نشانه ها و علائم دیسک گردن و روش های تشخیص آن

0 94

گردن انسان از تعدادی مهره تشکیل شده است که میان تنه و سر قرار می گیرد. بین این مهره ها دیسک هایی وجود دارد که ممکن است با گذشت زمان و به تدریج و افزایش سن و همچنین به دلایل و علت های دیگری مانند شوک، عوامل محیطی، ضربه، ژنتیک، عفونت و التهاب این دیسک ها را را دچار مشکلاتی کند که حالت نرمال و طبیعی خود را از دست می دهد و باعث به وجود آمدن بیماری به نام دیسک گردن می شود. در ادامه با علائم دیسک گردن آشنا خواهید شد.

با مبتلا شدن به دیسک گردن درد را در شانه ها، بازو و یا دست نیز احساس می کنید و همچنین باعث سر درد و سرگیجه نیز می شود و باعث می شود که نتوانید کارهای روزمره خود را انجام دهید. گاهی اوقات این درد به دست چپ سرایت می کند که عده ای آن را با درد قلبی اشتباه می گیرند. ممکن است در بعضی افراد درد فقط در دست ها ایجاد شود و فرد دردی را در گردن خود نداشته باشد. درمان دیسک گردن بسیار سخت و دشوار است.

علل ایجاد دیسک گردن

بررسی نشانه ها و علائم دیسک گردن

عوامل متعددی باعث ایجاد درد در گردن و همچنین تیر کشیدن دست ها می شوند. از جمله این عوامل وضعیت نامناسب سر و گردن، التهاب بافت های نرم اطراف مفصل های مهره ای خشکی مفاصل، آرتروز گردن، تغییر شکل مهره ها به طور اولیه یا ثانویه، دیسک و بیماری های ناشی از گرفتگی عضلانی است. شناخت علائم دیسک گردن به درمان و پیشگیری از شیوع آن کمک فراوانی می کند.

دیسک گردن

درد یکی از مهمترین دلایل دیسک گردن

مهم ترین علامت دیسک گردن درد است. این درد معمولا در پشت گردن، پشت سر و پشت هر دو کتف حس می شود. گاهی اوقات این درد به ریشه عصبی نیز وارد می شود که علائم فشار به عصب هم وجود خواهد داشت. این درد به صورت تیر کشنده به بازو، شانه، دست و ساعد انتشار پیدا می کند.

اختلالات حسی یکی دیگر از علائم این بیماری

اختلالات حسی بستگی به اینکه کدام یک از ریشه های عصبی در گردن تحت فشار قرار بگیرد اختلال ایجاد می کند و ممکن است قسمت های متفاوتی از دست و اندام فوقانی را دچار خواب رفتگی، کاهش حس و گز گز کردن شود.

اختلالات حرکتی از نشانه های دیسک گردن

یکی دیگر از علائم دیسک گردن اختلال در اندام های حرکتی است. اختلال حرکتی نیز مانند اختلال حسی بستگی به اینکه کدام یک از ریشه های عصبی در گردن تحت فشار قرار بگیرد اختلال ایجاد می کند. معمولا قسمت های مختلفی از اندام فوقانی و گردن دچار کاهش قدرت می شوند و قدرت جسمانی خود را از دست می دهند. در صورت شدید شدن و مزمن شدن دیسک گردن، عضله مربوط به عصب ممکن است دچار لاغری شود.

بررسی علائم دیسک گردن

علت و دلایل ایجاد دیسک گردن

بیشترین علل وجود خشکی گردن و گردن درد ناشی از بروز سه بیماری شایع سندرم های عضلانی، آرتروز و فتق دیسک است که در صورت وجود و ایجاد درد در ناحیه گردن و دست ها حتی در مراحل اولیه و درد کم، حتما باید به پزشک مراجعه کرد زیرا این درد گردن در مراحل اولیه ممکن است باعث بهبود و خوب شدن آن شود و از بروز عواقب بدتر ناشی از درد گردن جلوگیری شود.

حرکاتی که همگی هر روز انجام می دهیم مانند خم کردن گردن رو به جلو، فعالیت های درگیر کننده بازوها در جلوی بدن مانند ظرف شستن، رانندگی و … از حرکاتی هستند که تکرار مداوم آن ها امکان بروز علائم دیسک گردن را افزایش می دهد. عده ای از دانشمندان معتقد اند که با کهولت سن دیسک های گردن از بین می روند اما ممکن است این بیماری در جوانان نیز رخ دهد. اما تعدادی از مهمترین دلایل این بیماری مانند التهاب و عفونت ژنتیک، شوک و یا ضربه و موارد دیگر ممکن است باعث بروز این بیماری شود. چرخاندن یا خم کردن ناگهانی گردن به طرفین به دلیل متمرکز بودن فشار بر یک طرف دیسک در بروز بیماری دیسک گردن موثر است. در بعضی از موارد حتی عطسه کردن هم نیز باعث بیرون زدگی دیسک گردن شده است.

علائم بروز دیسک گردن

تشخیص دیسک گردن

در صورت بروز درد و از دست دادن حس در آن نواحی حتما به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک یک ارزیابی دقیق و جامع کلینیکی برای تعیین محل دیسک، نوع درد دیسک، معاینه  گردن و ارزیابی دقیق هرگونه ضعف و واکنش های غیر عادی دیسک گردن را مشخص و محل آن را تعیین کند. پزشک با بررسی ام آر آی ستون فقرات، سی تی اسکن و ایکس ری دیسک گردن را تشخیص می دهد. این آزمایشات مربوط به تمامی نقاط گردن است و می تواند بیشتر بیرون زدگی های دیسک گردن را نشان دهد. در صورتی که علائم دیسک گردن را در خود مشاهده کردید برای درمان هر چه سریعتر اقدام نمایید.

دیسک گردن و نشانه های آن

در این مقاله با انواع علائم دیسک گردن آشنا شدید و علل و دلایل ایجاد آن را ملاحظه نمودید. برای اطلاع از اطلاعات در مورد بیماری های دیگر به بخش بیماری ها مراجعه نمایید.

منبع : نصرینو

منبع: آرگــامــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود