علت درد چشم و روش های درمان آن

0 207

   درد چشم ممکن است در دو ناحیه چشم اتفاق بیفتد. یکی در سطح چشم که به شکل خارش و سوزش است و دیگری در قسمتهای داخلی چشم بروز می کند. اغلب علت درد چشم با محل سوزش مرتبط است.  به عنوان مثال درد سطح چشم عموما به دلیل عفونت چشم, یا وارد شدن یک جسم کوچک خارجی به داخل آن است که معمولا باعث پلک زدن زیاد, سوزش و قرمزی چشم می شود. اگر این درد همراه با کاهش بینایی باشد احتمالا ناشی از بیماری جدی چشمی است که باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.  توصیه های مراقبتی

علت درد چشم

عوامل زیادی ممکن است باعث درد چشم شوند. حساسیتهای فصلی, سردرد, ورم پلک چشم, خشکی چشم, لنز گذاشتن, برگشت لبه پلک به سمت داخل یا بیرون چشم و خراش چشم ممکن است علت درد چشم باشند. همچنین چشم درد ممکن است علل دیگری مانند: داخل شدن جسم خارجی ریز داخل چشم, ضربه وارد شدن به چشم, ورم عنبیه و سوختگی ممکن است باعث درد شدید در این ناحیه شوند. تشخیص علت درد بر عهده پزشک است لذا از دستکاری چشم و یا مصرف خودسرانه داروها خودداری کنید.

گاهی درد چشم بر اثر عدم مراقبت صحیح بوجود می آید که معمولا این دردها موقتی بوده و بعد از چند ساعت رفع می شود. از جمله حساسیتهای فصلی که بیشترین تاثیر را بر چشم می گذارد و باعث التهاب, قرمزی, خارش و سوزش چشم می شود. ناکافی بودن ساعات خواب نیز از دیگر عواملی است که باعث درد چشم می شود. خستگی چشم ها ناشی از کار زیاد یا زل زدن به نقطه ایی و یا کار با کامپیوتر ممکن است درد چشم را به همراه داشته باشد. در مواردی نیز علت درد چشم در واقع نشانه ای برای بیماری چشمی مانند تنبلی چشم, دور بینی و یا نزدیک بینی است که برای تشخیص درست هر کدام از این بیماری ها باید به متخصص چشم مراجعه کنید. اکثر ضعفهای بینایی با عینک مناسب درمان می شود.

لنز مشترک

روش درمان درد چشم

روشهای خانگی و طبیعی زیادی برای تسکین درد چشم وجود دارد که ما به چند نمونه از این درمانها اشاره می کنیم. یکی از بهترین و ساده ترین روشها برای تمییز نگه داشتن فضای داخل چشم و یا بیرون آوردن جسم خارجی از چشم این است که آنها را با آب ولرم بشویید. برای اینکار کافیست تا کف دستتان را پر از آب ولرم کنید و چشم ها را باز نگه داشته و با آب تماس دهید. این کار برای رفع قرمزی و التهاب چشم نیز بسیار موثر است.

از دیگر روشهای درمان درد چشم این است که دو قاشق را داخل فریزر گذاشته تا سرد شود سپس آنها را زیر چشم قرار دهید تا به رفع پف و التهاب چشم کمک کند. دقت کنید که با قاشق به چشم ها فشار نیاورید.

همچنین می توانید تکه های کوچک خیار را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی پلک چشمانتان بگذارید. اینکار پف پلکها را از بین می برد. برای رفع خستگی چشم نیز می توانید از چند قطعه کوچک توت فرنگی استفاده کنید و آنها را به مدت ۱۰ دقیقه روی پلکها قرار دهید.

روش های درمان درد چشم

روش های دیگر درمان خانگی

گذاشتن پنبه خیس روی پلکها برای رفع التهاب آنها بسیار موثر است. می توان پنبه را با چای یا شیر خنک خیس کرده و به مدت ۵ دقیقه روی پلکها قرار داد. اینکار برای درمان خستگی چشم کاربرد دارد. همچنین می توان از روغن اسطوخودوس نیز برای اینکار استفاده کرد. کافیست در یک فنجان آب ولرم, چند قطره روغن اسطوخودوس بریزید و سپس مقداری پنبه را به آن آغشته کرده و به مدت چند دقیقه روی پلکهایتان بگذارید.

 علت درد چشم

توصیه ها

برای جلوگیری از درد چشم باید همیشه مراقبتها را در نظر گرفت. خواب کافی و رعایت بهداشت چشم از جمله استفاده نکردن از لنز مشترک می تواند به حفظ سلامت چشم کمک کند. استفاده از عینک آفتابی مناسب نیز در همه فصل ها توصیه می شود.

منبع : نصرینو

منبع: آرگــامــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود