علت ها و درمان اسهال در نوزاد

0 3,880

دچار شدن به بیماری اسهال در کودکان زیر یک سال اتفاق عجیبی نیست. اما وظیفه والدین آن در اولین قدم برطرف کردن این بیماری در منزل و کاهش شدت آن است. اما اگر اندازه و تعداد دفع کودک بیش از حد معمول شده باشد ، بهترین راه مراجعه به پزشک است.

یک قاشق چای خوری از ریشه زنجبیل تازه خرد شده به یک فنجان آب جوش اضافه کرد و به همراه عسل دو تا سه بار در روز بنوشید.

مقدمه

اسهال به معنای دفع مدفوع روان به دفعات بیش از حد معمول گفته می شود اما در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند به طور طبیعی مدفوع شان نیمه مایع است که نباید آن را با اسهال اشتباه بگیرید او پارک به یاد داشته باشید که کودکان یا حتی بزرگسالان در دوره اسهال باید از مایعات فراوان استفاده کنند.
درمان اسهال کودکان زیر یکسال در در خانه امکان پذیر است به شرطی که مادران با استفاده از روش های درمان اسهال کودکان زیر یکسال در منزل با استفاده از راهکارهای گیاهی بتوانند خیلی زود برای درمان اسهال کودکان زیر یکسال تلاش کنند.
اگر کودک زیر یکسال دارید که به شدت زیاد دچار اسهال شده است سریعا او را به پزشک برسانید. کودکان زیر یکسال معمولا مدفوع شل را تجربه می کنند که اسهال نیست.
در صورتی که اگر کودک بیش از معمول همیشه دفع مدفوع داشته باشد و موفوع آن آبکی باشد احتمال ابتلا به اسهال کودکان زیر یکسال است. اگر کودک زیر یکسال شما دفع مدفوع شل داشته باشد او دارای اسهال ملایم است. درحالی که این مدفوع در چندبار در روز باشد اسهال شدید می شود. چه اسهال شدید باشد و چه ملایم، اسهال کودکان زیر یکسال هشداری است برای مراقبت بیشتر مادر.

علت های اسهال

اگر اسهال کودک شما به همراه تب باشد ، یا حتی به همراه تب نباشد ولی در طی این مدت کودک استفراغ دارد و دچار بی حالی نیز گشته و غذا هم نمی خورد ، به احتمال زیاد علت آن گاستروآنتریت است.
اگر اسهال همراه با تب نباشد ولی بیشتر از دو هفته طول بکشد اسهال مزمن است و به دلایل مختلفی امکان دارد که اتفاق بیفتد از جمله علت های آن عدم تحمل غذا در شیرخواران، بیماری سلیاک، فیبروز کیسه ای و مسمومیت است.
در صورت داشتن علائمی همچون استفراغ به مدت ۶ ساعت، فرورفتگی ملاج، ادرار بسیار کم و غلیظ تیره، فرو رفتگی چشم ها، شل شدن پوست، خواب‌آلودگی و بدخلقی غیر معمولی خطرناک بوده و سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

راه های درمان اسهال

روش اولی که به شما توصیه می شود این است که یک قاشق غذاخوری سنجد را در یک فنجان عرق نعنا ۵ دقیقه بجوشانید، سپس صاف کنید و با مقدار کمی عسل شیرین کنید و هر هشت ساعت یک و نیم برابر وزن کودک قطره از گوشه لب به کودک بدهید. برای کودکان بزرگتر هر ۶ ساعت ۲ قاشق غذاخوری بدهید. طبق تجربه بسیار موثر است و هیچ ضرری برای مادر و خود کودک ندارد. [۱]
آب هویج برای دفع اسهال بسیار مفید است. شما می توانید هویج را بخار پز بفرمایید و با کمی پودر سنجد مخلوط کنید و به کودک بدهید ، یا سوپ هویج درست کنید و به کودک بخورانید.
عسل نیز برای رفع اسهال بسیار موثر بوده، آنچنان که صحیح مسلم به نقل از ابوسعید خُدْرى فرمود: مردى نزد پیامبر خدا آمد و گفت : برادرم به اسهال مبتلا شده است. پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلّم) فرمود : «به او عسل بنوشان» . [۲]
روش موثر بعدی استفاده از سیب است سید را به صورت درست بشویید و در آبمیوه گیری بریزید و آب آن را بگیرید و به کودک بدهید وجود پتاسیم در سیب باعث بند آمدن اسهال می شود مصرف آن هر ۳ ساعت چند قطره به کودک می‌باشد.
یک قاشق چای خوری از ریشه زنجبیل تازه خرد شده به یک فنجان آب جوش اضافه کرد و به همراه عسل دو تا سه بار در روز بنوشید همچنین می توانید ۱۰ تا ۱۵ برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید و میل فرمایید. [۳]
خوردن موز خام نیز جهت بند آمدن اسهال مفید است.
دمکرده جوانه جو برای اسهال بسیار مفید بوده می‌توانید بسته به وزن بیمار یک و نیم برابر قطره از جوشانده را هر ۶ تا ۸ ساعت به کودک بخورانید.

توصیه غذایی

برای رفع اسهال گیاهانی همچون پوست انار، سماق،  خاکشیر،  ازگیل،  مرزه،  گیلاس، به، عرق بابونه ، بارهنگ، جعفری،  سیر مزه و عرق نعنا و مفید بوده اند.
خوردن برنج کته با ماست برای رفع اسهال در کودکانی که بالای ۶ ماه دارند توصیه می شود. تخم مرغ آب پز به همراه معنای خشک نیز مفید می‌باشد.
سنجد، هویج، بلوط، خرمای کال، بادام، گیلاس، زردآلو و خاکشیر از خوراکی های قابل استفاده در افراد اسهال اند.
پی نوشت
[۱] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی ، ۱۳۹۶، صفحه ۳۹٫
[۲] محمد محمدی ری شهری، دانش‌نامه احادیث پزشکی، ج۱، قم: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث،۱۳۸۵،صفحه ۴۳۰٫
[۳] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، ۱۳۹۶ ، صفحه ۶٫
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود