طلاق عاطفی با روانشناسی زوجین قابل درمان است

0 3,745

آیا می دانستید طلاق عاطفی نیز با روانشناسی زوجین قابل درمان است!

نسرین شهبازی روز شنبه اظهار کرد: متاسفانه طلاق عاطفی در سال های اخیر در بین زوج ها شایع شده که از مهمترین نشانه های آن بی مهری، احساس بیگانگی کردن و زندگی کردن از روی عادت از سوی طرفین است.
وی افزود: طلاق عاطفی به سردی رابطه زوج ها گفته می شود که این رابطه به مرور به ضعف عاطفه زوج ها منجر شده و با ورود به سایر حوزه های زندگی مشترک در روابط روحی، جسمی و گفتاری آنها نیز سرایت پیدا می کند.
شهبازی تاکید کرد: طلاق عاطفی موجب شده زوج ها در روابط خود خط قرمزهایی داشته و با وجود اینکه زیر یک سقف زندگی می کنند ولی درک صمیمی از گفتار و رفتار یکدیگر نداشته و با عدم شناخت متقابل از خواسته یکدیگر روابط آنها کمکم به سردی منجر شود.
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان اینکه آمار دقیقی از طلاق عاطفی به علت اینکه مرجع رسمی در این زمینه وجود ندارد، گفت: از طرفی آمار طلاق های عاطفی بیشتر از ثبتی بوده و از طرف دیگر ریشه تمام طلاق های ثبتی از طلاق عاطفی سر چشمه می گیرد.
وی رفع جاذبه و اعتماد از سوی زوج ها را نخستین گام ورود به طلاق عاطفی اعلام کرد و افزود: طلاق عاطفی اگر چه ممکن است در ابتدا یک طرفه باشد ولی به مرور زمان دو طرفه شده و در نهایت زندگی زوج ها سرد و بی هدف خواهد شد.
شهبازی ویژگی اخلاقی نامطلوب در زوج ها اعم از یک طرفه و دو طرفه، ازدواج دیرهنگام، خشونت، دخالت های بی مورد دیگران، بیکاری و از دست دادن موقعیت شغلی، به خطر افتادن وضعیت اقتصادی، ضعف در مهارت های ارتباطی کلامی و غیر کلامی، مقاومت در برابر ابراز احساسات و نادیده گرفتن نظرات یکدیگر را از مهمترین دلایل ورود طلاق عاطفی در بین زوج ها برشمرد.
وی زوج درمانی را بهترین راهکار مقابله با طلاق عاطفی دانست و یادآور شد: در این شیوه در جلسه های مشترک بین زن و شوهر به منظور بهبود روابط آنها با همکاری مشاوران و کارشناسان، تلاش برای سازش مشکلات آنها انجام گرفته که موجب افزایش شناخت زوج ها از یکدیگر می شود.
وی با اشاره به فعالیت ۱۴ مرکز مشاوره عمومی دولتی و خصوصی و یک مرکز صدای مشاور بهزیستی در استان گفت: این مراکز با ارایه مشاوره قبل از ازدواج، حین ازدواج و پس از ازدواج، تاثیر قابل توجهی در کاهش اختلافات زناشویی دارند.
کارشناس مسوول مراکز مشاوره بهزیستی ایلام آگاه سازی عمومی از طریق رسانه ها، افزایش شناخت قبل از ازدواج، عدم بلند پروازی و خیال پروازی در ازدواج، رفع اختلافات، افزایش انعطاف پذیری و واقع نگری را از مهمترین راهکارهای کاهش طلاق عاطفی بین زوج ها اعلام کرد.
وی خاطر نشان کرد: چنانچه طلاق عاطفی بین زوج ها رفع نشود بر روی فرزندان تاثیر گذاشته و تهدید کننده سلامت خانواده ها و به تبع سلامت جامعه در آینده خواهد بود.

ایرنا

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود