آشنایی با موارد مصرف قرص ولتارن ریتارد

0 5,964

قرص ولتارن (voltaren) همان دیکلوفناک سدیم‌دار بوده و از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و ضد تب است که به منظور کاهش دردهایی مانند سردرد، دردهای دوران قاعدگی، التهاب مفاصل، کشش تاندون و عضلات، نقرس و میگرن تجویز می‌شود. تهوع، اسهال و خونریزی یا زخم معده، معده درد و سوزش سر دل از عوارض این داروست.

قرص voltaren چیست ؟

قرص ولتارن (voltaren) همان دیکلوفناک سدیم‌دار بوده و از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و ضد تب است که به منظور کاهش دردهای مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از این دارو به منظور تسکین دردهایی مانند سردرد، دردهای دوران قاعدگی، التهاب مفاصل، کشش تاندون و عضلات، نقرس، میگرن، درد دندانی و دردهای پس از عمل های جراحی استفاده می‌شود.

ولتارن با نام «داروی ضد التهابی غیر استروئیدی» (NSAID) شناخته می شود. در ادامه اطلاعات دارویی قرص ولتارن (voltaren) از جمله: روش مصرف، عوارض جانبی، نکات مهم قبل از مصرف و… بیان شده است.

بیشتر بخوانید : تفاوت اصلی دیکلوفناک سدیم و دیکلوفناک پتاسیم در چیست ؟

موارد استفاده از قرص ولتارن

از ولتارن برای تسکین درد، تورم (التهاب) و سفتی مفصل ناشی از آرتروز استفاده می شود.

بهبود این علائم کمک می کند تا اکثر فعالیت های عادی روزمره خود را انجام دهید.

این دارو با نام «داروی ضد التهابی غیر استروئیدی» (NSAID) شناخته می شود.

اگر در حال درمان یک بیماری مزمن مانند ورم مفاصل هستید، از پزشک خود در مورد درمان های غیر دارویی یا استفاده از سایر داروها برای درمان درد خود سوال کنید.

قرص ولتارن

نحوه استفاده از ولتارن (Voltaren)

قبل از شروع استفاده از ولتارن و هر بار که مجددا مصرف آن را آغاز می کنید، راهنمای دارویی را مطالعه کرده و در صورت امکان، بروشور اطلاعات مربوط به بیمار نوشته شده توسط داروساز خود را تهیه کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را به شکل خوراکی با یک لیوان کامل آب (۸ اونس یا ۲۴۰ میلی لیتر آب) مصرف کنید، مگر اینکه پزشک روش دیگری را تجویز کند. حداقل ۱۰ دقیقه بعد از مصرف این دارو دراز نکشید.

اگر همراه با قرص ولتارن ناراحتی معده را تجربه می کنید، ممکن است بخواهید این دارو را با غذا، شیر یا آنتی اسید مصرف کنید.

با این وجود، این کار ممکن است جذب دارو را آهسته کرده و تسکین درد را آهسته کند، به خصوص اگر این دارو را بر اساس یک برنامه زمانی منظم مصرف نمی کنید.

کل قرص ولتارن را ببلعید
قرص ولتارن را خرد نکرده، نجویده یا نصف نکنید
انجام این کار ممکن است پوشش مخصوص روی قرص را از بین برده و باعث افزایش عوارض جانبی شود.

دوز مصرفی بستگی به شرایط پزشکی، پاسخ به درمان و سایر داروهای مصرفی تان دارد. حتما در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید، (از جمله داروهای تجویزی، داروهای فاقد نسخه و داروهای گیاهی) به پزشک یا داروساز خود مراجعه کنید.

برای کاهش خطر عوارض جانبی (مانند خونریزی معده)، از این دارو به میزان کمترین دوز مصرفی که برای شما تاثیر گذار است، استفاده کنید. دوز مصرفی خود را افزایش نداده و یا آن را زودتر از زمان تجویز شده مصرف نکنید.

در مورد بیماری های مزمن مانند آرتروز، مصرف آن را مطابق با تجویز پزشک ادامه دهید. در مورد خطرات و فواید مصرف آن با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

برای بیماری های خاص مانند آرتروز، ممکن است دو هفته طول بکشد تا با مصرف منظم این دارو فواید کامل آن را کسب کنید.

اگر این دارو را «در صورت نیاز» مصرف می کنید (نه در یک برنامه زمانی منظم)، به خاطر داشته باشید که داروهای مسکن در صورت مصرف با اولین نشانه های درد، به بهترین شکل عمل می کنند.

اگر منتظر بمانید تا درد وخیم تر شود، ممکن است این دارو اثر نکند. اگر شرایط شما وخیم تر شد، به پزشک اطلاع دهید.

عوارض جانبی قرص ولتارن

ممکن است ناراحتی معده، تهوع، سوزش معده، اسهال، یبوست، گاز معده، سردرد، خواب آلودگی و سرگیجه رخ دهد. اگر هر یک از این عوارض جانبی ادامه پیدا کرد و یا وخیم تر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را تجویز کرده است؛ زیرا او تشخیص داده است که فواید آن بیشتر از خطر عوارض جانبی دارو است. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

این دارو ممکن است فشار خون را بالا ببرد. فشار خون خود را به طور مرتب کنترل کنید و در صورت بالا بودن، به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بروز عوارض جانبی نامحتمل اما بسیار جدی زیر، فورا به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تغییر در شنوایی (مانند صدای زنگ در گوش)
  • تغییرات خلقی یا روحی
  • بلع دشوار یا دردناک
  • علائم نارسایی قلبی (مانند تورم مچ
  • خستگی غیر معمول
  • افزایش غیر معمول یا ناگهانی وزن).

در صورت بروز هر یک از عوارض نادر اما بسیار جدی زیر، فورا درخواست کمک پزشکی کنید: علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در میزان ادرار)، سفتی گردن غیر قابل توضیح.

ولتارن به ندرت ممکن است باعث یک آسیب جدی (احتمالا کشنده) کبد شود.

در صورت بروز علائم آسیب کبدی از جمله موارد زیر، فورا درخواست کمک پزشکی کنید:

ادرار تیره، حالت تهوع یا استفراغ مداوم یا بی اشتهایی، درد معده یا شکم، زرد شدن چشم یا پوست.

یک واکنش بسیار جدی آلرژی زا به این دارو نادر است. با این وجود، اگر هر گونه علائم جدی یک واکنش آلرژی زا از جمله موارد زیر را مشاهده کردید، فورا درخواست کمک پزشکی نمایید: جوش یا خارش یا تورم (به ویژه در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

این یک فهرست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست. اگر شما عوارض جانبی دیگر ذکر نشده در فهرست فوق را مشاهده کردید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

قرص ولتارن

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف قرص ولتارن

  1. قبل از مصرف ولتارن، اگر آلرژی به این دارو دارید و یا اگر به آسپرین یا سایر NSAID ها (مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب) حساسیت دارید یا هر گونه آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  2. مشکلات کلیوی می تواند با مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ولتارن ممکن است رخ دهد. در صورت کم آبی بدن، نارسایی قلبی یا بیماری کلیوی، سالمند بودن، یا مصرف داروهای خاصی، مشکلات ممکن است وخیم تر شود.
  3. مایعات زیادی مطابق با تجویز پزشک مصرف کنید تا مانع از کم آبی بدن شده و در صورت تغییر در میزان ادرار فورا به پزشک خود اطلاع دهید.
  4. قبل از جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  5. قرص ولتارن ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود. الکل یا ماری جوانا (Cannabis)، می تواند باعث افزایش میزان سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. در حین مصرف این دارو رانندگی نکرده و از ماشین آلات استفاده نکنید و یا هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد، انجام ندهید تا زمانی که به صورت ایمن قادر به انجام آن باشید. در صورت استفاده از ماری جوانا (Cannabis) به پزشک خود اطلاع دهید.
  6. قرص ولتارن ممکن است باعث خونریزی معده شود. استفاده روزانه از الکل و دخانیات، به خصوص در هنگام ترکیب با این دارو، ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد. مصرف الکل را محدود کرده و سیگار کشیدن را متوقف کنید. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.
  7. قرص ولتارن ممکن است شما را نسبت به خورشید حساس تر کند. زمان قرارگیری در معرض آفتاب را محدود کنید. از اتاقک های مخصوص برنزه کردن یا لامپ های فرابنفشی که برای برنزه کردن بدن به کار می روند، اجتناب کنید.
  8. هنگام بیرون رفتن از منزل، از ضد آفتاب و لباس های محافظ در برابر نور خورشید استفاده کنید. در صورت آفتاب سوختگی یا تاول پوستی یا قرمزی، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید.
  9. سالمندان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه خونریزی معده یا روده، مشکلات کلیه و وخیم تر شدن مشکلات کلیوی حساس تر باشند.
  10. زنان در سنین باروری قبل از استفاده از قرص ولتارن باید در مورد خطرات و فواید مصرف این دارو (مانند سقط جنین، مشکل در باروری) با پزشک خود مشورت کنند. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  11. قرص ولتارن ممکن است به شیر مادر منتقل شود. اگرچه هیچ گزارشی در مورد آسیب به نوزاد شیرخوار منتشر نشده است، قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی ولتارن

تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مطلب شامل تمام تداخلات احتمالی این دارو نیست.

فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را تهیه کنید و آن را با پزشک یا داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون مشورت با پزشک، مصرف این دارو را شروع یا متوقف نکرده و دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، عبارتند از:

  • آلیسکیرن
  • مهار کننده های ACE (مانند کاپتوپریل، لیزینوپریل)
  • آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II (مانند والرسارتان، لوزارتان)
  • کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون)
  • سیدوفوویر، لیتیوم
  • متوترکسات
  • «قرص های آب» (ادرار آورهایی مانند فوروزماید).

این دارو ممکن است خطر خونریزی را در هنگام مصرف با داروهای دیگری که ممکن است باعث خونریزی شوند، افزایش دهد.

نمونه هایی از ولتارن شامل داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، «رقیق کننده خون» مانند دابیگاتران یا آنوکساپارین یا وارفارین و سایر داروها هستند.

برچسب تمام داروهای خود از جمله فاقد نسخه و تجویزی را بررسی کرده، زیرا ممکن است حاوی تسکین دهنده های درد یا کاهش دهنده تب (آسپرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند سلکوکسیب، ایبوپروفن، یا کتورولاک) باشند.

این داروها بسیار شبیه به ولتارن هستند و در صورت مصرف هم زمان، ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهند.

با این وجود، اگر پزشک به شما توصیه کرده که دوز کم آسپرین را برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی مصرف کنید (معمولا دوزهای ۸۱ تا ۳۲۵ میلی گرم در روز)، مصرف این دارو را ادامه دهید، مگر اینکه پزشک روش دیگری را تجویز نماید. برای جزئیات بیشتر از پزشک یا داروساز خود سوال بپرسید.

نگهداری از داروی ولتارن

  1. دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری نمایید. آن را در حمام نگهداری نکنید.
  2. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
  3. آنها را جهت دور ریختن در داخل چاه دست شویی یا فاضلاب نریزید، مگر اینکه در دستورالعمل دارو این گونه نوشته شده باشد.
  4. این دارو را زمانی که تاریخ انقضاء آن گذشته و یا دیگر قصد استفاده از آن را ندارید، به درستی دور بریزید. با داروساز یا شرکت دفع زباله های محلی برای چگونگی روش های بی خطر دور ریختن دارو مشورت نمایید.   منبع: دل.گرم

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود