آبسه دندان و لثه را با این راهکارهای می توان درمان کرد

0 3,889

 هنگامی که داخل دهان صدمه می بیند و یا تحریک می شود، ممکن است باکتری ها وارد دهان شوند و باعث بروز عفونت در دهان شود. گاهی اوقات یک تورم دردناک پر از چرک را داخل دهان می بینید. اگر این چرک تخلیه نشود و آن منطقه متورم تر و دردناک تر شود، این زخم را آبسه می گویند. این یکی از راه هایی است که باعث می شود یک عفونت باکتریایی گسترش یابد. در این مقاله به بررسی روش های درمان آبسه دندان و لثه خواهیم پرداخت.

آبسه دندان یک تاول یا کیسه مانند ضخیم چرکی ایجاد شده در دندان است که در بافت های اطراف دندان پخش می شود. در نتیجه این چرک تبدیل به یک عفونت باکتریایی می شود. نشانه ها و علامت های اصلی آبسه، به وجود آمدن درد شدید و ضربانی است. این نوع درد دهان کاملا ناگهانی ایجاد می شود و در طول چند ساعت و یا چند هفته این درد و عفونت به تدریج بیشتر می شود.

درمان آبسه دندان و لثه

بررسی روش های درمان آبسه دندان و لثه

آبسه لثه ( آبسه پریودنتال نیز نامیده می شود) در این نوع آبسه یک عفونت در فضای بین دندان و لثه ایجاد می شود. این عفونت ممکن است در اثر گیر افتادن مواد غذایی بین لثه و دندان ایجاد شود.

آبسه مربوط به دندان (آبسه، پری اپیکال نیز نامیده می شود) این نوع آبسه در داخل دندان تشکیل می شود. هنگامی که عصب دندان مرده و یا از بین رفته است این نوع آبسه رخ می دهد. این نوع آبسه در سر ریشه دندان ایجاد می شود. سپس عفونت ایجاد شده به استخوان اطراف دندان نیز سرایت کرده و در استخوان پخش می شود.

اگر درمان آبسه دندان انجام نشوند، می توانند به استخوان های اطراف و دندان آسیب برسانند.

علائم آبسه دندان

درمان فوری پوسیدگی ها و آسیب های وارد شده به دندان

هدف از این نوع درمان، خارج کردن چرک، ریشه کن کردن و جلوگیری از پخش شدن عفونت در بدن است. به طور کلی برای نجات دندان و پیشگیری از خطرات احتمالی مربوط به آن است.

مسکن های موجود در داروخانه

قرص های مسکن درد مانند ایبوپروفن، به کاهش درد آبسه کمک می کند. هرچند که این داروها می توانند به تسکین درد کمک کنند اما باعث بهبود آبسه دندان و درمان عفونت دندان نمی شوند. به همین دلیل باید به پزشک مراجعه نمایید.

دهان شویه با آب نمک گرم

این کار برای قبل از مراجعه به دندانپزشک است. اگر یک آبسه دندان خود به خود بترکد، دهان شویه با آب نمک گرم می تواند در تسکین و آرام کردن درد موثر باشد و دهان را تمیز می کند و همچنین باعث خارج شدن باقیمانده چرک آن می شود. در برخی مواقع ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند از شست و شوی دهان با آب نمک، در طول دوره درمان آبسه دندان استفاده نمایید، زیرا باعث کاهش ناراحتی های احتمالی و تسریع در بهبودی می شود.

آنتی بیوتیک ها برای درمان آبسه

آنتی بیوتیک ها می توانند موادی که باعث ایجاد آبسه شده اند را از بین ببرند و به بدن برای ترمیم استخوان و دندان کمک کند. دندانپزشک ها در ابتدا برای درمان آبسه، آنتی بیوتیک تجویز می کنند که رایج ترین نوع آنتی بیوتیک ها پنی سیلین است. با مصرف این دارو مشکلت این بیماری ظرف دو روز کاهش می یابد و از بین می رود و پس از مدت پنج روز استفاده از آنتی بیوتیک ها، آبسه دندان بهبود پیدا می کند.

روش های درمان آبسه لثه و دندان

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان به کاهش عفونت و نجات دندان کمک می کند. عصب کشی باعث می شود چرک آبسه دندان خارج شود. این روش تمام نقاط دندان مثل ریشه و ساقه را از هرگونه عفونت و چرک تمیز می کند.

کشیدن دندان آسیب دیده

روش دیگر برای درمان آبسه دندان و عفونت لثه ، کشیدن دندان آسیب دیده است. اگر دندان امکان درمان و ترمیم را از طریق عصب کشی وجود نداشته باشد، باید دندان کشیده شود. در این حالت دندانپزشک دندان را کشیده و آبسه دهان و دندان را به منظور حذف عفونت از چرک خالی می کند. به این ترتیب با کشیدن دندان و تمیز کردن منطقه آسیب دیده امکان بهبود بیمار فراهم می شود.

عمل جراحی

هنگامی که آبسه دندان یا لثه در سطح دهان یا گردن پخش شود، نیاز به خارج کردن چرک در اطاق عمل با عمل جراحی است. همچنین اگر آبسه دندان بهبود نیابد و یا پس از عصب کشی دندان بزرگتر گردد نیاز به عمل جراحی است.

درمان آبسه با عمل جراحی

رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین لثه ها می تواند از بروز آبسه جلوگیری کند. معاینات منظم دندانپزشکی نیز برای پیشگیری از آبسه لثه بسیار مفید و موثر است. در این مقاله با روش های درمان آبسه دندان و لثه آشنا شدید.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود