آنچه باید درباره غلظت خون و درمان آن بدانید

0 3,977

غلظت خون بالا نوعی اختلال مربوط به مغز استخوان است. غلظت خون بالا معمولا در طول یک دوره‌ی زمانی ایجاد می‌شود و چنان‌چه به موقع تشخیص داده نشود و اقدامات درمانی مناسب برای آن صورت نگیرد، غالبا می‌تواند زندگی بیمار را با تهدید مواجه کند. در این مطلب به علل، علائم و درمان غلظت خون پرداخته ایم.

عصاره‌ی نیم (چریش) دارای خواص ضد عفونی کنندگی، ضد میکروبی، و آنتی‌بیوتیکی است که به آسانی به درمان اختلالات متعددی کمک می‌کنند.

مقدمه

پلی سیتمی ورای اولیه (Primary Polycythemia Vera) یا غلظت خون بالا نوعی اختلال مربوط به مغز استخوان است. این اختلال از مرکز نرم مغز استخوان آغاز می‌شود. گلبول‌های قرمز خون موجود در مغز استخوان همواره در حال تکثیر هستند. و چنان‌چه، این تکثیر به شکل غیر طبیعی، بیش از اندازه، باشد، باعث ایجاد وضعیت پلی سیتمی ورا اولیه یا غلظت خون بالا خواهد شد. به تدریج خون بسیار غلیظ می‌شود. هم‌چنین، این وضعیت ممکن است به سکته‌ی مغزی، حمله‌ی قلبی یا ایجاد لخته‌های خونی منجر شود. غلظت خون بالا معمولا در طول یک دوره‌ی زمانی ایجاد می‌شود؛ و چنان‌چه به موقع تشخیص داده نشود و اقدامات درمانی مناسب برای آن صورت نگیرد، غالبا می‌تواند زندگی بیمار را با تهدید مواجه کند. این اختلال دارای نام‌های متعددی است؛ نام‌هایی از قبیل پلی سیتمی، اریترمی، بیماری واکوئز، پلی سیتمی روبرا ورا، و بیماری اسلر – واکوئز.

علت‌های ایجاد غلظت خون یا پلی سیتمی ورا اولیه

ابتلا به این اختلال مانند ابتلا به بیماری آنفولانزا نیست که به طور ناگهانی و با ورود ویروس یا باکتری به بدن ایجاد شود. این اختلال به دلیل کارکرد نامناسب یکی از ژن‌های موجود در بدن ایجاد می‌شود. این ژن مسئول کنترل مغز استخوان است تا به تعداد مشخص و مناسبی گلبول‌ قرمز در خون تولید کند. این ژن باعث می‌شود گلبول‌ قرمز خون بیش از اندازه در مغز استخوان انسان تولید نشود. در صورت عدم کارکرد مناسب این ژن، ‌نه تنها تعداد گلبول‌های قرمز خون، بلکه تعداد پلاکت‌ها و گلبول‌های سفید خون نیز به اندازه‌ی قابل توجهی در بدن افزایش می‌یابند. با این‌که این مسئله بسیار نادر است، ولی کودکان ممکن است این بیماری را از مادر و پدرشان به ارث ببرند.

علائم غلظت خون

علائم این بیماری در ابتدا قابل احساس نیستند. با این حال، برخی از علائم اختلال پلی سیتمی ورای اولیه عبارت هستند از:
۱. سر درد
۲. مشاهده‌ی لکه‌های سیاه یا کاهش زاویه‌ی دید برای کسری از ثانیه
۳. دو بینی
۴. تعریق زیاد
۵. خارش
۶. قرمزی صورت
۷. سرگیجه
۸. ضعف
۹. تنگی نفس
۱۰. کاهش وزن
۱۱. احساس سوزش در پاها
۱۲. احساس مورمور شدن بدن
۱۳. التهاب
۱۴. تورم مفاصل
۱۵. آنژین یا درد قفسه‌ی سینه

عوامل خطر غلظت خون

پلی سیتمی ورای اولیه می‌تواند زندگی بیماری را با تهدید مواجه کند. به همین خاطر، چنان‌چه در زمان مناسب و به شکل مناسب درمان نشود، قطعا منجر به مرگ بیمار خواهد شد. سایر خطرات و عوارض این بیماری عبارت هستند از:
۱. سکته‌ی مغزی
۲. حمله‌ی قلبی
۳. ایجاد لخته‌های خونی

درمان پلی سیتمی ورا یا غلظت خون از نظر طب آیورودا

طب آیورودا، علم درمانی است که به خاطر ویژگی‌های برجسته‌اش در زمینه‌ی کاربرد روش‌های طبیعی برای داشتن یک زندگی سالم مشهور است. بیمار مبتلا به پلی سیتمی ورای اولیه دارای سطح بالایی از انرژی پیتا در بدن خود است. پوست و خون این بیمار تابع این انرژی در طبیعت است. هم‌چنین، بدن این بیمار تا حدودی با انرژی واتا نیز درگیر است. این وضعیت غالبا به بزرگ شدن طحال، درد مفاصل و سایر اختلالات دردناک منجر می‌شود.

طب آیورودا این بیماری را به عنوان راکتا داتو وریدی (Rakta dhatu vridhi) تلقی می‌کند که ناشی از ضعف آگنی (agni) مرتبط با راکتا داتو  است.به منظور درمان چنین بیمارانی، پاکسازی ماجا (مغز استخوان) و راکتا داتو (خون) در بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. هم‌چنین، حفظ تعادل میان انرژی پیتا در بدن نیز ضروری است.

درمان های گیاهی پلی سیتمی ورا یا غلظت خون

طب آیورودا بهترین ترکیبات حاصل از موثرترین درمان‌های گیاهی را جمع‌آوری کرده است؛ از جمله بسته‌ی درمانی PCV برای درمان پلی سیتمی ورای اولیه. این درمان‌های گیاهی با استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین گیاهان دارویی تهیه شده‌اند و کاملا بر اصول طب آیورودا استوار هستند. تمام درمان‌های گیاهی متعلق به طب آیورودا ۱۰۰ درصد خالص، طبیعی، و گیاهی هستند. این داروها عاری از مواد شیمیایی، افزودنی‌ها، و نگهدارنده‌ها هستند. به علاوه، استفاده از این داروها کاملا بی‌خطر است زیرا هیچ‌گونه عارضه‌ی جانبی به همراه ندارند.
میزان مصرف :
الف. کانچنار گوگول (Kanchnaar Guggul) – روزی دو بار، هر بار دو عدد.
ب. کپسول‌های کورکومین – روزی دو بار، هر بار یک کپسول.
پ. ناوکارشیک چورنا (Navkarshik Churna) – روزی دو بار،‌ هر بار نصف قرص.
ت. کپسول‌های نیم (چریش) – روزی دو بار،‌ هر بار یک کپسول.
ث. کپسول‌های متعادل کننده‌ی پیتا – روزی دو بار، هر بار یک کپسول.
۱. کانچنار گوگول
مواد تشکیل دهنده‌ی کلیدی این ترکیب گیاهی دو ماده‌ی گیاهی بسیار موثری به نام‌های کانچنار و گوگول هستند. این دو داروی گیاهی دارای خواص درمانی فراوانی هستند. این داروهای گیاهی به میزان قابل توجهی به فرایند پاکسازی و سم‌زدایی از بدن کمک می‌کنند. هم‌چنین، این داروهای گیاهی دارای برخی خواص درمانی هستند که باعث مهار تکثیر سلول‌های خونی در بدن می‌شوند.
۲. کپسول‌های کورکومین
این کپسول‌ها از عصاره‌ی استاندارد گیاه Curcuma longa یا همان زردچوبه تولید می‌شوند. این گیاه دارویی سرشار از کورکومین است. کورکومین به کنترل تکثیر غیر طبیعی سلول‌های خونی در بدن آدم‌ها کمک می‌کند. این داروی گیاهی دارای خواص درمانی فراوانی است. زردچوبه حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد عفونی کنندگی است. هم‌چنین، این کپسول‌ها به تقویت دستگاه ایمنی بدن انسان کمک می‌کند. به این ترتیب، با بهبود وضعیت سلامتی بیمار، باعث می‌شود توان تحمل وی در برابر نشانه‌ها و علائم متعدد اختلال پلی سیتمی افزایش یابد.
۳. ناوکارشیک چورنا
این فرمول گیاهی از ترکیب گیاهان دارویی متعددی به دست آمده است که هر یک از آن‌ها دارای خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هستند. این گیاهان دارویی عبارت هستند از آمله، هلیله سیاه (haritaki)، بلیله، وج، مانجیستا (Rubia cordifolia)، نیم (چریش)، کاتوکی (katuki)، دارو هالدی (daru haldi)، و گیلوی (giloy). هر یک از این گیاهان دارویی دارای خواص درمانی مخصوص به خود هستند. و هنگامی که این گیاهان با یکدیگر ترکیب شوند، با همکاری هم می‌توانند داروی گیاهی فوق‌العاده‌ای تولید کنند. گفته می‌شود این ترکیب می‌تواند به ایجاد تعادل در تمام انرژی‌های بدن کمک کند. هم‌چنین، این ترکیب گیاهی باعث حفظ سلامتی عمومی انسان می‌شود. به علاوه، این ترکیب برای درمان سفتی مفاصل،‌ درد، و بسیاری دیگر از ناراحتی‌ها مفید است. این داروی گیاهی با تسکین علائم پلی سیتمی از طریق ایجاد اختلال در فرایند تکثیر غیر طبیعی سلول‌های خونی در بدن باعث بهبود وضعیت سلامتی بیمار می‌شود.
۴. کپسول‌های نیم (چریش)
این کپسول‌ها از عصاره‌ی استاندارد گیاه نیم یا چریش تولید می‌شوند. این گیاه در طبیعی بسیار مفید است. این گیاه دارویی دارای خواص درمانی فراوانی است. عصاره‌ی نیم (چریش) دارای خواص ضد عفونی کنندگی، ضد میکروبی، و آنتی‌بیوتیکی است که به آسانی به درمان اختلالات متعددی کمک می‌کنند. این داروی گیاهی دارای خواص سم‌زدایی است و هم‌چنین پاکسازی خون است. این خواص برای درمان پلی سیتمی ورای اولیه بسیار ضروری و مفید هستند. علاوه بر این‌ها، عصاره‌ی نیم (چریش) به عنوان داروی تقویت کننده‌ی فوق‌العاده‌ای برای درمان بسیاری از اختلالات پوستی نیز عمل می‌کند. این کپسول با کاهش رشد غیر طبیعی گلبول‌های قرمز خون در مغز استخوان باعث تسکین تمام علائم ناراحت کننده‌ی اختلال پلی سیتمی می‌شود.
۵. کپسول‌های متعادل کننده‌ی پیتا

این کپسول‌ها برای درمان نوع تشدید یافته‌ی پیتا دوشا بسیار موثر است. عدم تعادل پیتا دوشا باعث افزایش بیش از اندازه‌ی تولید گرما در بدن انسان می‌شود. این وضعیت به تکثیر سلول‌ها نیز منجر خواهد شد. بنابراین، این کپسول‌ها برای کنترل پیتای تشدید یافته در بیماران دمای بدن‌شان را پایین می‌آورد. هم‌چنین، این کپسول‌ها برای کنترل خونریزی بیش از اندازه‌ای که معمولا مبتلایان به اختلال پلی سیتمی از آن رنج می‌برند، نیز به کار می‌رود. تمام این داروها کاملا گیاهی هستند. آن‌ها می‌توانند برای مبارزه با اختلال پلی سیتمی ورای اولیه به طور کامل با هم همکاری کنند. طب آیورودا برای حفظ سلامتی و زندگی سالم راه‌حل‌های فوق‌العاده‌ای برای‌تان در اختیار دارد.

با وجود این، هدف از این مقاله و معرفی این داروها صرفا جهت افزایش آگاهی و دانش‌تان در خصوص راه‌های بالقوه‌ی طبیعی برای درمان اختلال پلی سیتمی بوده است. بدیهی است این مقاله هرگز به عنوان یک تجویز یا نسخه‌ی پزشکی برای مصرف این داروها به شمار نمی‌رود. پیش از تصمیم‌گیری برای مصرف هر نوع مکمل یا داروی گیاهی حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.    منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- امیر رضا مصطفایی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود