علایم و مشکلات ناشی از کمبود ویتامین D

0 3,773

ویتامینD برای تقویت استخوان ها ضروری می باشد، زیرا به بدن کمک می کند تا از کلسیم موجود در رژیم غذایی استفاده کند. کمبود ویتامین دی با نرمی استخوان همراه می باشد اختلالی که در آن بافت استخوانی به طور صحیح مواد معدنی را نمی سازد و به نرمی استخوان و ناهنجاری های اسکلتی منجر می شود. این مطلب اهمیت ویتامین D برای حفاظت از بدن در برابر مشکلات مختلف را بیان می کند.

کمبود ویتامین دی در ایران رایج می باشد، اما بسیاری از ایرانی ها بر این باورند که در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار ندارند زیرا به مقدار فراوان غذاهای سرشار از ویتامین دی را مصرف می کنند. تعداد غذاهایی که در حقیقت دارای سطوح درمانی ویتامین D می باشند بسیار کم هستند و حتی غذاهای غنی شده حاوی مقادیر کافی ویتامین D نمی باشد تا از سلامت شما حفاظت کند. بر خلاف نامش ویتامین D یک ویتامین معمولی نیست. در واقع نوعی هورمون استروئید می باشد که بیشتر از طریق نور خورشید بدست می آید.

 علایم و نشانه های کمبود ویتامینD

همه چیز در مورد دلایل و علایم کمبود ویتامین دی

خواص ویتامین D برای بدن بسیار زیاد می باشد که شامل تقویت استخوان ها و رشد ماهیچه ها و کاهش فشار خون بالا می باشد. به تسکین درد فیبرومالژیا کمک می کند و پیشرفت سفت شدگی بافت ها را کاهش می دهد. کمبود این ویتامین در بدن ممکن است بطوری به سلامت شما آسیب وارد کند که انتظارش را ندارید.

دلایل کمبود ویتامین دی

کمبود ویتامین دی ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد:

مقدار ویتامین D را به اندازه کافی دریافت نمی کنید. اگر از یک رژیم گیاهخواری سخت پیروی می کنید، زیرا اکثر منابع طبیعی در منابع حیوانی وجود دارند که شامل ماهی، روغن ماهی، زرده تخم مرغ، شیر غنی شده و جگر گوسفند می باشند.

به اندازه کافی نور خورشید را دریافت نمی کنید: از آنجا که وقتی در معرض نور خورشید قرار می گیرید بدن شما به اندازه کافی ویتامینD را می سازد، اگر مدام در خانه باشید ممکن است در معرض خطر کمبود این ویتامین با ارزش قرار گیرید.

کمبود ویتامین دی

داشتن پوست تیره: رنگدانه های ملانین توانایی پوست برای تولید ویتامین D در واکنش به قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش می دهد. برخی از پژوهش ها بیان می کنند که افراد مسن با پوست های تیره در معرض خطر کمبود آن قرار دارند.

کلیه شما نمی تواند ویتامین D را به شکل فعال آن تبدیل سازد: با پیر شدن افراد کلیه های آن ها قادر به تبدیل ویتامین D به شکل فعال آن نمی باشد، بنابراین خطر کمبود ویتامین دی افزایش می یابد.

غذاهای غنی از ویتامین دی

دستگاه گوارش شما قادر نخواهد بود تا به اندازه کافی ویتامین D جذب کند: برخی از بیماری ها مثل کیست ها، تصلب بافت ها و سلیاک بر توانایی روده در جذب ویتامین دی از غذایی که می خورید تاثیر می گذارد.

چاقی: ویتامین D از طریق سلول های چربی از خون خارج می شود. افرادی که شاخص حجم بدن آن ها ۳۰ یا بیشتر می باشد اغلب سطوح ویتامین D کمتری در خون آن ها جریان دارد.

علایم کمبود ویتامین D

علایم استخوان درد و ضعف ماهیچه ها می توانند به معنای کمبود ویتامین D در بدن باشند. اگر چه برای اکثر افراد علایم نامحسوس می باشند. حتی بدون نشانه، مقدار کم ویتامین D در بدن ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. سطوح کم این ویتامین در خون با موارد زیر همراه می باشد:

گرفتگی پا و کمبود ویتامین دی

  • افزایش خطر مرگ بر اثر بیماری های قلبی عروقی
  • اختلال در درک افراد مسن
  • آسم شدید در کودکان
  • سرطان
  • احساس ناراحتی: سروتنین هورمون ذهن که با تغییر رفتار همراه می باشد، با دریافت نور خورشید افزایش یافته و با کاهش آن نیز کم می شود. دانشمندان تاثیر ویتامین D بر سلامت ذهن افراد ۸۰ ساله را مورد بررسی قرار داده اند و دریافته اند که افرادی که ویتامین D آن ها سطح کمی دارند ۱۱ برابر بیشتر نسبت به افرادی که دوز کافی از این ویتامین دریافت می کنند بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند.
  • عرق کردن سر: یکی از اولین نشانه های کمبود ویتامین دی عرق کردن سر می باشد. در حقیقت پزشکان از مادرانی سوالاتی در رابطه با عرق کردن سر نوزادانشان می پرسند. عرق کرد بیش از حد در نوزادان به دلیل تحریک پذیری عصبی و عضلانی یکی از علایم اولیه کمبود این ویتامین در بدن می باشد.
  • اختلالات روده: ویتامین D ویتامین چربی محلول می باشد، بدین معناست اگر اختلالات دستگاه گوارش دارید که توانایی شما در جذب چربی را کاهش می دهد، جذب ویتامین های چربی محلول مثل ویتامین دی نیز کاهش می یابد. اختلالاتی مثل سلیاک، حساسیت به گلوتن و تورم شکم را به همراه دارند.

بیماری های همراه با کمبود ویتامین D

نشانه های کمبود ویتامینD

از جمله عوارض کمبود ویتامین D در بدن می توان به بروز بیماری متفاوت زیر اشاره کرد:

  • جنون
  • آلزایمر
  • سرطان پروستات
  • اختلالات جنسی در مردان
  • اسکیزوفرنی
  • بیماری های قلبی عروقی
  • بیماری های خود ایمنی
  • عفونت
  • اختلال در فرآیند سوخت و ساز

مصرف مکمل های ویتامینD

درمان کمبود ویتامین دی شامل مصرف مقدار بیشتر ویتامین D از طریق رژیم غذایی و مصرف مکمل ها می باشد. اگرچه سطوح ویتامین D مورد نیاز بدن به سن و شرایط سلامت شما وابسته می باشد، غلظت کمتر از ۲۰ نانوگرم در هر میلی لیتر بطور کلی ناکافی است و نیاز به درمان دارد.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود