آشنایی با موارد مصرف کرم تربینافین

0 4,421

سابقه و هدف: تربینافین از گروه آلیلامین ها ، دسته جدیدی از داروهای ضد قارچ است که از طریق مهار اسکوالن اپواکسیداز مانع ساخته شدن استرول در قارچ می شود و با تجمع اسکوالن، فرایند قارچ کشی اولیه را موجب می شود.

موارد مصرف کرم تربینافین موضعی

تربینافین (Terbinafine Topical) برای درمان عفونت قارچی پوست ، با و بدون نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. کرم تربینافین برای درمان عفونت قارچی ، رایج‌تر است ، اما برای نواحی وسیع عفونت و مناطقی که موی زیادی دارند ، استفاده از اسپری یا محلول تربینافین مناسب‌تر می‌باشد.

اگر چه بسیاری از انواع قارچ‌های بدون خطر بر روی پوست شما زندگی می‌کنند ، برخی از این قارچ‌ها می‌توانند عفونت نیز ایجاد کنند. قارچ‌های گروه کچلی شایع‌ترین علت عفونت‌های قارچی پوست هستند. عفونت قارچی پای ورزشکاران یا انگشتان پای آن‌ها شایع‌ترین نوع عفونت قارچی است که توسط این گروه ایجاد می‌شود.

عفونت‌های ناشی از قارچ یا مخمر (یک نوع قارچ) می‌تواند به قسمت‌های دیگر بدن نیز تأثیر گذارد. چند نمونه از این عفونت‌ها عبارتند از: بثورات قارچی پوشک ، عفونت قارچی کشاله ران و بثورات قارچی عرق. تربینافین برای عفونت قارچی پوست با کشتن قارچ عامل عفونت ،علائم عفونت‌های پوستی را از بین می‌برد.

تربینافین به صورت کرم، ژل، اسپری و یا محلول موضعی (مایعی که به طور مستقیم بر روی پوست استفاده می‌شود) در دسترس است.

مکانیسم اثر کرم تربینافین

تربینافین با مهار اسکوالن اپی‌اکسیداز، باعث کاهش بیوسنتز استرول در قارچ‌ها می شود. این عمل موجب کاهش ارگوسترول و تجمع اسکوالن در سلول قارچ و سرانجام مرگ سلول قارچ می‌گردد.

فارماکوکینتیک کرم تربینافین

بعد از مصرف موضعی به طور متوسط ۵/۳% مقدر تجویز شده از راه ادرار و مدفوع دفع می‌شود.

مقدار و روش مصرف کرم تربینافین موضعی

قبل از شروع درمان با تربینافین بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. قبل از استفاده از کرم تربینافین دست‌های خود را خوب بشویید.

اگر از کرم یا ژل تربینافین استفاده می‌کنید، یک لایه نازک از کرم یا ژل را ۲-۱ بار در روز روی محل عفونت بمالید. باید این دارو را به طور منظم برای ۲-۱ هفته استفاده کنید. هنگامی که تمام علائم عفونت شما از بین رفت، برای جلوگیری از عود عفونت، تا ۳-۲ روز دیگر نیز به مصرف این دارو ادامه دهید.

اگر از محلول تربینافین استفاده می‌کنید، این دارو را باید فقط یک بار استفاده کنید. برای استفاده از آن، یک لایه نازک از محلول را روی پا و بین انگشتان پاهای خود بزنید و اجازه دهید محلول خشک شود. پاهایتان را ۲۴ ساعت پس از استفاده از محلول بشویید.

Terbinafine

موارد منع مصرف کرم موضعی تربینافین

  • به تاریخ انقضای تربینافین موضعی توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز تربینافین موضعی را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • در صورت حساسیت مفرط به هر یک از اجزاء فرآورده، نبایدمصرف شود.
  • تداخل دارویی تربینافین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف تربینافین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند. تربینافین موضعی را فقط با تجویز پزشک در دوران بارداری یا شیردهی استفاده نمایید.

تداخلات دارویی کرم تربینافین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

هشدارها در رابطه با تربینافین موضعی

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف این دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

Terbinafine کرم

عوارض جانبی تربینافین موضعی

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود.

  • قرمزی، سوزش، خارش و التهاب پوست: اگر این علائم شدید شدند، به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از تربینافین موضعی می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

توصیه های دارویی کرم تربینافین موضعی

  1. قبل از مصرف تربینافین موضعی تشخیص بیماری باید به وسیله آزمایشات مستقیم میکربی یا کشت تأیید گردد.
  2. فرآورده فقط برای مصرف خارجی است، از مصرف خوراکی، چشمی و داخل واژن خودداری شود.
  3. در صورت عدم موفقیت درمان با تربینافین موضعی باید در تشخیص تجدید نظر کرد.

توصیه های دارویی تربینافینموضعی

در صورت بروز حساسیت یا علائم تحریک، مصرف دارو قطع و درمان مناسب شروع شود.

شرایط نگهداری تربینافین موضعی

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

منبع: دل.گرم

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود