نکاتی که باید درباره عصب کشی دندان بدانید

0 3,803
اگر ریشه یا عصب دندان شما عفونی و یا پوسیده شود یکی از بهترین روش های درمان آن، عصب کشی دندان خواهد بود. بر خلاف تصور که گفته می شود درمان ریشه دندان یکی از دردناک ترین درمان های دندان می باشد یکی از روش های اطمینان بخش برای درمان دندان ها محسوب میگردد. در این مطلب این روش درمانی دندان ها را به طور کامل و جامع مورد بررسی قرار می دهیم.

عصب کشی دندان یکی از مراحل درمانی برای دهان های پوسیده محسوب می گردد که ممکن است افراد بدون اطلاع، تصور بدی نسبت به این نوع درمان داشته باشند و آن را دردناک و عذاب آور بدانند تا حدی که ممکن است بیمار ترجیح دهد دندان خود را کشیده و آن را از دست بدهد اما درد ناشی از عصب کشی را تحمل نکند. اما این توجیحات کاملا اشتباه است. در این مطلب قصد داریم به بررسی نحوه انجام عصب کشی و همچنین روش های تسکین درد دندان ناشی از عصب کشی بپردازیم و همچنین مزیت های این روش درمانی را مطرح کنیم.

  ترس از عصب کشی دندان

عصب کشی دندان (درمان ریشه دندان) چیست؟

عصب کشی دندان اندودنتیکس نیز نامیده می شود. این درمان وقتی مورد نیاز است که وسط دندان قسمت عاج و مینای بیرونی دندان عفونی یا پوسیده شده باشد. هدف دندانپزشک همیشه حفط دندان به طور طبیعی و جلوگیری از کشیدن آن می باشد. زیرا کشیدن دندان های اصلی بین دندان ها فاصله ایجاد می کند و دیگر دندان ها مجبور به پر کردن این فضای خالی ایجاد شده می شوند بنابراین بر نحوه جویدن شما تاثیر می گذارد  و باعث ایجاد دیگر مشکلات دندانی می شود. وقتی مرکز دندانی عفونی شود چه اتفاقی می افتد؟ قطعا وقتی عفونت دندان در ناحیه پالپ ایجاد شود باید ان را کشید. این بدین معناست که اعصاب دندان در مرکز به تدریج از بین می روند و همین امر سبب می شود شما دندان درد را تجربه کنید. تحت این شرایط عجیب نیست که اکثر افراد می خواهند هر چه سریعتر دندانآسیب دیده بهبود یابد و می خواهند آن را بکشند تا از این طریق از درد ناشی از پوسیدگی دندان خلاصی یابند. لازم است بدانید که کشیدن دندان آسیب دیده به دلایل ذکر شده، راه مناسبی نمی باشد. بنابراین اکثر دندانپزشکان ترجیح می دهند دندان پوسیده را عصب کشی نمایند و بدین طریق عفونت حذف گردیده و دندان در مکان خود باقی می ماند.

عصب کشی های دندان

عصب کشی دندان به چه روشی انجام می شود؟

بخش داخلی دندان که حاوی اعصاب و رگ های خونی می باشد پالپ نامیده می شود. عصب دندان مسیری است که پالپ را به استخوان فک و سپس به بقیه بدن متصل می کند. وقتی پالپ عفونی شود این خطر وجود دارد که عفونت به ریشه دندان منتقل شود و ورم چرکی ایجاد شود. که این ممکن است واقعا دردناک باشد. درمان عصب کشی بر روی بیمار با بی حسی انجام می گیرد. این عمل معمولا نیازمند مراجعات زیاد می باشد. اول از همه، دندانپزشک بالای دندان را خالی می کند تا به ریشه و عصب برسد. عفونت و پوسیدگی دندان خارج می شود تا اینکه دندان کاملا تمیز شود. البته در این مورد پالپ نیز خارج می شود. اگر مقدار عفونت کم بود و ساختار دندان خوب باشد  دندانپزشک به سادگی قادر خواهد بود تا دندان شما را پر کند در بسیاری از موارد پوسیدگی دندان در این ناحیه زیاد خواهد بود و پر کردن تنها کافی نخواهد بود. در این مورد، دندانپزشک به طور طبیعی دندان را با ماده ای به نام گوتاپرکا پر می کند. گوتاپرکا یکی از مشتقات لاتکس می باشد که فاصله ایجاد شده در دندان به دلیل حذف پالپ را پر می کند. وقتی پالپ برداشته شود دیگر دندان با منبع خون بدن از طریق عصب دندان راه ارتباطی ندارد. بنابراین دندان می میرد.

روش های عصب کشی دندان ها

عصب کشی بدین معناست که دندان مرده می تواند در جای خود باقی بماند و به فعالیت خود ادامه دهد در این شرایط ممکن است به دندان های سالم بیشتر آسیب برساند. بنابراین دندانپزشک باید مرحله پایانی عصب کشی دندان را انجام دهد که قرا دادن تاج برای دندان می باشد. تاج کمک می کند تا دندان شما کاملا پر شود بنابراین دیگر پوسیده نمی شود. این عمل همچنین باعث حفاظت از دندان می شود و بدین طریق دندان می تواند در آینده در مکان خود باقی بماند.

عصب کشی دندان

خوشبختانه، امروزه دید کامل و اعتماد بخشی از این روش درمان دندان بدست آمده است و با استفاده از عصب کشی دندان مشکلات ناشی از پوسیدگی ریشه دندان ها تا حد زیادی برطرف شده است. در صورتی که تمایل دارید با دیگر بیماری های دهان و دندان و نحوه درمان آن ها بیشتر آشنا شوید به بخش سلامت مراجعه فرمایید و از مطالب علمی و پزشکی مطرح شده نهایت استفاده را ببرید.

منبع: آرگــامــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود