علامت های کیست تخمدان

0 3,908

تخمدان ها بخشی از دستگاه تناسلی زنانه می باشند. آن ها زیر شکم در هر دو سمت رحم قرار دارند. زن ها دارای دو تخمدان می باشند که تخمک، هورمون استروژن و پروژسترون تولید می کنند. گاهی اوقات یک کیسه پر از مایعات کیست نامیده می شود که روی یک بخش از تخمدان ها ایجاد می شوند. بسیاری از زنان در طول عمر خود حداقل یک بار کیست تخمدان را تجربه می کنند. در برخی موارد کیست ها بدون درد هستند و علایم کیست تخمدان در آن ها مشاهده نمی شود.

اکثر زنان در طول زندگی خود یکبار کیست تخمدان را تجربه می کنند که بیشتر آن ها دردی به همراه ندارند و باعث بروز نشانه های کیست تخمدان نمی شوند و از طریق آزمون معمول لگن تشخیص داده می شود. علایم کیست تخمدان شامل حالت تهوع، استفراغ، نفخ، حرکات شکمی دردناک و احساس درد در طول فرآیند س*ک*س می باشند. در موارد نادر یک کیست تخمدان باعث می شود مشکلات جدی برای فرد ایجاد شود، بنابراین بهترین روش این است که یک پزشک کیست شما را بررسی کند. پس از مطالعه این مطلب و آشنایی با علایم کیست تخمدان در صورت مشاهده علایم و تشخیص کیست تخمدان بهتر است برای درمان کیست تخمدان به پزشک خود مراجعه نمایید.

   علایم قابل توجه کیست تخمدان

مهمترین نشانه ها و علایم کیست تخمدان

معمولا کیست های تخمدان با علایم خاصی همراه نیستند و از طریق یک آزمون فیزیکی قابل تشخیص می باشد. همچنین از طریق انجام سونوگرافی تشخیص داده می شوند. در کیست های بزرگ علایم قابل مشاهده می باشند.

آشنایی با انواع کیست های تخمدان

کیست های پلی کیستیک: در سندروم تخمدان دارای چند کیست. تخمک های بالغ بطور طبیعی قادر به باز شدن نیستند و باعث ایجاد کیست ها می شوند.

اندومتریوز: در زنان با کیست های اندرومتریوز، بافت پوشش داخلی رحم در دیگر بخش های بدن رشد می کنند. یکی از بخش های بدن که تخمک ها در اندومتریوز در آن رشد می کنند تخمدان ها می باشند. این کیست اغلب بسیار دردناک می باشد و ممکن است باعث ناباروری شود.

کیستادنوماس: این کیست ها از طریق سلول های سطح تخمدان ایجاد می شوند. این کیست ها اغلب پر از مایعات می باشند.

کیست های درموئید: این نوع کیست شبیه به بافت های دیگر بخش های بدن مثل دندان، مو و پوست می باشند.

علایم و درمان کیست تخمدان

دلایل ایجاد کیست های تخمدان

انواع مختلفی از کیست های تخمدان وجود دارند و دلایل ایجاد هر یک منحصر به فرد می باشند اما گاهی اوقات کیست ها می توانند بخاطر دلایل بیرونی ایجاد شوند. برای مثال، داروهای بارداری می تواند باعث ایجاد چند کیست بزرگ روی تخمدان شوند. این شرایط  سندروم تحریک بیش از حد تخمدان نامیده می شود.

علایم و تشخیص کیست تخمدان

نشانه ها و علایم کیست تخمدان

اغلب اوقات، کیست های تخمدان باعث ایجاد علایم نمی شوند. اگرچه، با رشد کیست ها علایم نیز ظاهر می شوند. بارزترین علایم کیست تخمدان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تورم یا نفخ شکم
  • حرکات شکمی دردناک
  • درد لگن قبل یا در طول عادت ماهیانه
  • روابط جنسی دردناک
  • درد در کمر یا استخوان ران
  • حساسیت نوک پستان ها
  • حالت تهوع و استفراغ

علایم کیست های تخمدان

علایم شدید کیست تخمدان که به مراقبت های پزشکی فوری نیاز دارد شامل:

  • درد لگنی شدید
  • تب
  • ضعف یا سرگیجه
  • تنفس تند

علایم و نشانه های کیست تخمدان

تشخیص کیست تخمدان

دکتر شما ممکن است از طریق انجام یک آزمون لگنی به وجود کیست های تخمدان در بدن شما پی ببرد. همچنین ممکن است متوجه تورم در یکی از تخمدان های شما شود. روش دیگری برای تشخیص کیست تخمدان سونوگرافی می باشد. آزمون های سونوگرافی قادر به تعیین اندازه، مکان، شکل و ترکیبات یک کیست می باشد. ابزارهای تصویربرداری برای تشخیص کیست های تخمدان شامل موارد زیر می باشد:

سی تی اسکن: یک وسیله برای تصویربرداری از بدن برای تصویربرداری مقطعی از اندام های درونی

ام آر آی: یک وسیله ای که از میدان مغناطیسی برای تصویربرداری های عمیق از اندام های درونی استفاده می کند.

سونوگرافی: یک وسیله تصویر برداری برای تجسم تخمدان

از آنجا که اکثر کیست ها پس از چند هفته یا چند ماه درمان می شوند، ممکن نیست دکتر بلافاصله برنامه درمانی را توصیه کند. در مقابل، آن ها ممکن است آزمون های سونوگرافی را در چند هفته یا چند ماه برای بررسی شرایط شما تکرار کند. اگر در شرایط شما تغییری ایجاد نشد یا اگر اندازه آن افزایش نیابد، دکتر ممکن است آزمون های دیگری را برای تعیین دیگر دلایل علایم کیست تخمدان را از شما بخواهد.

این آزمون ها شامل:

آزمون حاملگی: از حامله نبودن خود مطمئن شوید.

آزمون سطح هورمون: برای بررسی مرتبط به هورمون، مثل استروژن یا پروژسترون خیلی زیاد

آزمایش خون: برای بررسی سرطان تخمدان

علایم کیست تخمدان

همانطور که گفتیم انواع مختلف کیست های تخمدان وجود دارد اگر هر یک از علایم بالا را مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا از بروز دیگر اختلالات که بر اثر کیست های تخمدان ایجاد می شوند پیشگیری کنید.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود