روش طب سنتی برای درمان تنگی نفس و دلایل ایجاد آن

0 3,807

تنگی نفس به حالتی گفته می شود که فرد به سختی نفس می کشد به طوری که ممکن است در دم و بازدم مشکل داشته باشد یا اینکه کوتاه و سطحی نفس بکشد. با توجه به علت ایجاد تنگی نفس, یکی از این دو مشکل در دستگاه تنفسی ممکن است روی دهد.

علل ایجاد تنگی نفس

تنگی نفس

علت های مختلفی در ایجاد تنگی نفس وجود دارد و گاهی تنگی نفس خود نشانه و یکی از علایم بیماری است. نارسایی قلبی و نارسایی در ریه و بیماری حاد عصبی از جمله دلایل اصلی ایجاد تنگی نفس هستند.

مشکلات ریوی که می تواند منجر به تنگ شدن تنفس شود عبارت اند از: بیماری آسم, انقباض برونشها و انسداد نسبی آن ها و یا افزایش ترشحات و التهابات مجاری. بیماری برونشیت از شایع ترین دلایل در این زمینه است که به دو صورت برونشیت حاد و مزمن ایجاد می شود. از دلایل ایجاد برونشیت حاد, می توان به سرماخوردگی که بر روی دستگاه تنفسی تاثیرگذار است, اشاره کرد و برونشیت مزمن از نتایج سیگار کشیدن و قرار گرفتن در محیط های آلوده است.

تنگی نفس

مشکلات عصبی اغلب شامل اضطراب های شدید است که باعث می شود قفسه سینه سفت شده و منجر به سختی در تنفس شود. این بیماران آن چنان دچار استرس و اظطراب هستند که غالبا باید تحت نظر دکتر اعصاب باشند. این گروه از بیماران این طور بیان می کنند که گمان می کنند طنابی بر دور گردن آن ها پیچیده شده و تنفس را دشوار می کند و احساس خفه گی دارند.

مشکلات قلبی متعددی وجود دارد که منجر به تنگی نفس می شود. یکی دیگر از علت های ایجاد این علامت, چاقی است. پزشک متخصص می تواند با توجه به شرح حال گرفتن از بیمار و مشاهده افزایش تعداد تنفس در دقیقه و دشواری در دم و بازدم, تنگی نفس را تشخیص دهد.

درمان تنگی نفس

سخت شدن تنفس

با توجه به علت بیماری, تنگی نفس به روش های مختلفی درمان می شود. با این حال تغذیه یکی از تاثیرگذارترین موارد برای کاهش و بهبود تنگی نفس است. برخی غذاهای نفاخ و پر حجم و همچنین استفاده بیش از حد از ادویه جات و نوشیدنی های خیلی داغ و خیلی سرد می توانند این نشانه بیماری را تشدید کنند.

اگر علت, بیماری قلبی باشد, پزشک متخصص با تجویز داروهای مناسب بیماری, درمان بیماری  را آغاز کرده تا بهبودی حاصل شود و در ضورتی که بیماری ریوی تشخیص داده شود باید از داروهای ریوی برای درمان استفاده شود. غالبا در صورتی که تنگی نفس ناشی از بیماری قلبی و بیماری ریوی نباشد, توصیه می شود به متخصص اعصاب مراجعه شود تا در این زمینه نیز بررسی ها صورت گیرد.

برخی مواقع نیز ورزش های تنفسی برای درمان تجویز می شود که از جمله آن می توان به پیاده روی سریع روزانه اشاره کرد.

نکته بسیار مهم که افراد مبتلا به این علامت باید در نظر بگیرند, مراجعه سریع به متخصص می باشد چرا که باید پزشک علت ها را بررسی کرده و بیمار تحت درمان قرار گیرد شاید تنگی نفس خبر از بیماری قلبی و ریوی بدهد. همچنین تنگی نفس در کودکان می تواند صدمات جبران ناپذیری برای آن ها داشته باشد و مانع رشد کودک شود به این دلیل که در تنگی نفس اکسیژن به بافت های بدن نمی رسد و بدن با کمبود اکسیژن مواجه شده و موجب اختلال در جسم و روح کودک می شود.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود