پانیک اتک چیست؟/روش های درمان آن

0 3,773

با درمان پانیک اتک می توان از بروز حملات ناخوشایند این بیماری جلوگیری کرده و آن را درمان کنید. این بیماری قابل درمان است و در اکثر افراد با استفاده از داروهای ضد افسردگی می توان در حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد آن را درمان کرد. با این حال برای درمان قطعی نباید عجله کرد زیرا ممکن است بهبودی کامل نیاز به یک دوره درمانی یک ساله داشته باشد.

عوارض بیماری پانیک اتک

درمان پانیک اتک

اولین اقدام برای درمان پانیک اتک کنترل کردن آن است. در هنگام حمله لازم است که فرد آرامش خود را حفظ کرده، یک لیوان آب بنوشد و سپس در جایی آرام بنشیند. در هنگام بروز این حملات لازم است که فرد آرامش خود را حفظ کرده و آرام نفس بکشد. همچنین گفتنی است که نوع حمله در درمان این بیماری نقش زیادی دارد. در بسیاری افراد شروع حملات پانیک با استرس همراه است. یعنی فرد ابتدا یک موقعیتی استرس زا را تجربه کرده و سپس شدت استرس در آن افزایش می یابد. در این حالت با کنترل استرس می توان تا حد زیادی از حمله نیز جلوگیری کرده و در واقع راه ابتدایی برای درمان حملات پانیکی درمان استرس است. با استفاده از روش هایی مانند یوگا یا مدیتیشن می توان تا حد زیادی به آرام سازی بدن کمک کرده و میزان بروز استرس را کاهش دهید.

از محیط های پر تنش دوری کنید. شنیدن اخبار می تواند باعث تشدید حملات پانیک شود به همین دلیل توصیه می شود که در طول دوره درمان پاینک اتک از پیگیری اخبار خودداری کنید. صحبت با مشاور و درمانگر تا حد زیادی می تواند میزان استرس را کم کند. قبل از وقوع حمله فرد ممکن است دچار افکار منفی شود که در این شرایط باید از تمرکز بر روی افکار منفی خودداری کند. با تماشا تلویزیون یا مرتب کردن وسایل منزل و یا انجام سایر کارها می توانید باعث از بین رفتن افکار منفی شوید.

درمان های پانیک اتک

در هنگام بروز حملات پانیک اتک سریعا بنشینید. بعضی از افرادی که بیماری ترس از ارتفاع دارند بیشتر در معرض این بیماری هستند. به همین دلیل در هنگام بروز حملات ممکن است در حالت ایستاده دچار همان حس مشابه ترس از ارتفاع شوند. به همین دلیل برای جلوگیری از تشدید استرس و سایر عوارض ناخوشانید لازم است که فرد از حالت ایستاده خارج شود. سپس فرد باید عضلات ناحیه شکم، دست و ساق پا را سفت کند. با سفت کردن عضلات خون سریعتر و بهتر به مغز جریان می یابد و از بروز بیهوشی و حملات متعدد دیگر جلوگیری می شود.

برای درمان بلند مدت این بیماری لازم است که فرد تحت آزمایش هایی قرار گیرد. مراجعه به متخصصان مغز، ریه و قلب ضروری است. سپس باید فرد دوره های مختلف روان درمانی و مشاوره را طی کند تا ریشه های این بیماری پیدا شده و درمانگر با کمک بیمار به حل آنها بپردازد. متخصصان روانشناسی معمولا با استفاده از روش هایی مانند هیپنوتیزم به درمان این بیماری کمک می کنند. همچنین در مواردی نیز ممکن است نیاز به دارو داشته باشند.

در روش های دارویی درمان پانیک اتک داروهایی برای آرام سازی مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است برای این بیماران داروهایی مانند پاروکستین و آلپرازولام تجویز شود. این بیماران باید از مصرف کافئین جلوگیری کنند. معمولا دوره درمان این بیماری در حدود ۸ تا ۱۲ ماه طول می کشد.

درمان پانیک اتک با روش های دارویی

داروهای گروه بنزودیازپین‌ها تا حد زیادی فعالیت نوروترانسمیتری را در مغز بالا می برند و باعث ایجاد حس آرامش می شوند. گفتنی است افرادی که به طور مرتب دچار حملات پانیک اتک می شوند نباید از این دارو استفاده کنند زیرا باعث اعتیاد می شود و ممکن است بعد از مدتی تاثیر آنچنانی نیز نداشته باشد.

علائم پانیک اتک

این بیماری با علائمی مانند سرگیجه، تعریق، احساس خفگی، تپش قلب، تنگی نفس، لرزش اندام، درد در ناحیه قفسه سینه بروز پیدا می کند. همچنین در مواردی ممکن است منجر به مرگ شود.

عوامل تاثیر گذار بر بیماری پانیک اتک

همانطور که گفته شد قرار گرفتن در محیط های استرس زا تا حد زیادی میتواند باعث بروز بیماری پانیک اسید شود. همچنین در بعضی افراد مصرف مواد مخدر می تواند زمینه پیدایش این حملات را فراهم کند. این بیماری در اثر عوامل ارثی نیز منتقل می شود. فردی که پدر یا مادر مبتلا به پانیک اتک دارد ۶ برابر بیشتر از سایر افراد در معرض خطر بروز این بیماری قرار دارد.

مصرف افراطی قهوه، چای و به طور کلی کافئین می تواند باعث بروز این بیماری شود. همچنین مصرف مواد مخدر نیز نقش زیادی در بروز این بیماری و شدت آن دارد. اختلالات خواب خصوصا بی خوابی ممکن است باعث بروز این بیماری این شود.

درمان پانیک اتک

افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند اختلالات تیروئید مانند پرکاری تیروئید هستند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. بیماری دیابت نیز ممکن است زمینه ساز بروز این بیماری شود. بنابراین در کنار درمان پانیک اتک باید بیماری های ذکر شده نیز کنترل و درمان شوند.

افرادی که مبتلا به افسردگی هستند نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. زیرا بیماری افسردگی غالبا همراه با استرس و اضطراب است و استرس یکی از عوامل بوجود آورنده حمله پانیک اتک است.

عوارض پانیک اتک

این بیماری باعث پرخاشگر شدن افراد می شود. افسردگی در این افراد بیشتر شده و گوشه گیر می شوند. میزان بروز استرس و اضطراب نیز بیشتر شده و فرد ممکن است در موقعیت های آرام نیز دچار استرس شود.

بیماری پانیک اتک

ترس یکی از عوارضی حملات پانیک اتک است. افرادی که دچار فوبیاهای مکان بسته یا ارتفاع هستند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند و ترس نیز در این افراد تشدید می شود. گاهی این ترس ممکن است باعث شود که فرد به مرور نتواند فعالیت های گذشته خود را انجام دهد که ناشی از افت سروتونین در مغز می باشد. سروتونین باعث ثابت رفتاری در فرد می شود که به داشتن حس خوب نیز کمک می کند.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود