درمان سرد مزاجی زنان

0 3,755

سرد مزاجی در روانشناسی به معنای لذت نبردن از رابطه جنسی و عدم تمایل به داشتن رابطه جنسی گفته می شود و یکی از شایع ترین اختلالات جنسی زنان است. برچسب ” سرد مزاجی ” به دلیل القا احساس حقارت به زنان، توسط متخصصان سکسولوژیست به واژه ” هیپو جینیسموس Hypogyneismus ” تغییر یافته است.

یکی از روش های درمانی موثر در سرد مزاجی خانم ها، شامل استفاده از روش های صحیح در شیوه ی زندگی و ارتباط با همسر است. در این نوشتار به روش های درمان آن می پردازیم.

درمان سردمزاجی زنان

بسیاری از زنان به دلایل مختلفی از نداشتن تمایلات جنسی رنج برده، این حالت خویش را سبب سردی عاطفی زندگی خود می دانند. سردمزاجی بانوان با توجه به زمینه های ایجاد کننده آن راه های درمانی مختلفی دارد:
  • یکی از روش های درمانی مؤثر در سردمزاجی خانم ها، به کارگیری روش های صحیح در شیوه زندگی و ارتباط با همسر است، راهکارهای تعدیل و تغییر شیوه زندگی عبارتند از: ورزش کردن مرتب، استراحت کافی، روش های کنترل استرس، آشنایی با مهارت گفتگو با همسر و نکات کاربردی در ایجاد صمیمیت و عشق همچنین اجتناب از موادی که به کاهش میل جنسی می انجامد، مانند استعمال دخانیات و خوردن و آشامیدن آنچه باعث سردی مزاج می شود؛ خوراک های سردمزاج، ترشی ها و چیزهایی از این قبیل.
  • از روش های موثر در درمان سردمزاجی، تقویت ماهیچه های ناحیه لگن است؛ در این روش فرد، عضلات لگن خود را سفت می کند، به طوری که گویا می خواهد جلوی ادرار کردن خود را بگیرد و تا شماره پنج می شمارد، سپس عضلات را شل می کند و مجددا این  عمل را تکرار می کند.
  • برخی بیماری ها نیز زمینه بروز سردمزاجی بانوان را فراهم می کند، به همین دلیل باید به مسائل پزشکی – روانی هر فرد به خوبی توجه شود. بیماری هایی مانند افسردگی، اضطراب، بیماری دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی، جراحی های لگنی، سرطان ها، مشکلات غده تیروئید و برخی بیماری های عصبی، از جمله بیماری هایی هستند که باید در درمان سردمزاجی مورد توجه واقع شوند.
  • بالا رفتن سن، وضعیت بارداری و یائسگی، همچنین مصرف برخی داروها که عوارضی چون کاهش تمایلات جنسی دارند؛ پس در  درمان سردمزاجی خانم ها باید نسبت به این مسائل دقیق بود.
  • از روش های درمان عارضه سردمزاجی، تجویز برخی داروها به دستور پزشکی مجرب است. از جمله استفاده از هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون، در خانم هایی که دچار اختلال در این دو هورمون مهم زنانه شده اند.
 منبع: کتاب «صمیمانه با همسران (راه کارهای پیشگیری و درمان طلاق های عاطفی)»
نویسنده: محمدعلی قاسمی
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود