آشنایی با اطلاعات دارویی آلموتریپتان و تاثیر آن در سردردهای میگرنی

0 3,816

موارد مصرف آلموتریپتان

آلموتریپتان (Almotriptan) برای درمان سردردهای میگرنی در بزرگسالان و نوجوانان بالای ۱۲ سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.از این دارو زمانی که سردرد میگرنی آغاز شده باشد استفاده می‌شود و برروی پیشگیری یا کاهش تعداد حملات تاثیری ندارد.

دلیل اصلی میگرن هنوز روشن نیست، تصور می‌شود که فعالیت یکسری مواد شیمیایی در مغز زیاد می‌شود و در نتیجه سیگنال‌های اشتباهی به قسمت‌هایی از مغز فرستاده می‌شود که مسبب علائم میگرن است. همچنین روشن نیست که چرا این تغییرات شیمیایی در مردم مبتلا به میگرن ایجاد می‌شود.

بسیاری از حملات میگرن بدون هیچ دلیل روشنی رخ می‌دهد، اما در برخی از افراد ممکن است عواملی مانند نوشیدنی و یا غذاهای خاص باعث ایجاد حمله شود. آلموتریپتان در درمان فاز حاد حملات سردرد میگرنی بکار می رود. این دارو نبایستی به عنوان درمان پیشگیرانه بکار رود.

مکانیسم اثر آلموتریپتان

اثر تخفیف سردرد میگرنی ممکن است به علت کاهش فعالیت اعصاب سروتونرژیک باشد. این دارو آگونیست‌ اختصاصی گیرنده ۵-HT1D می‌باشد و احتمالا به علت انقباض عروق مغزی ناشی از تحریم این گیرنده موجب کاهش سردرد حاد می شود.

همچنین این دارو قادر به کاهش آزادسازی نوروپیتیدها و سایرمیانجی‌های التهابی می‌باشد و به همین علت خروج پروتئین‌های پلاسما از عروق را کاهش می‌دهد.

فارماکوکینتیک آلموتریپتان

حداکثر سطح پلاسمائی آن حدود ۳-۱ ساعت پس از مصرف خوراکی حاصل شده، فراهمی زیستی حدود ۷۰% دارد. باند پروتئینی آن حدود ۳۵% است.
۷۵% دوز خوراکی آن از طریق ادرار و مابقی از طریق مدفوع دفع می شود.

حدود ۵۰-۴۰% دوز دارو در ادرار و ۵% آن در مدفوع بصورت تغییر نیافته دفع می شود. نیمه عمر حذفی آن در افراد سالم حدود ۵/۳ ساعت و در افراد دچار اختلال شدید کلیوی ۷ ساعت است.

نکاتی که قبل از مصرف آلموتریپتان باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف داروی آلموتریپتان ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر شما بالای ۶۵ سال و یا زیر ۱۸ سال سن دارید.
  • در صورتی که باردارید یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر شما مشکلات قلبی یا آنژین، دارید و یا اگر به تازگی یک حمله قلبی داشته‌اید.
  • اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید.
  • اگر مشکل گردش خون دارید.
  • اگر مشکلات کلیوی و یا کبدی دارید.
  • اگر شما تا به حال سکته یا حمله ایسکمی گذرا (مینی سکته مغزی) داشته‌اید.

اگر سابقه واکنش آلرژیک به یک دارو رادارید، مخصوصاً اگر واکنش‌های بد نسبت به یک داروی سولفانامید مورد استفاده در درمان عفونت داشته‌اید. حتماً این واکنش آلرژی را به دکتر خود بگویید.

اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی آلموتریپتان

در قفسه سینه، اختلال در بلع، تهوع و استفراغ، تغییر در حس چشایی، واکنشهای آلرژیک و آنافیلاکتیک، تشنج، اضطراب و تغییرات بینایی از عوارض جانبی مهم این دارو هستند.

تداخلات دارویی آلموتریپتان

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

اگر شما داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین می‌شوند را مصرف کنید، خطر ابتلا به سندرم یا سمیت سروتونین افزایش می‌یابد. نمونه‌هایی از این داروها عبارت‌اند از: MDMA یا “اکستازی (ecstasy)” ، مخمر سنت جان (St. John’s wort)، داروهای ضد افسردگی خاصی (از جمله SSRI ها مانند فلوکستین (fluoxetine) / پاروکستین، SNRI ها مانند دولوکستین (duloxetine) / ونلافاکسین (venlafaxine)).

اگر شما در حال مصرف هرگونه داروی ارگوتامین (مانند دی هیدرو ارگوتامین) یا داروهای “تریپتان” دیگری مانند زولمی تریپتان (zolmitriptan) و ریزاتریپتان (rizatriptan) هستید، باید دوز مصرفی داروی آلموتریپتان را زیر نظر پزشک کنترل کنید و دوز زیادی از این دارو را مصرف نکنید، زیرا عوارض جانبی جدی در پی دارد.

همزمان و تا ۱۴ روز بعد از قطع مصرف مهار کننده منو‌آمین اکسیداز نباید از آلموتریپتان استفاده نمود. مصرف همزمان این دارو با لیتیم ،‌ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای و مهارکننده‌های اختصاصی برداشت سروتونین موجب ضعف ، تشدید رفلکس‌ها، عدم هماهنگی می‌گردد. مصرف دی‌هیدروارگوتامین ، ارگوتامین ومتی‌ سراژید همراه با این دارو باعث تشدید اثر انقباض عروق می‌شود.

هشدار ها در رابطه با آلموتریپتان

  1. در بیماران با اختلال شدید عملکرد کبدی نبایستی تجویز گردد و در بیماران با اختلال عملکرد کبدی خفیف تا متوسط نیز بایستی با احتیاط تجویز شود.
  2. دوز آن بایستی در بیماران با اختلال عملکرد کلیوی شدید کاهش یابد.
  3. بیماران دچار افزایش حساسیت نسبت به سولفونامیدها، با این دارو نیز می توانند دچار واکنش مشابه شوند.

توصیه های دارویی آلموتریپتان

  • قرص باید به طور کامل بلعیده و از شکستن ، خرد کردن و جویدن آن خودداری شود.
  • در صورت دراز کشیدن بیمار در یک اتاق تاریک و ساکت، تأثیر دارو بیشتر خواهد شد.
  • اگر با یک بار مصرف بهبودی حاصل نشد، از مصرف مقادیر اضافی خودداری و باید از داروهای جایگزین استفاده شود. در صورت عود سردرد بعد از بهبودی اولیه می‌توان مقادیر اضافی تجویز نمود.
  • بین دفعات مصرف سرماتریپتان باید ۷-۵ روز فاصله داشته باشد.

نحوه نگه‌داری داروی آلموتریپتان

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌ دارید.
  • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

    منبع: دل.گرم

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود