روش های موثر برای درمان عفونت لثه

0 4,398

علت و علائم التهاب و ورم لثه چیست؟ معرفی روشهای مهم پزشکی و روش گیاهی طب سنتی موثر برای درمان ورم و التهاب لثه در خانه

بیشترین علت بروز عفونت لثه, التهابی است که در اثر فعالیت باکتری ها در سطح دندان ایجاد می شود. این عفونت ها به مرور در ریشه و استخوان دندان نفوذ کرده و باعث از بین رفتن بافتهای لثه و دندان می شود. در روش درمان عفونت لثه, جرم های تجمیع شده در لایه های زیرین دندان و لثه برداشته می شود. اکثر این پلاک ها بر روی ریشه و مینای دندان وجود دارند. این پلاک ها به مرور باعث فاصله بین لثه و دندان می شوند.

علائم عفونت لثه نشانه هایی همچون تورم صورت و دهان، طعم تلخ دهان، مشکل بلع غذا، حساسیت دندان ها به غذاهای سرد و گرم، بوی بد دهان، اختلالات خواب، مشکلات تنفسی، تب و درد شدید دارد. که این درد با داروهای مسکن نیز تسکین پیدا نمی کند. یکی از بارزترین نشانه های وجود عفونت در لثه، التهاب و خون ریزی است که معمولا حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن رخ می دهد زیرا لثه ها در این حالت حساس تر شده و معمولا ملتهب و قرمز می شوند. گفتنی است در موارد شدید عفونت لثه باعث آسیب دیدن استخوان های دندان، آبسه و چرک کردن لثه ها می شود که در نهایت لق شدن و افتادن دندان ها را در پی دارد.

درمان عفونت لثه

راه های درمان عفونت لثه

درمان عفونت لثه با روش های مختلفی از جمله جراحی و حتی درمان های خانگی نیز انجام می شود. در ادامه با انواع این روش ها آشنا می شوید.

درمان سنتی عفونت در لثه

یکی از روش های درمان عفونت لثه, روش سنتی است که در آن پزشک جرم های دندان و ریشه را از بین می برد سپس با استفاده از درمان های دارویی مانند  آنتی بیوتیک ها و دهان شوی به از بین بردن عفونت لثه کمک می کند. این روش در بعضی موارد با نتیجه مثبت روبرو نبوده است و التهاب و عفونت همچنان باقی مانده و نیاز به جراحی پیدا می کند.

درمان عفونت لثه

روش جراحی

در روش جراحی برای درمان عفونت لثه, عفونتهای استخوان,ریشه و بافتهایی از لثه نیز برداشته و دوباره بخیه می زنند. این روش دردناک و همراه با خون ریزی است و به دوره نقاهت نیاز دارد همچنین ارتفاع لثه کوتاه تر شده و زیبایی خود را از دست می دهد.

روش لیزر

لیزر روش نسبتا جدیدی برای درمان عفونت لثه است که یک فیبر نوری به لثه و شیارهای آن تابیده می شود. در این روش حتی باکتری های مقاوم نیز از بین می روند. از مزیت های روش لیزر این است که خون ریزی, درد و التهاب, بخیه ندارد. همچنین ارتفاع لثه نیز تغییر نمی کند.

درمان عفونت لثه

درمان های خانگی کاهش التهاب لثه

یکی از درمان های موثر که می تواند تا حدودی التهاب لثه خصوصا در مواقع بروز دندان درد را کم کند, عصاره گل رز است. این عصاره را در آب لیمو حل کرده و چند دقیقه در دهان نگه دارید و بعد از چندبار قرقره کردن آن را دور بریزید. این روش را سه بار در طی روز تا بهبود کامل ادامه دهید.

یکی از روش هایی که به پیشگیری از بیماری های دهان و دندان کمک می کند و همچنین باعث درمان عفونت لثه می شود, استفاده از آب نمک است. قرقره کردن آب نمک در کنار استفاده از مسواک می تواند در کاهش عفونتها موثر باشد.

التهاب لثه

درمان های گیاهی عفونت لثه

می توانید از زنجبیل, نمک و آب خمیری درست کرده و برای درمان عفونت لثه مورد استفاده قرار دهید. همچنین می توانید یک قاشق سرکه را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و روی لثه هایی که قرمز و متورم هستند بگذارید تا به رفع التهاب کمک کند.

برای کم کردن تورم لثه می توانید از جوشانده هلیله نیز استفاده کنید. از روش های دیگر می توان به مخلوط سماق کوبیده با گلاب اشاره کرد. همچنین تخم ریحان و گشنیز در رفع التهاب و درد لثه بسیار کاربرد دارند.

از جوشانده برگ گیاه خرفه نیز می توان برای قرقره کردن و از بین بردن عفونتهای دندان و لثه استفاده کرد. گیاه آلوئه ورا برای درمان درمان عفونت لثه پیشنهاد می شود. می توانید مقداری از ژل این گیاه را به لثه ها بمالید و بعد از چند دقیقه دنداهایتان را با آب ولرم بشویید.

از دیگر درمان ها برای رفع التهاب لثه می توان به روغن نعنا اشاره کرد. شستشوی دهان با روغن نعنا در کاهش درد و عفونت لثه موثر است. برای اینکار چند قطره روغن نعنا را در یک لیوان آب گرم حل کرده و سه مرتبه در طی روز دهانتان را با این محلول شستشو دهید.

میخک برای درد دندان و عفونت لثه دارویی مفید است. آغشته کردن روغن میخک به لثه های متورم ممکن است باعث سوزش شود که در این صورت پیشنهاد می شود که در طی روز چند مرتبه میخک خشک را جویده تا باعث کاهش التهاب و قرمزی لثه ها شود و همچنین به تقویت دندان ها و لثه ها کمک کند.

روش های گیاهی

عوامل بوجود آورنده عفونت لثه

مهمترین عاملی که باعث عفونت لثه می شود، عدم رعایت بهداشت دندان ها و دهان است. همچنین دلایل دیگری مانند بیماری دیابت نیز می تواند زمینه را برای بروز این بیماری فراهم کند. استرس، مصرف دخانیات، ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن بویژه در افرادی که مبتلا به ایدز یا سرطان هستند و بالا رفتن سن نیز از دیگر دلایل بوجود آمدن عفونت لثه می باشند.

برای پیشگیری از بروز التهاب و عفونت لثه و عفونت دندان توصیه می شود که بهداشت دهان و دندان ها را جدی بگیرید، دندان ها را در طی روز دوبار صبح و شب مسواک بزنید؛ بهتر است که از مسواک برقی استفاده کنید و زمان مسواک زدن حداقل ۵ دقیقه باشد. بعد از هر وعده غذا نخ دندان بکشید. مصرف سیگار، نوشیدنی های قندی و الکلی را محدود کنید. از خمیر دندان هایی استفاده کنید که دارای فلوراید هستند و در حفظ سلامت دندان ها موثر می باشند. همچنین توصیه می شود که در سال دو مرتبه به دندان پزشک مراجعه کرده تا معاینه کامل دندان و لثه ها انجام شود. لازم به ذکر است که گفته شود در صورت مشاهده علائمی مانند التهاب، قرمزی و تورم لثه ها سریعا برای درمان اقدام کنید زیرا عدم درمان التهاب لثه باعث بروز عفونت می شود.

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود