اطمینانی برای مؤثر بودن واکسن کرونا وجود ندارد

رئیس انستیتو پاستور:

0 3,758

رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرد به‌علت ابتلای مجدد مبتلایان قبلی، اطمینان کافی به مؤثر واقع‌شدن واکسن کووید ۱۹ وجود ندارد.

دکتر علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران، اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ گروه در دنیا مشغول ساخت واکسن کرونا هستند که درصورت ساخته‌شدن واکسن نیز به‌علت ابتلای مجدد بسیاری از مبتلایان قبلی، اطمینانی وجود ندارد که این واکسن تا چند ماه بتواند ایمنی مدنظر را تأمین کند. چندی پیش، درباره‌ی خطر ابتلای مبتلایان سابق به کووید ۱۹ پژوهشگران اعلام کرده بودند که به‌طور متوسط در دنیا حدود ۱۴ درصد از کسانی که یک‌بار به کرونا مبتلا شدند، دوباره درگیر این بیماری شده‌اند.

به‌نقل از خبرگزاری صداوسیما، بیگلری درباره‌ی مراحل تولید واکسن کووید ۱۹ به سه مرحله اصلی اشاره کرد و مرحله‌ی اولیه تولید واکسن کرونا را آزمایش آن بر تعداد محدودی از انسان‌ها دانست. وی ادامه داد که درصورت مثبت‌بودن نتیجه، در مرحله‌ی دوم واکسن روی تعداد افراد بیشتری آزمایش می‌شود و در مرحله‌ی سوم نیز به‌علت لزوم بررسی عوارض این واکسن، جمعیت بسیار زیادی ملزم به دریافت آن می‌شوند. بیگلری به‌علت وقت‌گیربودن این روند، تولید واکسن را تا حداقل یک یا دو سال آینده امکان‌پذیر ندانست.

دکتربیگلری به آزمایش‌های تشخیص کرونا در سراسر دنیا نیز اشاره کرد و قطعی‌ترین راه تشخیص را آمایش‌های مولکولی یا همان پی‌سی‌آر دانست. وی به معتبربودن این آزمایش فقط تا لحظه‌ی نمونه‌گیری اشاره کرد و افزود که مبتلاشدن شخصی حین خروج از آزمایشگاه نیز دورازانتظار نیست.

رئیس انستیتو پاستور ایران بیان کرد در ایران تولید واکسن کرونا آغاز شده و مطالعات حیوانی در حال انجام است. وزیر بهداشت تیرماه اعلام کرد ایران گام‌های مؤثری در تولید واکسن کووید ۱۹ برداشته و مرحله‌ی آزمایش حیوانی را با موفقیت پشت‌سر گذاشته است. تا چند روز آینده، آزمایش انسانی این واکسن در کشور آغاز خواهد شد.

در چند روز گذشته با اعلام خبر موفقیت روسیه در تولید اولین واکسن کرونا، در فضای مجازی ادعاهای افراد زیادی مبنی‌بر پیش‌فروش واکسن کووید ۱۹ را شاهد بودیم. در همین زمینه، سیماسادات لاری، سخن‌گوی وزارت بهداشت، اعلام کرده است که درحال‌حاضر، حتی زمان دقیق ساخت و دردسترس قرارگرفتن واکسن کرونا وجود ندارد تا افراد بتوانند واکسنی را از فضای مجازی پیش‌خرید کنند. وی از مردم درخواست کرد که به افراد سودجو در این فضا اعتماد نکنند.

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود