بیماری گال چیست ؛ علل، علائم، تشخیص و درمان گال

0 4,448

گال (Scabies) یک نوع بیماری است که در اثر نفوذ انگلی به نام سارکوپتس در پوست ایجاد شده و باعث ایجاد دانه‌های قرمز و خارش شدید در ناحیه مورد نظر می‌گردد. میزان خارش پوست در این بیماری می‌تواند در شب‌ها بسیار آزاردهنده و شدید شود.

بیماری گال یک بیماری مسری پوستی است که درمان آن به سادگی صورت می گیرد. علایم و نشانه های این بیماری بستگی به تعداد انگلی که وارد پوست شده، دارد.

یکی از بیماری پوستی که بارزترین علائم آن خارش پوست بدن است، گال می باشد. عامل خارش در این بیماری، وجود انگلی به نام هیره خارشی می باشد. این انگل از کنه ریزتر است و جزء انگل های میکروسکوپی به شمار می رود.

بیماری گال

انگل ایجاد کننده بیماری گال

در بیماری گال, هیره های خارشی داخل پوست، تونل هایی حفر می کنند و در آن جا زندگی و تخمک گذاری می کنند. این بیماری بیشتر پوست مناطق پشت و کف دست ها، فضاهای بین انگشتان، مچ، آرنج، زیر بغل، کشاله ران و نوک سینه را درگیر می سازد و از جمله علایم بارز آن می توان به خارش های شدید اشاره کرد.

همچنین در ناحیه هایی از پوست که این انگل وجود دارد، پوست قرمز می شود.

علایم و نشانه های بیماری

از جمله علایم دیگر بیماری گال، می توان به ایجاد جوش های ریز در پوست اشاره کرد که به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر ترشحات انگل، ایجاد می شوند. همچنین خارش بدن در این بیماری در شب ها شدت بیشتری می گیرد.

در صورتی که فردی در خانواده به این بیماری مبتلا شود، احتمال ابتلا به این بیماری در اعضای دیگر خانواده بیشتر می شود چرا که این بیماری جزء بیماری های مسری محسوب می شود. بنابراین تماس مستقیم پوست بیمار با پوست فرد سالم، استفاده از لباس زیر آلوده، استفاده از رختخواب آلوده نیز ، سبب ابتلا به این بیماری می شود.

بیماری گال

درمان بیماری گال

این بیماری حتما باید درمان شود. درمان بیماری گال از طریق تجویز داروهای خوراکی و پماد های موضعی از قبیل کرم پرمترین ۵ درصد, لوسیون بنزیل بنزوآت ۲۵ درصد, پماد سولفور ۱۰ درصد, لوسیون لیدین یک درصد, توسط متخصص انجام می شود. مصرف این داروها ممکن است برای کودکان، افراد مسن و زنان باردار و شیرده خطرناک باشد, به همین دلیل با توجه به شدت بیماری و سن و شرایط بیمار نوع دارو متفاوت است.

همچنین به دلیل اینکه این بیماری مسری است، تمام افراد خانواده بیمار مبتلا باید نکات بهداشتی را رعایت کرده و در صورت داشتن علایم، همزمان با یکدیگر درمان شوند. به همین دلیل است که یکی از راه های پیشگیری از این بیماری، رعایت اصول بهداشتی فردی می باشد.

نشانه های بیمار مبتلا به گال، غالبا طی ۲ هفته استفاده مرتب از داروها،از بین خواهد رفت. با این وجود ممکن است ۴ هفته نیز طول بکشد تا انگل ها از بین بروند و سلامتی کامل بازگردد. در صورتی که نشانه های بیماری بعد از ۴ هفته درمان باز هم ادامه داشت، باید حتما تحت نظر پزشک درمان دیگری آغاز شود، چرا که اگر خارش ها عمیق اتفاق بی افتد، پوست دچار عفونت می شود که در نهایت ممکن است خون را عفونی کند که در این صورت خطرناک است. برای جلوگیری از عفونت پوست بهتر است درمان تا زمانی که متخصص تشخیص می دهد، ادامه داشته باشد.

بیماری پوستی گال

بیماری گال خطرناک نیست ولی تداوم ان در بدن و درمان نشدن آن ممکن است سبب ایجاد بیماری های دیگر شود. علاوه بر این چون این بیماری مسری است، در صورت درمان نشدن، تمام افرادی که در ارتباط با فرد بیمار هستند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.  منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود