آشنایی با موارد مصرف و عوارض قرص کلرودیازپوکساید

0 4,672

کلرودیازپوکساید جزء دسته داروهای ضد اضطرابی است که عمدتا برای درمان اختلالات اضطرابی، بی‌خوابی، قطع مصرف الکل و ترک اعتیاد به مواد مخدر تجویز می‌گردد.

تمام داروهای این دسته به علت ساختار آنان، بسیار اعتیاد آور هستند و مصرف خودسرانه و خارج از تجویز پزشک می‌تواند وابستگی ایجاد کند. همچنین عوارض ناشی از ترک ناگهانی کلرودیازپوکساید نیز بسیار خطرناک است. پس لازم است که مصرف کردن و نکردن آن و همچنین دوز مصرفی کاملا تحت نظر پزشک و روانپزشک باشد. در صورتی که شما از این دارو استفاده می‌کنید یا می‌خواهید اطلاعاتی درباره آن داشته باشید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

داروی کلرودیازپوکساید

کلرودیازپوکساید با نام تجاری لیبریوم اولین دارو از خانواده بنزودیازپین‌ها می‌باشد. این دارو دارای اثر طولانی نسبت به دیگر داروهای این خانواده است و از ۲۴ ساعت تا ۱۰۰ ساعت در بدن طول اثر دارد. کلرودیازپوکساید به شکل قرص‌های ۵ و ۱۰ میلی‌گرمی در داروخانه‌های کشور عرضه می‌شود و برای درمان اختلالات اضطرابی، بی‌خوابی، قطع مصرف الکل و ترک اعتیاد به مواد مخدر تجویز می‌گردد.

مکانیسم اثر کلرودیازپوکساید

کلرودیازپوکساید مثل بقیه بنزودیازپین‌ها عمل می‌کند و تقریبا ساختار شیمیایی مشابهی با سایر داروهای این دسته دارد. این دارو با تاثیر بر روی غشای سلول‌های عصبی، باعث افزایش انتقال دهنده گابا می‌شود. گابا یک انتقال دهنده عصبی است که اگر مقدار آن کاهش پیدا کند، بدن در یک حالت هیجانی قرار می‌گیرد و موجب اضطراب و بی‌خوابی می‌شود. این دارو با افزایش میزان گابا، اضطراب شما را کاهش داده و می‌تواند به خواب آرام‌تر شما کمک کند.

دوز مصرفی کلرودیازپوکساید

دوز مصرفی کلرودیازپوکساید کاملا باید زیر نظر پزشک باشد. ممکن است با کاهش یا افزایش میزان آن به صورت سر خود، عوارض جانبی خطرناکی برای شما داشته باشد. بنابراین در صورت برگشت علائم بیماری و از بین رفتن اثر دارو، برای افزایش دوز و در صورت مشاهده بهبودی یا عوارض جانبی، برای کاهش دوز مصرفی یا تغییر دارو به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض جانبی دارو

برخی از عوارض ناشی از مصرف کلرودیازپوکساید در ادامه گفته شده است که در اکثر موارد می‌توان عوارض را با تنظیم دوز و در صورت شدت با تغییر دارو برطرف کرد. برخی از این عوارض شامل موارد زیر می‌باشد.

خواب آلودگی
سردرگمی
کندی روانی حرکتی
جوش‌های پوستی
بی‌نظمی چرخه قاعدگی
حالت تهوع و یبوست
افزایش و کمبود میل جنسی
زردی پوستاختلال عملکرد کبد (در این مورد اگر درمان با لیبریوم طولانی مدت است، آزمایشات دوره‌ای عملکرد کبد لازم است)

هشدارها و احتیاط‌های مصرف کلرودیازپوکساید

اگر مصرف کننده این دارو هستید به هشدارهای زیر توجه کنید.

کلرودیازپوکساید توانایی ذهنی و فیزیکی مورد نیاز برای انجام کارهای پرخطر مثل رانندگی یا استفاده از ماشین آلات صنعتی را مختل می‌کند.
در کودکان می‌تواند باعث آسیب روانی شود.
مصرف همزمان با الکل باعث افزایش شدت عوارض می‌شود.
استفاده در طول بارداری، مخصوصا در طول سه ماهه اول بارداری، می‌تواند خطر ابتلا به ناهنجاری‌های مادرزادی را افزایش دهد (در صورت بارداری در حین مصرف کلرودیازپوکساید، حتما در مورد قطع مصرف با پزشک خود مشورت کنید).
در سالمندان و افراد ناتوان باید دوز پایین و بسیار کنترل شده باشد.
در صورت مشاهده واکنش‌های هیجانی و خشم باید ادامه مصرف توسط پزشک بررسی شود.
در بیمارانی که سابقه افکار خودکشی داشته‌اند باید با احتیاط بیشتری مصرف شود. استفاده از کلرودیازپوکساید در شرایط افسردگی ممکن است خطر خودکشی را افزایش دهد.
به دلیل تمایل به ایجاد وابستگی و سوء استفاده، در افرادی که سابقه مصرف الکل یا مواد مخدر را دارند باید با احتیاط مصرف گردد و ترک آن تدریجی باشد.

نشانه‌های سوء مصرف و مسمومیت

در صورت مصرف بیش از حد این دارو احتمال مسمویت وجود دارد. با مشاهده علائم زیر به متخصص مراجعه نمایید.

خواب آلودگی شدید
افزایش فشار خون
افزایش ضربان قلب
سردرگمی و گیجی
کندی شدید روانی حرکتی
کما

نشانه‌های ترک ناگهانی کلرودیازپوکساید

کلرودیازپوکساید به دلیل وابستگی و تغییراتی که در متابولیسم بدن ایجاد می‌کند، نباید خودسرانه و ناگهانی قطع شود. در صورت ترک ناگهانی نشانه‌های زیر بروز پیدا می‌کند.

تشنج
لرزش شدید
بی‌خوابی
گرفتگی عضلانی
استفراغ
عرق کردن شدید

لازم است پس از یک دوره مصرف طولانی مدت، از قطع ناگهانی جلوگیری شود و یک برنامه کاهش تدریجی مصرف زیر نظر پزشک تهیه گردد. در کنار این اقدامات دریافت مشاوره کنترل استرس برای جلوگیری از افزایش استرس ضروری است.

سوالات متداول
میزان مصرف قرص کلرودیازپوکساید چقدر باید باشد؟

همانطور که بیان شد مصرف این دارو حتما باید زیر نظر پزشک انجام گیرد و بسته به شرایط هر فرد متفاوت می‌باشد. با این حال مصرف کلردیازپوکساید در اضطراب خفیف ۵ تا ۱۰ میلی‌گرم سه بار در روز است و در اضطراب شدید از ۲۰ میلی‌گرم سه بار در روز نیز می‌توان استفاده کرد.
اگر در حین مصرف دچار مشکلات گوارشی شدیم چکاری انجام دهیم؟

در صورتی که هنگام مصرف کلردیازپوکساید دچار مشکلات گوارشی می‌شوید، سعی کنید دارو را با غذا یا شیر میل کنید. همچنین اگر فرد نمی‌تواند قرص کامل را بلع کند، آن را خرد کنید.
چرا مصرف دارو در دوران شیر دهی خطرناک است؟

چون از طریق شیر مادر به جنین منتقل می‌شود و بر روی کودک اثر می‌گذارد و خطر ابتلا به ناهنجاری‌های مادرزادی را افزایش می‌دهد.    هنر زندگی

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود