علامت های کم کاری تیروئید چیست؟

0 3,780

وقتی غده تیروئید به میزام کافی هورمون ترشح نکند فرد دچار کم کاری تیروئید می شود. بارزترین علائم کم کاری تیروئید تغییر خلق و خو است. همچنین اضافه وزن و از دست دادن تمرکز نیز از دیگر مواردی است که با این بیماری پدید می آید.

تیروئید

علائم کم کاری تیروئید

خستگی از علائم کم کاری تیروئید می توان به خستگی اشاره کرد. خصوصا خستگی که بعد از استراحت یا در مواقعی که بدن فعالیت سنگین نداشته بروز می کند. همچنین اختلال در اشتها که با افزایش آن بروز می کند. حساسیتهای پوستی نیز از علائم این بیماری است. بدلیل اختلال در سوخت و ساز بدن تعریق نیز کاهش پیدا می کند, رطوبت بدن کم شده و پوسته پوسته می شود و ناخن ها نیز حالت شکنندگی پیدا می کند.

اختلال در عملکرد دستگاه گوارش نیز از علائم کم کاری تیروئید است که با یبوست و هضم نشدن غذا خود را نشان می دهد.

زنانی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند معمولا قاعدگی با خون ریزی و درد زیادتری دارند. همچنین به دلیل ترشح کم هورمون سروتونین بیشتر در معرض افسردگی هستند.

عوارض کم کاری تیروئید

 فشار خون بالا

ابتلا به فشار خون از دیگر علائم کم کاری تیروئید است. اختلال در فشار خون می توان سبب نامنظم شدن ضربان قلب شود و روی کارکرد قلب, پمپاژ خون و عروق خونی تاثیر گذار است.

فراموشی

کم شدن حافظه با کم کاری تیروئید رابطه مستقیم دارد. این افراد با عدم تمرکز حواس مواجه بوده و قدرت یادگیری نیز در آنان پایین می آید.

تغییر صدا

از علائم ناخوشایند کم کاری غده تیروئید تغییر صدا و حالت گرفتگی گلو است. این افراد برآمدگی در گلو خود خصوصا هنگام بلع احساس می کنند و همین باعث کلفت تر شدن صدای آنها نیز می شود.

اختلال خواب

مشکل خواب زیاد و خواب آلودگی از علائم کم کاری تیروئید است. این افراد بعد از خواب همچنان احساس کم خوابی می کنند.

خواب زیاد

اختلال در باروری

اختلال کارکرد غده تیروئید روی بارداری تاثیر مستقیم دارد. کم کاری و پرکاری این غده می تواند روی تخمک گذاری و باروری افراد تاثیر بگذارد و باعث نازایی افراد شود. همچنین روی میزان میل جنسی افراد تاثیر گذاشته و باعث کم شدن میل جنسی می شود.

ریزش مو

شکنندگی و خشکی مو ناشی از اختلال کار تیروئید است. همچنین ریزش شدید مو از جمله نشانه های کم کاری تیروئید محسوب می شود.

اضافه وزن

افزایش ناگهانی وزن از دیگر علائم این بیماری است. در واقع تغییر در اشتهای این افراد ایجاد نمی شود بلکه این تغییر در وزن این افراد رخ می دهد. همچنین در این افراد کلسترول بد خون بالا رفته و همین دلیل بر افزایش ناگهانی وزن است. اگر افزایش کلسترول درمان نشود ممکن است باعث حملات قلبی, سکته قلبی و بزرگ شدن سایز سینه ها شود.علائم کم کاری تیروئید

احساس سرما

کم کاری تیروئید باعث تولید احساس سرما در بدن می شود. کند شدن فعالیت سیستم داخلی بدن باعث می شود که بدن انرژی کمتری مصرف کرده و همین باعث کم شدن گرمای بدن می شود. در مقابل افرادی که پرکاری تیروئید دارند احساس تعریق و گرمای زیادی می کنند.

کم کاری تیروئید در چه افرادی به وجود می آید؟

سوالی که ذهن خیلی از افراد را درگیر می کند این است که کم کاری تیروئید در چه افرادی بروز می کند. این بیماری در زنان به ویزه زنان مسن بالای ۶۰ سال شایعتر است. بارداری و زایمان می تواند زمینه ساز این بیماری شود. افرادی که سابقا تیروئیدشان تحت جراحی قرار گرفته است در معرض این بیماری هستند و همچنین افرادی که سابقه پرکاری تیروئید دارند. بیماری های خود ایمنی می توانند باعث بوجود آمدن این بیماری شوند. در افرادی که اعضای خانواده شان نیز دچار بیماری های خود ایمنی بوده اند احتمال بروز کم کاری تیروئید دیده می شود. همچنین کسانی که تحت درمان اشعه ها قرار داشتند نیز بیشتر در معرض ابتلا به کم کاری تیروئید هستند.

نشانه های کم کاری تیروئید در کودکان

تورم صورت, یبوست, کم شدن وزن, خواب زیاد, احساس تنگی نفس, متورم شدن زبان و زردی صورت از علائم کم کاری تیروئید در کودکان است.

علائم کم کاری تیروئید در کودکان

عوارض کم کاری تیروئید

یکی از مشکلاتی بعد از کم کاری تیروئید رخ می دهد, بزرگ شدن این غده است که اصطلاحا به آن گواتر می گویند. این مشکل باعث سختتر شدن عمل بلع شده و در زیبایی ظاهری نیز تاثیر می گذارد. همانطور که در ابتدا گفته شد کم کاری تیروئید باعث بروز افسردگی می شود که در صورت درمان نشدن این اختلال, افسردگی شدید تر شده و باعث مشکلات روحی جدی می شود.

ضعف عضلانی یکی دیگر از عوارض کم کاری تیروئید است که ممکن است پس از مشاهده علائم کم کاری تیروئید به وجود آید. احساس درد عضلات, سوزن سوزن شدن بدن و بی حسی آن از علائم این بیماری است.

درمان کم کاری تیروئید

قبل از درمان کم کاری تیروئید باید تشخیص صحیح صورت گیرد. در صورت مشاهده هر کدام از علائم گفته شده سریعا به پزشک مراجعه کنید. بعد از تشخیص بیماری باید سریعا تحت درمان قرار گرفته تا علائم آن در دو هفته از بین برود. گفتنی است گاهی این بیماری با علائم خفیفتر یا بدون علامت بروز می کند. لذا افرادی که در معرض این بیماری هستند باید برای معاینه به پزشک مراجعه کنند. از این افراد می توان زنان باردار, افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند, افراد دیابتی و همچنین سالمندان بالای ۶۰ سال باید مورد معاینه دقیق قرار بگیرند.

روش درمان

درمان این بیماری با قرص هایی که دارای هورمون تیروئید هستند و یا روش های درمان گیاهی کم کاری تیروئید انجام می شود. معمولا بهبودی بعد از دو الی سه هفته حاصل می شود و بعد از گذشت چند ماه این بیماری درمان می شود و در بعضی افراد تا پایان عمر بیماری وجود داشته و باید درمان صورت گیرد.   منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود