راهکار درمان سریع سرماخوردگی

0 3,787

درمان سرماخوردگی تنها با مصرف دارو و قرص صورت نمی پذیرد بلکه باید برخی نکات مهم را رعایت کنید تا به طور فوری سرماخوردگی خود را درمان کنید.

با شروع فصل سرما، سرماخوردگی به یکی از شایع ترین مشکلات تبدیل می شود. سرماخوردگی موجب می شود که فرد مبتلا نتواند به فعالیت های روزمره خود آنگونه که دوست دارد برسد و سعی می کند هر چه سریع تر از شرایط پیش آمده خارج شود. در این مقاله به راهکارهایی برای بهبود سریع تر سرماخوردگی می پردازیم.
با مصرف زیاد مایعات سرماخوردگی خود را زودتر درمان کنید.
درمان سریع سرماخوردگی (بخش اول)

مقدمه

اگرچه در اکثر مواقع سرماخوردگی حدود ۴ تا ۷ روز به طول می انجامد، اما با استفاده از برخی راهکارها قادر خواهید بود زمان بهبودی خود را بسیار کمتر کنید. شما با روشهایی طبیعی همچون پاکسازی مجرای تنفسی بدون مصرف دارو، استفاده از بخار و یا محلول سالین، مصرف داروهای گیاهی، دمنوش ها، عصاره ها و مکمل ها، می توانید خیلی سریع از شر سرماخوردگی خلاص شوید. همچین با استراحت فراوان، مصرف مایعات و رسیدگی به تغذیه نیز می توانید به جنگ سرماخوردگی بروید.

۱٫ مجرای بینی خود را پاکسازی کنید.

الف. مایعات گرم، فراوان بنوشید. نوشیدن مایعات گرم به کاهش ترشحات سینوس‌ها کمک کرده و باعث شود که شما احساس بهتری داشته باشید. مطالعات نشان داده اند که نوشیدن مایعات گرم، علائم سرماخوردگی، همچون، آب ریزش بینی، سرفه، عطسه، گلو درد و خستگی مفرط را کاهش می دهد.
  • سعی کنید مصرف زیاد نوشیدنی های گرم و فاقد کافئین را در برنامه خود قرار دهید. با نوشیدن دمنوش های گیاهی مانند بابونه و نعناع، آب مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید. اگر مقداری عسل و لیمو به دمنوش خود اضافه نمایید، تأثیر بیشتری بر درد گلویتان خواهد داشت. همچنین بابونه تأثیر بسزایی بر کاهش استرس و خستگی دارد و از سویی نعناع احتقان بینی را تسکین می دهد.
  • همچنین اگر چای سبز را مرتباً مصرف کنید، ممکن است به کاهش احتقان بینی و علائم آلرژیک کمک کند. سوپ داغ نیز برای فرد مبتلا به سرماخوردگی انتخابی مناسب خواهد بود. سعی کنید وقتی سرما می خورید غذاهایی مانند سوپ سبزیجات و مرغ را به دفعات و مقدار زیاد مصرف کنید، اما از مصرف نمک زیاد به همراه غذا خودداری کنید. سوپ مرغ می تواند تا حد زیادی گلو درد را تسکین دهد و از سوی دیگر اخلاط را نرم کرده تا راحت تر دفع شوند.
  • اگر شما عادت به مصرف قهوه دارید، لازم نیست وقتی که وقتی سرما می خورید، آن را کنار بگذارید. مطالعات نشان داده اند که نوشیدن قهوه باعث افزایش هوشیاری در افراد مبتلا به سرماخوردگی می شود. با این حال وقتی کودکان سرما می خوردند، بهتر است به آن ها قهوه ندهید. سعی کنید مایعات مورد نیاز بدن خود را از طریق نوشیدن آب گرم، دمنوش و سوپ تأمین کنید، مصرف زیاد قهوه باعث دفع بیشتر مایعات از بدن می گردد.
ب. دوش آب داغ و حمام بخار را فراموش نکنید. بخار مسیرهای تنفسی شما را مرطوب نموده و موجب کاهش علائم سرماخوردگی خواهد شد. وقتی سرما می خورید سعی کنید هر روز به حمام رفته و با خوابیدن در وان آب داغ و یا دوش گرفتن در شرایطی که تمام حمام را بخار گرفته، از مزایای فراوان بخار بهره مند شوید.
  • برای بهره مندی از بخار برای کاهش علائم سرماخوردگی، می توانید قابلمه ای را پر از آب نموده و بر روی اجاق گاز آشپزخانه قرار دهید تا جوش بیاید. پس از جوش آمدن اجاق گاز را خاموش کنید و قابلمه را در مکانی مناسب مثل روی میز و یا اپن آشپزخانه قرار دهید. سپس سر خود را بالای قابلمه قرار دهید و از بینی نفس بکشید، البته سر خود را خیلی پایین نبرید که در این صورت احتمال سوختگی وجود خواهد داشت. برای کسب نتیجه بهتر می توانید روی سر خود حوله ای بگذارید. به مدت ۱۰ دقیقه این کار را ادامه دهید. این عمل که بخور نام دارد را می توانید ۲ تا ۴ بار در روز انجام دهید.
  • اضافه نمودن اسانس هایی مانند اکالیپتوس، به آب، روشی مناسب برای تمیز شدن بهتر سینوس ها و بهره مندی از مزایای رایحه درمانی (آروماتراپی) است. همچنین برای تسکین سردردهای سینوسی می توانید از اسانس نعناع استفاده کنید. اسانس اکالیپتوس نیز به تسکین احتفان بینی کمک می کند. از روغن درخت چای برای بخور استفاده نکنید، چرا که خاصیت سمی پیدا می کند.
ج. از روغن کِشی غافل نشوید. روغن کشی یکی از روشهای درمانی سنتی آیورودا[۱] است که به منظور از بین بردن میکروب ها و باکتری های دهان استفاده می شود. بیشتر میکروارگانیسم ها قابلیت چسبیدن به چربی های موجود در روغن را دارند و بنابراین با چرخاندن روغن در دهان، به روغن چسبیده و از دهان خارج می شوند.
  • از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل خاصیت ضد باکتری داشته و حاوی لوریک اسید، که عاملی ضد میکروبی است، می باشد.
  • از روغن های ارگانیک که به روش کمپرس سرد تهیه شده اند استفاده کنید. روغن کنجد و آفتابگردان نیز مانند روغن نارگیل مؤثر هستند اما، ویژگی های ضد میکروبی روغن نارگیل بیشتر بوده و همچنین طعمی خوشایندتر دارد.
  • یک قاشق غذاخوری سر پر روغن را در دهانتان ریخته و حداقل به مدت یک دقیقه در دهانتان بچرخانید. هر چه این مدت طولانی تر شود، باکتری های بیشتری از دهانتان خارج خواهند شد. روغن را در تمام دهانتان بچرخانید و مطمئن شوید که روغن به تمام دندان ها و لثه هایتان نیز رسیده باشد.
  • هرگز روغن را قورت ندهید. اگر می بینید روغن زیاد بوده و در هنگام چرخاندن در دهان، پایین می رود، مقدار کمی از روغن را بیرون بریزید.
  • پس از چرخاندن روغن در دهان آن را بیرون بریزید و سپس دهان خود را با آب ولرم بشویید.
د. بینی خود را به درستی تمیز کنید. در اوقاتی که سرماخورده هستید، خالی کردن بینی به منظور تمیز کردن سینوس ها، ضروری و لازم است، اما توجه داشته باشید که این کار را باید به آرامی انجام دهید. خالی کردن با قدرت بینی ممکن است موجب فشار وارد آوردن به گوش هایتان شده و علاوه بر مشکل سرماخوردگی به گوش درد هم مبتلا شوید. پس بینی خود را خیلی آرام و تنها در مواقعی که لازم است، تخلیه کنید.
  • پزشکان پیشنهاد می کنند که یک بینی را با انگشت خود گرفته و بینی دیگر را به آرامی تخلیه کنید.
  • پس از هر بار تخلیه بینی دست های خود را خوب بشویید. شستن دست موجب از بین رفتن باکتری ها و ویروس ها از روی دستانتان شده و از بروز دیگر عفونت ها و همچنین انتقال بیماری به دیگر افراد، پیشگیری می کند.
ه. از دستگاه رطوبت ساز (بخور) استفاده کنید. اگر هوای داخل منزلتان خیلی خشک باشد، همین خشکی موجب بدتر شدن علائم سرماخوردگی تان شده و در نتیجه زمان بیماری تان را طولانی تر می نماید. در این صورت از یک دستگاه رطوبت ساز برای مرطوب نمودن محیط استفاده کنید. رطوبت هوا موجب می شود فضای بینی و سینوس های شما مرطوب شده و در نتیجه اخلاط، بهتر تخلیه شوند. همچنین برای داشتن تنفسی بهتر در هنگام خواب شبانه، می توانید از این دستگاه استفاده کنید.
  • دستگاه رطوبت ساز خود را مرتباً تمیز کنید، چرا که قارچ و کپک می تواند به آسانی در محیط های مرطوب رشد کند.
  • همچنین می توانید به جای استفاده از دستگاه رطوبت ساز، دو فنجان آب مقطر را در قوری گذاشته و بگذارید بخار شود.
  • گیاهان آپارتمانی نیز مانند دستگاه رطوبت ساز عمل می کنند. گل ها، برگ ها و ساقه های آن ها، رطوبت را در هوا آزاد می کنند. همچنین گیاهان آپارتمانی قادرند دی اکسید کربن و دیگر آلودگی ها را از هوا بزدایند. گیاهان آلوئه ورا، نخل بامبو، بنجامین، آگلونما  و گونه های مختلف فیلودندرون و دراسنا، بهترین انتخاب ها خواهند بود.

۲٫ از درمان های طبیعی استفاده کنید.

الف. عصاره آقطی سیاه[2] مصرف کنید. این گیاه به صورت وسیع در صنعت داروسازی استفاده می شود. این گیاه قادر است احتقان و دیگر علائم بیماری های تنفسی را کاهش دهد. آقطی سیاه که دارای خواص و ویژگی های ضد التهابی و ضد ویروسی است، می تواند با سرماخوردگی بجنگد و سیستم ایمنی را تقویت می کند.
عصاره آقطی سیاه در قالب شربت، قرص و کپسول در بیشتر داروخانه ها و عطاری ها یافت می شود.
می توانید با گل های آقطی، دمنوش درست کرده و میل کنید. برای تهیه دمنوش آقطی کافی است که ۳ تا ۵ گرم گل خشک را در یک لیوان آب ریخته و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. سپس دمنوش آماده شده را از صافی عبور داده و میل کنید. این دمنوش را می توانید تا ۳ بار در روز میل کنید.
از مصرف طولانی مدت آقطی، بدون مشورت پزشک خودداری کنید. همچنین لازم به ذکر است این گیاه مانند هر داروی گیاهی دیگری ممکن است دارای عوارضی باشد، مثلاً ممکن است مصرف این دارو برای زنان باردار، افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی و مبتلایان به فشار خون پایین، مضر باشد.
همچنین افرادی که داروهای دیابت، ملین، شیمی درمانی و یا داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، لازم است قبل از مصرف آقطی با پزشک خود مشورت کنند.
از مصرف آقطی نارس و یا خام خودداری کنید، چرا که احتمال سمی بودن آن وجود دارد.ب. اُکالیپتوس را امتحان کنید. اکالیپتوس دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و از بدن در برابر رادیکاهای آزاد (مولکول هایی که به سلول ها آسیب می رسانند) مراقبت می کند. ماده فعال موجود در اکالیپتوس سینئول نام دارد که مانند اکسپتورانت عمل کرده و با عفونت های دستگاه تنفسی مبارزه نموده و به کاهش سرفه کمک می کند. این داروی گیاهی را می توانید در قالب قرص و شربت و مایع مخصوص بخور، از داروخانه ها و مراکز معتبر تهیه کنید. دقت کنید که اسانسی که جهت بخور در داروخانه ها عرضه می شود به هیچ وجه خوراکی نبوده و مصرف خوراکی آن به شدت خطرناک است، پس به خاطر شباهت آن با شیشه داروهای خوراکی، هرگز این محصول را در کنار دیگر داروهای خوراکی خود قرار ندهید.
پمادهای حاوی روغن اکالیپتوس نیز می توانند به اطراف بینی و سینه مالیده شده تا ضمن تسکین احتقان، موجب نرم شدن اخلاط و خالی شدن آن ها گردند.
همچنین می توانید با برگ های تازه و یا خشک اکالیپتوس دمنوشی گرم تهیه کرده و برای تسکین درد گلو، میل نمایید. برای تهیه دمنوش اکالیپتوس، بین ۲ تا ۴ گرم برگ خشک اکالیپتوس را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. این دمنوش را می توانید تا ۳ بار در روز میل کنید. توجه کنید که اکالیپتوس نیز مانند هر داروی دیگر عوارض و محدودیت هایی دارد، نوشیدن این دمنوش برای خانمها در دوران بارداری و شیردهی و همچنین کودکان منع شده است.
مصرف بیش از اندازه این دمنوش ممکن است باعث ورم معده، روده و کلیه شود. پس اگر دچار ناراحتی کبد و یا التهاب روده و یا مجرای صفراوی می باشید از این دمنوش استفاده نکنید.
همچنین می توانید از اکالیپتوس برای غرغره کردن استفاده کنید، برای این منظور ۲ تا ۴ گرم برگ خشک اکالیپتوس را در یک لیوان آب گرم بریزید. سپس بین یک چهارم تا یک دوم نمک به آن اضافه کنید. محلول به دست آمده را به مدت ۱۰ دقیقه در دهانتان بچرخانید.می توانید این کار را بعد از هر وعده غذایی و به منظور کاستن از درد گلو، تکرار کنید.
توجه نمایید که هرگز روغن اکالیپتوس را به صورت خوراکی مصرف نکنید چرا که می تواند سمی باشد. افراد مبتلا به آسم، تشنج، بیماری های کبد یا کلیه و یا فشار خون پایین نباید بدون مشورت با پزشک از اکالیپتوس استفاده کنند.ج. نعناع فلفلی مصرف کنید. یکی از گیاهان پرکاربرد در درمان علائم سرماخوردگی نعناع فلفلی است. ماده مؤثره نعناع فلفلی عبارت است از منتول که یک ضد احتقان عالی محسوب می شود. منتول قادر است بلغم و اخلاط را در هم شکسته و دفع کند. همچنین نعناع فلفلی می تواند در تسکین درد گلو و سرفه مؤثر باشد. شما می توانید نعناع فلفلی را در قالب اسانس، قرص، عصاره، دمنوش و یا به صورت تازه مصرف کنید.
دمنوش نعناع فلفلی به درمان گلو درد کمک می کند. برای تهیه دمنوش، حدود ۳ تا ۴ گرم برگ خشک نعناع فلفلی را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید تا دم بکشد. اضافه کردن مقداری عسل به این دمنوش، به تسکین سرفه نیز کمک می کند.
هرگز اسانس نعناع را برای کودکان زیر ۲ سال استفاده نکنید. همچنین می توانید اسانس نعناع را برای رایحه درمانی و همچنین ماساژ دادن، استفاده کنید. توجه نمایید که اسانس نعناع فلفلی مصرف خوراکی ندارد.

د. عسل خام (حرارت ندیده) مصرف کنید. عسل حاوی عناصر ضد ویروسی بوده و سیستم ایمنی را تقویت می کند و از میان عسل ها، عسل خام بهترین نوع عسل محسوب می شود. عسل خام در دمای اتاق حالت جامد داشته و طعمش نسبت به عسل پاستوریزه قوی تر است.
اضافه کردن عسل و لیمو به دمنوش درد گلو را کم کرده و سرفه ها را کاهش می دهد.
به کودکان زیر یک سال عسل نخورانید.

ه. مصرف سرخارگل (اکیناسه) را در برنامه درمانی خود بگنجانید. سرخارگل قادر است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. اگر چه مطالعات اثربخشی این گیاه را در درمان سرماخوردگی تأیید نمی کنند، اما امروزه سرخارگل یکی از داروهای طبیعی رایج در درمان سرماخوردگی محسوب می شود.
افرادی که داروهای خاص مانند برخی داروهای مختص بیماری های قلبی و داروهای ضد قارچ مصرف می کنند، نباید از این داروی گیاهی استفاده کنند.
قبل از مصرف هر داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

و. سیر بخورید. به نظر می رسد سیر قادر است سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و از سویی ممکن است خاصیت ضد ویروسی خفیفی نیز داشته باشد. برای تعیین اثربخشی سیر در درمان سرماخوردگی به مطالعات بیشتری نیاز داریم اما برخی مطالعات تأثیر بخشی آن را در درمان سرماخوردگی تأیید می کنند.
برای گرفتن بهترین نتیجه لازم است روزانه ۲ تا ۴ حبه سیر مصرف کنید.

۳٫ به بدتان کمک کنید تا سریع تر از این وضعیت خارج شود.

الف. با آب نمک گرم غرغره کنید. غرغره کردن با آب نمک گرم می تواند به تسکین درد گلو کمک کند. بین یک چهارم تا یک دوم قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب جوشیده شده و گرم ریخته و حل کنید.
محلول آب نمک را به مدت حدود یک دقیقه در دهان خود چرخانده و سپس آن را بیرون بریزید. در صورت لزوم می توانید این کار را هر ۵ ساعت یک بار تکرار کنید.
از بچه های خردسال نخواهید که غرغره کنند، زیرا ممکن است به صورت تصادفی محلول آب نمک را قورت دهند.

ب. ویتامین C مصرف کنید. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. توجه داشته باشید که ویتامین C نمی تواند سرماخوردگی شما را درمان کند اما می تواند به بدنتان کمک کند تا بهتر و سریعتر سرماخوردگی را شکست دهد. بیشتر افراد بالغ به مصرف ۶۵ تا ۹۰ میلی گرم ویتامین C در طول روز نیاز دارند و البته این میزان نباید از ۲۰۰۰ میلی گرم در روز فراتر رود.
مرکبات، فلقل قرمز و سبز، کیوی، اسفناج و دیگر میوه ها و سبزیجات تازه و خام، منبعی غنی برای تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن محسوب می شوند.
هرگز بیش از اندازه ویتامین C مصرف نکنید، چرا که علاوه بر احتمال اوردوز کردن، بدن شما نمی تواند مقدار اضافه ویتامین C را ذخیره کند. بنابراین میزان ویتامین C اضافی از طریق ادرار دفع خواهد شد.

ج. به میزان کافی مایعات بنوشید. تأمین آب کافی به تسکین گلودرد کمک می کند. وقتی سرما می خورید سعی کنید به میزان زیادی آب، آب میوه و غذاهای آبکی مانند سوپ رقیق، میل کنید. اگر سرماخوردگی موجب شده که استفراغ کنید، یک نوشیدنی حاوی الکترولیت مصرف کنید تا توازن الکترولیت در بدنتان حاصل شود.
نوشیدن شربت لیمو و عسل نیز می تواند به کاهش احتقان کمک کند. برای تهیه این نوشیدنی نصف یک لیمو را در یک فنجان آب گرم بریزید، سپس عسل را به میزان دلخواه به آن اضافه کنید.
آب سیب گرم نیز به تسکین درد گلو کمک می کند. برای گرم کردن آب سیب می توانید آن را درون مایکروویو قرار دهید.
زنان در وضعیت سلامت به نوشیدن حداقل ۹ لیوان (۲٫۲ لیتر) مایعات در طول روز نیاز دارند. و مردان سالم نیز باید در طول یک شبانه روز حداقل ۱۳ لیوان (۳ لیتر) مایعات بنوشند. فرد بیمار لازم است بیش از این میزان مایعات مصرف کند.
از مصرف الکل و نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کنید. الکل می تواند التهاب را بدتر کند. همچنین الکل و کافئین، هر دو به کاهش آب بدن کمک می کنند.

د.زیاد استراحت کنید. بدن شما برای بهبود سریعتر به  استراحت نیاز دارد، بنابراین وقتی بیمار می شوید در خانه مانده واستراحت کنید (احتمالاً همکاران شما نیز تمایلی به مریض شدن نداشته باشند!). فشار آردن به خود، می تواند موجب ضعف سیستم ایمنی تان شده و این بدان معنی است که بهبود شما زمان بیشتری خواهد برد.
وقتی سرما می خورید، سعی کنید بیشتر روز را بخوابید، تا انرژی شما صرف مبارزه با بیماری تان شود.
اگر در هنگام خوابیدن مشکل تنفس پیدا می کنید، بالش بلندی زیر سرتان گذاشته تا سرتان بالاتر رفته و راحت تر نفس بکشید.

ه. استرس خود را مدیریت کنید. چندین مطالعه نشان داده اند که انجام تکنیک های ریلکسیشن می تواند به کاهش دوره سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. برخی از تکنیک های ریلکسیشن عبارتند از تمرین های تنفسی، یوگا و تای چی.
برای نفس عمیق، یک دست خود را بر روی سینه و دست دیگر را در ناحیه بالای شکمتان قرار دهید. سپس با بینی خود یک نفس عمیق بکشید. توجه کنید که تنفس شما باید به نحوی باشد که دست روی شکمتان بالا رود و نه دست روی سینه. نفس خود را حبس کنید و سپس عمل بازدم را انجام دهید. توجه نمایید که هر کدام از مراحل دم، نگهداری هوا در سینه و بازدم باید ۴ شماره به طول انجامند.
یوگا درمانی است که به بهبود تناسب اندام، پایین آوردن فشار خون، آرامش بیشتر و اعتماد به نفس کمک کرده و استرس و اضطراب را کاهش می دهد. در یوگا از حرکت های بدنی، تمرینات تنفسی و مدیتیشن برای بهبود بهزیستی عمومی، استفاده می شود. هاتا یوگا (یوگای حرکتی) یکی از مشهورترین انواع یوگا محسوب می شود. در این نوع یوگا بر حرکات و تمرین های بدنی تمرکز می شود و هدف آن متوازن نمودن تضاد ها در زندگی فرد است.
تای چی یک برنامه ورزشی آرام و بخشی از درمان های سنتی چین محسوب می شود. تای چی از حرکاتی آرام همراه با توجه ،مراقبه و نفس عمیق تشکیل شده و سلامت روان و بهزیستی هیجانی را تقویت می کند. بسیاری از متخصصان توصیه می کنند تمرینات تای چی را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و دو بار در روز، در خانه انجام دهید، چرا که برای یادگیری کامل و کسب نتایج مطلوب، تمرینات مدام ضروری است.

و. رایحه درمانی (آروماتراپی) را امتحان کنید. رایحه درمانی به افزایش آرامش شما کمک خواهد کرد. برای این کار لازم است در دستگاه رطوبت ساز خود، مقداری اسانس بریزید و یا یک دمنوش گیاهی تهیه کنید.
بادرنجبویه یکی از گیاهان خانواده نعناع محسوب می شود و غالباً برای آرامش و کاهش اضطراب استفاده می شود. برای تهیه دمنوش بادرنجبویه می توانید حدود ۲ تا ۴ گرم بادرنجبویه خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
اسطوخودوس نیز می تواند به آرامش شما کمک کند. همچنین این گیاه دارویی در کاهش خستگی مؤثر است. می توانید عصاره اسطوخودوس را به بدن خود مالیده و یا در دستگاه رطوبت ساز بریزید. همچنین می توانید دمنوش اسطوخودوس را تهیه کرده و میل کنید.
یکی دیگر از گیاهان دارویی مشهور آرامبخش، بابونه است. بابونه علاوه بر آرام بخشی در درمان سرماخوردگی سینه هم مفید است. برای تهیه دمنوش بابونه، ۲ تا چهار گرئم بابونه خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید. بخور کردن با اسانس بابونه می تواند به درمان سرفه کمک کند.

درمان سریع سرماخوردگی (بخش سوم)ز. چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ در بسیاری از مواقع پزشک به شما همین توصیه های ذکر شده در این مقاله را ارائه خواهد کرد. با این حال اگر علائم بیماریتان شدید شد و یا در صورت داشتن سابقه بیماری های تنفسی، لازم است درمان خود را تحت نظر پزشک پیگیری نمایید. در صورت داشتن هر کدام از علائم زید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
تب بالا (بالای ۳۸٫۹)
عفونت سینوس و یا گوش
خروج اخلاط به رنگ سبز، قهوه ای و یا خونی از بینی
سرفه به همراه خلط سبز
سرفه ای که خوب نمی شود
مشاهده راش های پوستی
تنگی نفس


[۱] یک علم باستانی و کهن است که در هند مرکز توجه‌است، اگر چه در کشورهای دیگر نیز در قالب طب جایگزین استفاده می‌شود. در آیوردا از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود.

[2] آقطی سیاه در مناطقی از ایران انگور کولی و خمان کبیر نیز نامیده می‌شود درختچهای است که ارتفاع آن در نواحی مساعد به ۱۰ متر می‌رسد. این درختچه معمولاً در کنار جاده‌ها و حاشیه جنگل‌ها و در نواحی مرطوب و سایه‌دار می‌روید.

منبع: سایت ویکی ها
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود