دلیل و راههای درمان قرمزی چشم

0 3,806

قرمزی چشم یکی از مشکلات شایع است که برخی از افراد آن را تجربه کرده اند. التهاب و عفونت یکی از مهمترین دلایل قرمزی و التهاب چشم می باشد. خوشبختانه اقدامات درمانی زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد.

قرمزی چشم یکی از مشکلاتی که سبب می شود قسمت های مختلفی از چشم تحریک و پر خون شود. یکی از شایع ترین علت های قرمز شدن چشم, آلرژی است. در این مطلب با تمامی عوامل ایجاد کننده قرمزی چشم و روش های رفع و درمان آن آشنا می شویم.

مهمترین علل قرمزی چشم

قرمزی چشم

قرمزی چشم معمولا به دلیل آلرژی, خستگی چشم, استفاده بیش از حد لنز و یا عفونت های شایع چشم ایجاد می شود. با این وجود برخی مواقع قرمزی چشم ممکن است نشان دهنده بیماری جدی تری مانند بیماری عنبیه و آب سیاه باشد. به افرادی که دچار این مشکل می شوند, در صورت ادامه و تشدید بیماری, توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه کنند.

شایع ترین علل قرمزی چشم

  • التهاب ملتحمه

یکی از عفونت های شایع چشم می باشد که به خصوص در کودکان مدرسه ای رواج بیشتری دارد. این التهاب زمانی رخ می دهد که پوسته نازک و نرمال شفاف که صلبیه و خطوط پلک را می پوشاند, عفونی شود. هنگامی که ملتحمه عفونی می شود, رگ های خونی درون آن تحریک و متورم می شوند و منجر به صورتی یا قرمزی چشم می شوند. انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد و این بیماری قابل درمان است.

خشکی چشم زمانی اتفاق می افتد که غدد اشک آور چشم, مقدار اشک و یا اشک با کیفیتی را به درستی تولید نکند. این بیماری باعث می شود سطح چشم ملتهب شده و موجب قرمزی چشم شود. این بیماری با تجویز داروهایی توسط متخصص به راحتی قابل درمان است.

علت اغلب موارد قرمزی چشم, آلرژی است. زمانی که سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی مانند موی حیوانات خانگی, گرد و غبار و برخی از مواد شیمیایی موجود در وسایل آرایشی و بهداشتی واکنش نشان دهد, بدن به عنوان بخشی از پاسخ های التهابی برای مقابله با مواد حساسیت زا, هیستامین آزاد می کند. در نتیجه هیستامین آزاد شده باعث می شود رگ های خونی درون چشم بزرگ شده و چشم قرمز شود.

یکی از عوامل اصلی قرمزی چشم, استفاده از لنزهای چشمی است که ناشی از التهاب و تحریک رسوبات سطحی و میکروب ها در چشم است. قرمزی چشم ناشی از استفاده لنز می تواند نشان دهنده عفونت جدی چشم مانند التهاب قرنیه و یا عفونت قارچی چشم باشد. همچنین لنزها می توانند خشکی چشم را تشدید کنند. به همین دلیل به افرادی که از لنزها استفاده می کنند توصیه می شود از تمیز بودن و ضد عفونی بودن لنز آگاهی داشته باشند.

  • سندروم بینایی کامپیوتر

قرمزی و سوزش و خستگی چشم ها بعد از خیره شدن به مدت طولانی به صفحه نمایش کامپیوتر, می تواند سبب سندروم بینایی کامپیوتر شود. در واقع در هنگام مشاهده صفحه نمایش کامپیوتر, فرد اغلب کمتر پلک زذه و به چشمان استراحت می دهد, به همین دلیل خشکی چشم ایجاد می شود.

آسیب به چشم که گاهی اوقات سبب خونریزی زیر ملتحمه می شود, سبب قرمزی چشم می شود. برخی عمل های جراحی مانند عمل جراحی زیبایی پلک, می تواند به قرمزی و خونریزی چشم منجر شود. آسیب های چشمی جزئی تا عمیق می توانند موجب قرمزی چشم شوند.

دلایل دیگر قرمزی چشم

درمان التهاب و قرمزی چشم

  • زخم قرنیه
  • تبخال چشمی
  • التهاب عنبیه
  • آب سیاه
  • برخی قطره های چشمی
  • سرما خوردگی و آنفولانزا
  • بارداری
  • سیگار کشیدن
  • آلودگی و خطات محیط زیست و محل کار
  • کمبود خواب
  • شنا

روش های درمانی قرمزی چشم

قرمزی چشم

با توجه به علت های مختلف قرمزی چشم, درمان های متفاوتی برای این بیماری وجود دارد. به افرادی که از لنزهای مختلفی استفاده می کنند و دچار قرمزی چشم هستند, توصیه می شود مدتی از لنزها استفاده نکنند. تجویز قطره های چشمی, داروهای آنتی بیوتیک, مراقبت های خانگی و حتی عمل جراحی روش های دیگر درمانی است.

به یاد داشته باشید در صورتی که قرمزی چشم با درد, حساسیت به نور, تورم و تاری دید همراه باشد, توصیه می شود فرد سریعا به متخصص مراجعه کند.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود