دلایل ایجاد گل مژه و بهترین روش درمان

0 3,986

گل مژه یک آبسه یا جوشی است که در پلک پایین یا بالا تشکیل می شود. این التهاب ناشی از انسداد مجرای چربی و باکتری هایی است که عموما بر روی پلک چشم بدون هیچ گونه مشکلی زندگی می کنند. در این مطلب با بهترین روش های درمان گل مژه و علل ایجاد آن آشنا می شویم.

بهترین روش های درمان گل مژه

گل مژه

برخی میکروب ها می توانند همراه با سلول های مرده پوست در امتداد لبه پلک, گیر کنند. گل مژه معمولا سطحی و قابل مشاهده می باشد. اما در برخی موارد آن ممکن است عمیق باشد و به درون پلک نیز نفوذ کند. گل مژه خارجی مشابه جوشی در کنار مژه شروع به شکل گرفتن می کند و پس از مدتی قرمز شده و دردناک می شود. برخی از گل مژه ها کوتاه مدت هستند و خود به خود التیام می یابند. این در حالی است که برخی دیگر از گل مژه ها نیاز به مراجعه به پزشک و مراقبت و درمان دارند.

گل مژه داخلی, در قسمت زیرین پلک تشکیل می شوند و موجب قرمزی پلک و تورم و درد آن می شود. اگرچه این نوع گل مژه ممکن است به اندازه ی گل مژه خارجی قابل مشاهده نباشد اما دردناک است و نیاز به درمان و مراقبت ویژه دارد. گل مژه معمولا خطری برای بینایی و چشم فرد ایجاد نمی کند و عمدتا بی ضرر است و به ندرت بینایی و مردمک چشم را تحت تاثیر قرار می دهد. اما در موارد بسیار نادر گل مژه ممکن است به عفونت های شدید صورت که سلولیت نامیده می شود, منجر شده و خطرناک باشد. این مسئله ممکن است در هر سنی برای افراد رخ دهد.

در برخی موارد ممکن است پزشک تزریق برخی استروئیدها را برای درمان گل مژه, تجویز نماید. با این حال این روش نیاز به مهارت بالایی دارد و ممکن است خطراتی از قبیل خونریزی / کبودی، بیرنگ شدگی / نازک شدن پوست، جای زخم، درد را داشته باشد و در موارد بسیار نادر موجب از دست دادن بینایی شود. به همین دلیل جراحی از گزینه های درمانی نادر در درمان و رفع گل مژه می باشد و متخصص در موارد نادر این روش را استفاده می کند.

در صورتی گل مژه به درون و اطراف پلک گسترش یافته و منجر به عفونت چشم شده باشد, در این صورت ممکن است از پماد و یا قطره های آنتی بیوتیک موضعی جهت درمان استفاده شود. در صورت تشدید این عفونت ها روی پوست و ابتلا به سلولیت, ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک خوراکی یا داخل وریدی برای درمان گل مژه باشد.

درمان گل مژه با روش های خانگی

درمان گل مژه

گل مژه اغلب به صورت خود به خود طی پنج تا هفت روز درمان می شود. در طول ابتلا به این عارضه, توصیه می شود از ترکاندن گل مژه جدا خودداری شود چرا که این مسئله می تواند منجر به زخم و عفونت پلک شود. یکی از بهترین روش های درمان گل مژه استفاده مکرر از کمپرس آب گرم می باشد. در واقع گرما موجب نرم شدن محتویات درون گل مژه می شود به طوری که می تواند به راحتی تخلیه شود. برخی از اقدامات خانگی جهت درمان گل مژه به شرح زیر می باشد.

  • توصیه می شود در طول روز ۴ تا ۶ بار از کمپرس گرم به مدت ۱۵ دقیقه استفاده شود. این روش به زهرکشی کمک می کند. هنگام استفاده از این روش, چشم را بسته نگه دارید.
  • یکی از روش های درمان گل مژه, ماساژ آهسته پلک با آب یا شامپو بچه است. این روش نیز ممکن است به زهرکشی کمک کند. هنگام مالش دادن پلک, توصیه می شود چشم بسته باشد.
  • در طول ابتلا به گل مژه از آرایش چشم, پرهیز کنید و استفاده از لوسیون ها و کرم چشم را متوقف نمایید. چرا که این مواد ممکن است به باکتری های موجود در گل مژه, آلوده شوند و گل مژه را تشدید کنند.
  • در هنگام ابتلا به گل مژه, از استفاده لنز چشم, خودداری کنید. چرا که ممکن است عفونت به قرنیه چشم گسترش پیدا کند.

علت ایجاد گل مژه

علت ایجاد گل مژه

گل مژه معمولا ناشی از مسدود شدن غدد چربی و باکتری استافیلوکوک ایجاد شود که این باکتری ها به طور طبیعی بر روی سطح پوست زندگی می کنند. در واقع گل مژه زمانی رخ می دهد که غدد چربی به وسیله ی بافت زخمی یا ماده خارجی مانند آرایش، گرد و غبار مسدود شود. به طور کلی عوامل خطر و ایجاد کننده گل مژه عبارت است از:

  • مواد خارجی مانند آرایش و گرد و غبار که ممکن است موجب مسدود شدن غدد شده اگر که به درستی شسته نشوند.
  • عفونت ها, سوختگی و یا ضربه که منجر به بافت زخم شود و در نتیجه عملکرد غدد را دچار مشکل کنند.
  • خروج کند سبوم از غدد میبومین که معمولا در بیماری مزمن التهابی به نام اختلال غدد میبومین رخ می دهد. این اختلال معمولا با آکنه روزاسه بر روی گونه ها و بینی همراه است اما به تنهایی نیز می تواند رخ دهد.

با توجه به مطالب بیان شده, با مراقبت های خانگی و ساده می توان درمان گل مژه را انجام داد. به طور کلی خوشبختانه گل مژه خطرناک نیست و به راحتی درمان می شود.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود