راهکار مناسب برای درمان تنگی نفس چیست؟

0 3,820

تنگی نفس یا کوتاه شدن تنفس یکی از شایع ترین علائمی است که در طول انجام ورزش و یا فعالیت ممکن است رخ دهد. عوامل بسیاری سبب تنگی نفس می شوند. در این مطلب به بررسی علت و روش های درمان تنگی نفس می پردازیم. تنگی نفس می تواند در حد زیادی بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد.

بررسی علل و موثرترین روش های درمان تنگی نفس

درمان تنگی نفس

در بررسی های صورت گرفته تنگی نفس می تواند ناشی از مشکلات تنفسی و ریوی و یا ناراحتی های قلبی و عروقی باشد. به همین دلیل تشخیص دقیق علت تنگی نفس کمی مشکل است. از این رو اغلب پزشکان تنگی نفس را براساس فاکتورهایی طبقه بندی می کنند. این طبقه بندی به تشخیص دقیق تر علت تنگی نفس کمک می کند. این دسته بندی به شرح زیر است.

  • تنگی نفس در حین استراحت رخ می دهد یا در حین فعالیت های جسمی
  • تنگی نفس به تدریج اتفاق می افتد یا به صورت ناگهانی

بررسی علت تنگی نفس

علت تنگی نفس می تواند بیماری آسم, برونشیت, ذات الریه, پنوموتوراکس, کم خونی, سرطان ریه, آسیب استنشاق, آمبولی ریه, بیماری مزمن انسدادی ریه, فیبروز ریوی, شرایط عصبی و عضلانی, نارسایی احتقانی قلب, واکنش آلرژیک, آنافیلاکسی, بیماری بینابینی ریه, چاقی, بیماری سل, آمفیزم, افزایش فشار خون شریان ریوی, شکستگی دنده و ورزش های هوازی باشد.

تنگی نفس می تواند با علائمی مانند درد قفسه سینه, سرگیجه, غش, سرفه, خس خس سینه, خلط خونی, درد گردن و … همراه باشد که با استفاده از این علائم نیز پزشک علت ایجاد تنگی نفس را به طور دقیق تشخیص می دهد. درمان تنگی نفس با توجه به علت ایجاد آن صورت می گیرد.

روش های درمان تنگی نفس

از آن جایی که درمان تنگی نفس با توجه به علت ایجاد آن صورت می گیرد, پس از تشخیص علت تنگی نفس, بیمار به متخصص مربوطه ارجاع داده می شود. در درمان تنگی نفس, ابتدا هدف کاهش تنگی نفس است. درمان های دارویی و غیر دارویی و در برخی از موارد جراحی از جمله روش های درمان تنگی نفس می باشند.

درمان تنگی نفس با استفاده از داروها

داروهای درمان کننده تنگی نفس

داروهای گشاد کننده برونش مثل آلبوترول, آترو ونت و …

این داروها تنها در مواردی که تنگی نفس تا حدی ناشی از انقباض ماهیچه ی نرم باشد, رخ می دهد. در واقع این ماهیچه ها راه های تنفسی در ریه را مسدود می کنند. تنگی نفس در افراد مبتلا به آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه غالبا با این داروها درمان می شود.

داروهای ضد التهابی

در بیماری های مانند آسم و انسداد ریه و بیماری بینابینی ریه, التهاب راه های تنفسی وجود دارد که منجر به تورم و باریک شدن گذرگاه های تنفسی می شود. به منظور رفع این التهابات در بخشی از درمان تنگی نفس, داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئیدها توسط پزشک تجویز می شود. این داروها به آرامی عمل می کنند و در طول درمان از حملات تنگی نفس پیشگیری و تعداد آن را کاهش می دهند.

افیون ها (Opiates)

داروهایی مانند مورفین در برخی از شرایط مانند سرطان برای کاهش تنگی نفس بسیار مفید است. اگرچه این داروها دارای عوارض جانبی بسیار شدیدی هستند, با این حال در مواردی که بیمار از تنگی نفس حتی در حال استراحت نیز رنج می برد, باید تجویز شوند.

داروهای ضد اضطراب

در مواردی که تنگی نفس ناشی از اضطراب باشد و یا به دلیل اضطراب تشدید شود, تجویز داروهای آرام بخش ممکن است مفید باشد. در واقع یکی از روش های درمان تنگی نفس, کاهش اضطراب است. علاوه بر این داروها از اکسیژن های کمکی نیز برای کاهش تنگی نفس می توان استفاده نمود.

درمان های بدون دارو تنگی نفس

تنگی نفس

توان بخشی ریوی

برنامه های توان بخشی ریوی به طور کلی شامل برنامه ورزشی سازمان یافته با سایر درمان های کمکی مانند بازآموزی عضلات تنفس و آموزش الگوهای تنفسی است. این روش برای درمان بسیاری از بیماران بسیار مفید است حتی زمانی که روند بیماری زمینه ایی را نتوان معکوس کرد.

یوگا

یوگا و دیگر تکنیک های تنفس می توانند در رفع تنگی نفس در برخی از بیماران بسیار موثر باشند. اگرچه شواهد علمی برای این مسئله هنوز ناکافی است, با این حال برخی از پزشکان معتقد هستند این روش بدون خطر و موجب تکسین تنگی نفس می شود.

نسیم خنک

یکی از موثرترین روش های درمانی بدون دارو تنگی نفس, وزیدن باد خنک به سراسر چهره است. شواهد علمی بسیاری این روش را اثبات کرده است. وزیدن باد خنک به سراسر چهره به طور موثری می تواند تنگی نفس را کاهش دهد. از آن جایی که این روش بسیار کم هزینه و بدون خطر است, به اغلب بیماران مبتلا به تنگی نفس توصیه می شود حتما آن را امتحان کنند.

با توجه به مطالب بیان شده, خوشبختانه درمان تنگی نفس با روش های مختلفی امکان پذیر است. در صورت تشخیص دقیق بیماری زمینه ایی که سبب تنگی نفس شده و درمان آن, تنگی نفس نیز بهبود می یابد.   منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود