موارد مصرف قرص پیزوتیفن و عوارض جانبی آن

0 5,359

پیزوتیفن(INN) یا پیزوتیلین(USAN) با نام تجاری ساندومیگرن بر پایه بنزوسیکلوهپتن می باشد.
پیزوتیفن برای پیشگیری از انواع میگرن سردرد های وازو موتور سردرد خوشه ای به کار میرود و دارو فقط برای پیشگیری است و درمان کننده نیست.

اطلاعات دارویی قرص پیزوتیفن

پیزوتیفن (Pizotifen) برای جلوگیری از سردردهای شدیدی مانند میگرن، سردردهای خوشه‌ای و سردردهای عود کننده استفاده می‌شود. این‌ها سردردهایی هستند که در دوره‌های خاصی اتفاق می‌افتند و معمولاً ۱۲-۶ هفته طول می‌کشد.

بدن شما مواد شیمیایی تولید می‌کند که در برخی موارد ممکن است باعث ایجاد سردرد شود، این مواد شیمیایی سروتونین ، تریپتامین و هیستامین هستند که پیزوتیفن کمک می‌کند تا اثر این مواد شیمیایی را از بین ببرد.

افراد بیمار باید هر روز داروی پیزوتیفن را مصرف کنند تا مانع شروع حملات میگرنی شود. این دارو ممکن است به طور کامل حمله میگرنی را متوقف نکند، اما تعداد و شدت حملات بیمار را کاهش می‌دهد. اگر چه داروی پیزوتیفن می‌تواند به کاهش تعداد حملات کمک کند، اما در کاهش حملات میگرنی که قبلاً آغاز شده، مؤثر نیست.

نام تجاری: سانومیگران

فارماکوکینتیک پیزوتیفن

پیزوتیفن به خوبی از راه دستگاه گوارش جذب شده، حداکثر سطح پلاسمایی آن بعد از ۵ ساعت حاصل می شود. بیش از ۹۰% آن به پروتئینهای پلاسما باند می شود.

متابولیسم وسیعی دارد. بیش از نیمی از دوز مصرفی از طریق ادرار دفع می شود و درصد عمده ای هم از راه مدفوع دفع می شود. متابولیت اولیه این دارو (گلوکورونید کونژوگه) ونیمه عمر حذفی حدود ۲۳ ساعت دارد.

مقدار و روش مصرف داروی پیزوتیفن

قبل از شروع درمان با پیزوتیفن بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی پیزوتیفن ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.

داروی پیزوتیفن دو دوز ۵۰۰ میکروگرمی و ۱٫۵ میلی گرمی دارد که درمان با مصرف یک قرص ۵۰۰ میکروگرمی آغاز شده و به مرور زمان به یک قرص ۱٫۵میلی گرمی می‌رسد. برای جلوگیری از حمله میگرنی هر شب قبل از خواب باید یک قرص پیزوتیفن مصرف کنید.

سعی کنید دوزهای داروی پیزوتیفن خود را در همان زمان هر روز و سر یک ساعت منظم مصرف کنید. بدون دستور پزشک دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید، قطع دارو باعث عود بیماری می شود.

اگر فراموش کردید که دوز داروی پیزوتیفن روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی (قبل از ۱۲ ساعت دیرکرد) یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف داروی پیزوتیفن

  • به تاریخ انقضای داروی پیزوتیفن توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی پیزوتیفن را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی پیزوتیفن را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف پیزوتیفن در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.

تاثیر پیزوتیفن بر رانندگی و کار با ماشین آلات

پیزوتیفن می‌تواند باعث احساس خستگی و خواب آلودگی در شما شود، برای اطمینان بیشتر قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.

تداخلات دارویی پیزوتیفن

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

هشدارها درباره مصرف داروی پیزوتیفن

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف این دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر هرگونه مشکل کبدی یا کلیوی دارید.
  • اگر سابقه تشنج یا صرع دارید.
  • اگر دچار سردرد میگرنی هستید.
  • در صورتی که به بیماری چشمی گلوکوم مبتلا هستید.
  • اگر مشکل دفع ادرار دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی داروی پیزوتیفن

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. بعضی از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف پیزوتیفن ، از بین می‌روند.

در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • خشکی دهان
  • احساس بیماری ، سوء هاضمه ، درد شکم
  • احساس خستگی ، سرگیجه ، خواب آلودگی
  • افزایش اشتها و وزن

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از پیزوتیفن می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد داروی پیزوتیفن

پیزوتیفن را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. معمولا مصرف ناآگاهانه مشکل خاصی بوجود نمی آورد ولی اگر بیش از آن مصرف شود و علائمی مانند خواب آلودگی، تهوع، تپش قلب و از حال رفتن بروز کند بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

شرایط نگهداری داروی پیزوتیفن

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.   منبع: دل.گرم

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود