علائم روماتیسم قلبی و روش های درمان آن

0 184

باکتری استرپتوکوکوس باعث گلو درد، تب مخملک، عفونت و تب روماتیسمی می شود. در اثر این بیماری باکتری ها به بافت های بدن آسیب می رسانند و دریچه قلب نیز مورد حمله این باکتری ها قرار می گیرد. در ادامه بیشتر با علائم روماتیسم قلبی و درمان آن آشنا می شوید.روماتیسم قلبی

علائم روماتیسم قلبی

اگر عفونت های تب روماتیسمی درمان نشود بعد از چند هفته علائم روماتیسم قلبی ظاهر می شود. اولین نشانه این بیماری تب و گلو درد شدید است.  همچنین درد و التهاب مفاصل، تپش قلب، تنگی نفس، خارش بدن، اختلالات خواب، اختلالات حرکتی، ضعف بدن، بی هوشی و تورم بدن از دیگر نشانه های این بیماری است. گاهی مفاصل جابجا شده و در این حالت درد شدیدی به وجود می آید.

بعد از مشاهده علائم گفته شده فرد باید به پزشک مراجعه کند تا مورد معاینه دقیق قرار گیرد. مهمترین روش برای تشخیص روماتیسم قلبی، عکس برداری از قفسه سینه با استفاده از اشعه ایکس است. در این روش میزان افزایش سایز قلب و مایعات اضافی موجود در آن مشخص می شود. گاهی ممکن است این مایعات در ریه ها جمع شوند که در این حالت تنگی نفس شدت پیدا می کند که با استفاده از روش عکس برداری مایعات موجود در ریه نیز مشاهده می شود.

راه های تشخیص روماتیسم قلب

راه های پیشگیری از این بیماری

برای پیشگیری از بروز بیماری روماتیسم قلبی باید از عفونت و تب جلوگیری شود. توصیه می شود که در زمان بروز تب روماتیسمی درمان های لازم مانند مصرف آنتی بیوتیک صورت گیرد تا بیماری گسترش پیدا نکند. همچنین در صورت وجود سابقه بیماری، فرد باید تحت مراقبت قرار گرفته و اقدامات لازم برای پیشگیری انجام شود. رعایت بهداشت و دوری از محیط های آلوده، شستن مداوم دست ها، بانداژ زخم، رژیم غذایی سالم، کنترل وزن، عدم استعمال دخانیات نیز به پیشگیری از این بیماری کمک می کند. با جدی گرفتن علائم تب روماتیسمی مانند گلو درد  می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

روش تشخیص بیماری روماتیسم قلبی

روش های درمان روماتیسم قلبی

درمان آنتی بیوتیکی علاوه بر تب روماتیسمی برای روماتیسم قلبی نیز تجویز می شود. علاوه بر آنتی بیوتیک ها از آسپرین نیز برای کاهش التهاب قلب و مفاصل باید استفاده شود. گفتنی است که دوره درمان روماتیسم قلبی طولانی بوده و گاهی بیمار باید تا چندین سال داروهای آنتی بیوتیک را مصرف کند تا از گسترش و شدت یافتن بیماری جلوگیری شود. در نتیجه مهمترین قدم برای کنترل و درمان بیماری روماتیسم قلبی، کنترل و کاهش تب روماتیسمی است. اگر این تب درمان شود بیماری روماتیسم قلبی نیز درمان می شود.

راه های درمان روماتیسم قلبی

عوارض بیماری روماتیسم قلبی

وقتی در فردی علائم روماتیسم قلبی مشاهده شود به این معنی است که شرایط بروز سایر بیماری ها خصوصا ناراحتی های قلبی افزایش پیدا می کند. مهمترین تاثیر منفی این بیماری آسیب به قلب، مفاصل و سیستم عصبی است.  ممکن است باعث آسیب دیدن دریچه های آئورت و میترال شود که در این حالت تنگی دریچه میترال که از خطرناکترین عوارض این بیماری است، بوجود می آید. همچنین ممکن است گرفتگی دریچه قلب سبب بزرگ شدن قلب شود که در این حالت فرد باید تحت جراحی قرار بگیرد تا دریچه قلب باز شود. گاهی آسیب به دریچه زیاد بوده و منجر به پیوند دریچه قلب می شود. فلج دریچه قلب، نارسایی قلب، از بین رفتن ماهیچه های قلب و خطر مرگ از عوارض خطرناک بیماری روماتیسم قلبی می باشد.

خطرناکترین عوارض روماتیسم قلبی

توصیه ها

احتمال بروز بیماری روماتیسم قلبی در کودکان بین سنین ۵ تا ۱۵ سال بسیار زیاد است و اگر موارد پیشگیری گفته شده رعایت نشود و کودکان به تب روماتیسمی مبتلا شوند، احتمال بیماری روماتیسم قلبی نیز افزایش پیدا می کند. بنابراین به والدین توصیه می شود در صورت مشاهده گلو درد، تنگی نفس و سایر علائم روماتیسم قلبی سریعا کودک را نزد پزشک متخصص برده تا اقدامات درمانی لازم صورت گیرد.

افرادی که سابقه خانوادگی بیماری روماتیسم قلبی دارند احتمال ابتلا شدنشان بیشتر است در نتیجه باید مرتب چکاب شوند و مراقبت های لازم را داشته باشند. با تغییر سبک زندگی، مصرف آنتی بیوتیک ها و رعایت رژیم غذایی می توان تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کرد. بنابراین در قدم اول به والدین توصیه می شود که کودکان را از آسیب های احتمالی عفونت های باکتریایی حفظ کرده و در صورت مشاهده هر گونه نشانه بیماری تب روماتیسمی سریعا کودک را نزد پزشک برده تا تحت معاینه دقیق قرار گیرد.

طول دوره درمان این بیماری باید طی شود و از قطع خودسرانه داروها خودداری کنید. دوز ها و نوع داروی مصرفی دقیقا مطابق با تجویز پزشک صورت گیرد.

منبع : نصرینو

منبع: آرگــامــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود