نشانه ها و علائم سرطان پوست را بهتر بشناسید

0 156

علائم سرطان پوست در تشخیص زودرس این بیماری و درمان آن نقش تعیین کننده ایی دارد. با جدی گرفتن نشانه هایی که حاکی از بروز این بیماری است می توان روند پیشرفت آن را کند کرد. سرطان پوست یکی از شایعترین سرطان ها خصوصا در افراد میانسال است. میانسالانی که پوست سفید رنگ دارند بیشتر از افراد دیگر در معرض این بیماری هستند.علائم سرطان پوست

مهمترین علائم سرطان پوست

افرادی که رنگ پوست روشن دارند ممکن است در اثر تابش نور خورشید دچار علائمی مانند شاخی شدن پوست شوند. در این حالت پوست شروع به پوسته ریزی می کند. این حالت در گردن، دستها و سر بوجود می آید. معمولا این نشانه در افرادی که ۴۰ سال به بالا دارند بروز پیدا می کند.

خال های پوستی

یکی از دلایلی که ممکن است با گذشت زمان باعث بروز سرطان پوست شود خال های پوستی است. خال ها به دو نوع معمولی و غیر معمولی تقسیم می شوند. خال های معمولی به صورت صاف هستند که ممکن است در طی زمان طولانی برجسته شوند، این خال ها شکل گرد و بیضی شکل دارند و اندازه آنها بسیار کوچک است. این خال ها در دوران کودکی یا دوران نوجوانی بوجود می آیند.

راه تشخیص سرطان پوست

خال های غیر معمولی

بعضی از خال ها که به آن خال غیر معمولی می گویند در اثر تابش نور خورشید به وجود می آیند. اندازه آنها بزرگتر است و شکل مشخصی نیز ندارند. رنگ آنها یکدست نیست و گاهی ممکن است مخلوطی از چند رنگ مختلف قهوه ایی، صورتی و قرمز باشند.

بنابراین نکته ایی که باید به آن توجه داشت بروز خال های جدید در بزرگسالان است. جالب است بدانید که خال های بدن هر فردی مشابه همدیگر هستند بنابراین در صورت مشاهده خالی که با بقیه خال ها تفاوت دارد به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص صحیح صورت گیرد.

نکته دیگری که در مورد شکل ظاهری خال ها باید به آن توجه داشت تقارن آنها است. یک خط فرضی در خال در نظر بگیرید و دو قسمت خال را با هم مقایسه کنید. خال های معمولی تقارن دارند و خال هایی که تقارن ندارند ممکن است نشانه هایی از بروز سرطان باشند.

خالهای پوستی

پوسته شدن لب ها

یکی از علائم سرطان پوست تورم لب ها و پوسته ریزی لب پایینی است. در این حالت مرز بین لب ها از بین می رود و باعث ترک لب پایینی نیز می شود. در صورت مشاهده نشانه های گفته شده و تغییرات در پوست لب ها سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برآمدگی های پوستی

برآمدگی پوستی مخصوصا روی خال ها می تواند از علائم سرطان پوست به شمار رود. این برآمدگی ها ممکن است با سرعت زیادی رشد کرده و بزرگ شوند. اغلب با خارش و تغییر رنگ همراه هستند و در بعضی موارد ممکن است خون ریزی نیز داشته باشند. این برآمدگی ها گاهی رنگی چرک مانند دارند و گاهی به رنگ قهوه ایی تیره هستند. همچنین ممکن است در دوره های زمانی تغییرات مختص به خود را داشته باشد و با تغییرات فصلی تغییر رنگ و شکل دهد.

بر آمدگی پوستی

راه های پیشگیری

یکی از راه های پیشگیری از بروز سرطان پوست، چک کردن دائمی تغییرات پوستی است که خود روش تشخیص موثر می باشد. بهترین زمان برای معاینه پوست بعد از حمام کردن است که پوست هنوز مرطوب می باشد. نواحی که باید مورد معاینه قرار گیرد در  زنان و مردان متفاوت است. در زنان قسمت پایینی ران و ساق پاها، در مردان نیز نواحی پشت باید مورد معاینه قرار گیرد. با این حال توصیه می شود که هر ماه تمام نواحی بدن به طور کامل چک شود تا تغییرات احتمالی مورد بررسی قرار گیرد.

در این معاینه تمامی نواحی بدن حتی سر، کشاله ران، پشت زانوها، انگشتان دست و پا و کف پاها را نیز مورد بررسی قرار دهید. برای دیدن این نواحی می توانید از آینه استفاده کنید.

سرطان پوست چیست

از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب خودداری کنید. استفاده از روش هایی که رنگ پوست را تغییر می دهد مانند حمام آفتاب یا دستگاه برنزه کننده نیز باعث ایجاد مشکلات پوستی می شود. توصیه می شود که در ساعاتی که شدت نور خورشید بیشتر است مانند ساعت ۱۰ صبح تا ۴ عصر از در معرض تابش آفتاب قرار گرفتن خودداری کرده و از کرم های ضد آفتاب، کلاه, عینک و دستکش استفاده کنید. استفاده از لباسهایی با رنگ روشن نیز پیشنهاد می شود.

عوامل ارثی نیز ممکن است در بروز علائم سرطان پوست نقش داشته باشند. افرادی که یکی از اعضای خانواده شان دچار این بیماری شده اند چندین برابر بیشتر از سایر افراد ممکن است دچار این بیماری شوند.

علائم سرطان پوست

در صورت مشاهده هر گونه تغییر در خال های پوستی یا بوجود آمدن خال جدید در سنین بزرگسالی حتما به یک متخصص مجرب پوست مراجعه کنید تا اقدامات تشخیصی و درمانی لازم صورت گیرد. کنترل بیماری پوستی در مراحل اولیه راحت تر بوده و نتیجه درمان آن نیز مثبت است.

منبع : نصرینو

منبع: آرگــامــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود