موارد مصرف و عوارض احتمالی کو فنوتروپ

0 3,816

اطلاعات دارویی قرص کو فنوتروپ

کو فنوتروپ (Co-phenotrope) یک داروی ترکیبی از دیفنوکسیلات هیدروکلراید و آتروپین سولفات تشکیل شده است که جزء اصلی آن را دیفنوکسیلات تشکیل می‌دهد و برای درمان اسهال حاد (اسهالی که ناگهان شروع می‌شود و کم‌تر از دو هفته طول می‌کشد) استفاده می‌شود.

شایع‌ترین علت اسهال حاد عفونت است، اما اسهال می‌تواند در اثر نوشیدن مقدار زیادی آبجو، اضطراب و به عنوان عارضه جانبی استفاده از داروهای دیگر نیز باشد. در اکثر موارد اسهال در عرض چند روز حل و فصل می‌شود اما ممکن است در برخی افراد طول بکشد. درمان اصلی اسهال مصرف مقدار زیادی مایعات است تا از کمبود مایع در بدن (کم آبی) جلوگیری شود. استفاده از داروهای ضد اسهال مانند کو فنوتروپ ممکن است برای شما ضروری نیست، اما اگر می‌خواهید کمتر به توالت بروید، این داروها برای شما مفید است.

دیفنوکسیلات فعالیت روده را کاهش می‌دهد و بنابراین غذا برای مدت طولانی در روده شما باقی می‌ماند تا آب بیشتری به بدن شما جذب شود و این کار منجر به سفت شدن مدفوع می‌شود. داروی آتروپین نیز یک آنتی کولینرژیک است که مقداری از آتروپین به دیفنوکسیلات اضافه می‌شود تا در صورت مصرف بیش از حد، آتروپین موجب تضعیف اثر دیفنوکسیلات تضعیف گردد.

کو فنوتروپ در داروخانه‌ها بدون نسخه در اختیار بیماران قرار گرفته می‌شود فقط در نظر داشته باشید که این دارو برای کودکان زیر ۱۶ سال مناسب نیست، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشند. از آنجا که کو فنوتروپ ، عبور غذا را از طریق سیستم گوارش تنظیم می‌کند، این قرص برای تنظیم فعالیت روده پس از جراحی روده نیز تجویز می‌شود.

مقدار و روش درست مصرف کو فنوتروپ

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

درمان با داروی کو فنوتروپ ابتدا با مصرف چهار قرص و سپس دو قرص دیگر هر شش ساعت تا زمان اتمام اسهال است. شما مجاز به مصرف بیش از ۱۰ قرص کو فنوتروپ در ۲۴ ساعت نیستید.

اگر فراموش کردید که دوز کو فنوتروپ خود را در زمان مشخص مصرف کنید، نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید. دوز از یاد رفته را بعد از دفع اسهال بعدی مصرف کنید.

موارد منع مصرف داروی کو فنوتروپ

  • به تاریخ انقضای داروی کو فنوتروپ توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز کو فنوتروپ را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی کو فنوتروپ را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.
  • کو فنوتروپ برای کودکان زیر ۱۶ سال مناسب نیست، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشند.

مصرف کو فنوتروپ در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید.

تاثیر مصرف داروی کو فنوتروپ بر رانندگی

داروی کو فنوتروپ باعث خواب آلودگی و سرگیجه می‌شود، تا رفع این علائم، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

تداخلات دارویی کو فنوتروپ

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

با توجه به اینکه مهارکننده‌های MAO با داروی کو فنوتروپ تداخل جدی (احتمالاً منجر به مرگ) نشان می‌دهند، از مصرف همزمان این دارو با مهارکننده‌های MAO اجتناب کنید. مهارکننده‌های MAO مانند: ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، راساژیلین (rasagiline)، سلژیلین، ترانیل سیپرومین، نالترکسون، قرص پتاسیم.

اگر داروها یا مواد خواب‌آور مانند: الکل، آنتی‌ هیستامین‌های خاص (از قبیل ستیریزین، دیفن ‌هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند دیازپام (diazepam) و زولپیدم (zolpidem))، شل‌ کننده‌های عضلانی، داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین (codeine)) و داروهای روانپزشکی (مانند کلرپرومازین (chlorpromazine)، ریسپریدون، آمی تریپتیلین (amitriptyline)، ترازودون) مصرف می‌کنید، حتماً به پزشک خود بگویید.

برچسب بر روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند و یا خطر خونریزی را افزایش می‌دهند. از پزشک خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.

هشدار ها درباره مصرف کو فنوتروپ

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی کو فنوتروپ ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورت تصمیم به بچه دار شدن، در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر دچار مشکلات کلیوی و یا کبدی هستید.
  • اگر شما دچار مشکلات تنفسی مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) هستید.
  • اگر دچار مشکلات پروستات یا مشکلات ادراری هستید.
  • اگر به شما گفته شده است که فشار خون پایین دارید.
  • اگر مشکل غده تیروئید یا آدرنال دارید.
  • اگر مبتلا به صرع هستید.
  • اگر مشکل مجرای صفراوی دارید.
  • اگر دچار انسداد روده یا مشکل التهابی روده هستید.
  • اگر بیماری ضعف عضلانی مانند میاستنی گراویس هستید.
  • اگر تا به حال به ماده مخدری اعتیاد داشته‌اید.
  • اگر تا به حال به داروی دیگری حساسیت داشته‌اید.

اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض مصرف داروی کو فنوتروپ

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود.

  • احساس خستگی، خواب آلودگی یا سرگیجه: از رانندگی و کار با ابزار و ماشین آلات دوری کنید.
  • سردرد: مقدار زیادی آب بنوشید و از پزشک خود بخواهید یک مسکن مناسب برای شما تجویز کند.
  • شکم درد، احساس تهوع (استفراغ): سعی کنید قرص‌ها را بعد از غذا بخورید.
  • یبوست: مصرف دارو را قطع کنید.

احساس بی قراری، تغییرات خلقی، درجه حرارت بالا (تب)، خشکی دهان، مشکل دفع ادرار، گر گرفتگی (قرمز شدن چهره): اگر این عوارض شدید شدند، مصرف دارو را ادامه ندهید. اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از کو فنوتروپ می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد با کو فنوتروپ

کو فنوتروپ را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن)، خواب آلودگی شدید، ضعف عضلانی، ضربان قلب سریع، تب بالا، تنفس غیرعادی و سریع، تشنج، از دست دادن هوشیاری در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از کو فنوتروپ

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

 

منبع: دل.گرم

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود