راه جلوگیری از سفیدی مو چیست؟

0 3,861

در این مطلب با دلایل و علت سفید شدن مو سر و راه های درمانی طبیعی و سنتی جهت رفع سفیدی موها آشنا خواهید شد. راه های درمانی هم به صورت خوراکی و هم به صورت ماسک مو برای شما عزیزان ارائه شده است.

سفید شدن موهای سر به طور طبیعی با بالارفتن سن شروع می شوند. اما عوامل دیگری منجر به سفیدی زودرس موها در سن جوانی می شوند. در ادامه با انواع علت سفید شدن مو و راه های سنتی و طبیعی درمان آن بیشتر آشنا خواهید شد.

علت سفید شدن موی سر

به طور کلی سفیدی زودرس موها در سن جوانی بخاطر بروز عواملی مثل وراثت، استرس و مشکلات عصبی، نداشتن خواب کافی، کمبود بعضی از مواد معدنی و ویتامین ها مثل مس، سلیوم، ید، منگنز، سیلیس، زینک و ویتامین های گروه B مثل B12 می باشد. همچنین مصرف دخانیات، رژیم های غذایی ناسالم، مختل شدن عملکرد تیروئید، کم خونی و افزایش تعداد گلبول های سفید نیز از دیگر عوامل سفیدی موها هستند. غیر از عامل ژنتیک، می توان سایر علل را جهت پیشگیری از سفید شدن موها، کنترل کرد.

 دلیل و علت سفید شدن مو

استفاده از انواع رنگ های شیمیایی برای پوشاندن موهای سفید راه حل ناردستی است زیرا با این روش نه تنها به موی سر آسیب می رسد بلکه موجب تسریع در روند سفیدی موها می شود. بهتر است از رنگ موی گیاهی برای موهای سفید استفاده کنید که این امر یکی از خواص حنا برای مو می باشد. همچنین برای پیشگیری و از بین بردن علت سفید شدن مو, بهتر است از روش های درمانی سنتی استفاده کرده و رژیم غذایی سالمی را هم انتخاب کنید.

از مصرف انواع نوشیدنی های گازدار و حاوی کافئین خودداری و مصرف انواع سبزیجات و میوه جات را جایگزین آن ها کنید. به‌طور کلی افزایش سردی و بلغم بدن که ناشی از رژیم غذایی ناصحیح می باشد که از دیگر عوامل سفید شدن موهای سر است.

روش های درمانی جهت رفع سفیدی موها

در واقع راه های خوراکی درمان سفیدی مو در طب سنتی منجر به پاکسازی و تمیز شدن بدن می شوند و این امر در تیره شدن موها موثر است. مصرف سبزیجاتی مثل پیاز، موسیر، تره، لوبیا، سویا، عدس، سیب زمینی، قارچ، سنبل الطیب، سبوس گندم و شاهی، ادویه های گرمی مثل فلفل سیاه و زنجبیل نیز تاثیر زیادی در برطرف کردن علت سفید شدن مو دارند.

 علل سفید شدن موهای سر

گفتنی است که می توان هم پیاز را به صورت خوراکی مصرف کرد و هم از آب پیاز خام به عنوان لوسیون برای موهای سر استفاده کرد. در ادامه به معرفی مواد غذایی که از سفید شدن موها جلوگیری می کند، می پردازیم.

سیر

علت سفید شدن موی سر کمبود منگنز در بدن می باشد. بنابراین در وعده های غذایی خود از سیر استفاده کنید تا منگنز بدن تامین شود. ترکیبات موجود در سیر بر کاهش روند سفید شدن موها تاثیر به سزایی دارند. می توان از سیر به عنوان چاشنی در وعده های غذایی اصلی استفاده کرد.

راه درمان سفیدی موی سر

لوسیون چای سیاه

ماساژ موهای سر با لوسیون چای سیاه نیز روشی طبیعی و موثر برای برطرف کردن علت سفید شدن مو سر می باشد. برای تهیه این لوسیون گیاهی کافی است ۱ قاشق غذاخوری از گیاه مریم گلی خشک شده، ۲ قاشق غذا خوری چای سیاه را به دو لیوان آب اضافه کرده و سپس آن را بر روی حرارت قرار دهید. وقتی به جوش آمد، شعله را کم کنید تا زمانی که یک لیوان از جوشانده باقی بماند. وقتی خنک شدن آن را صاف کنید.

برای گرفتن نتیجه بهتر است از این لوسیون هفته ای ۵ بار استفاده کنید و یا حداقل هفته ای یک بار از آن استفاده کنید. برای هر بار استفاده لوسیون را به صورت تازه تهیه کنید. بعد از استحمام موهای سر را به این لوسیون آغشته کنید. نیازی به شست و شوی مجدد نیست. استفاده از لوسیون گیاه تنباکو  که به روش لوسیون چای سیاه تهیه می شود هم در تیره شدن موهای سفید بسیار موثر است.

لوسیون بابونه

موهای خود را با لوسیون بابونه شست و شو دهید. این روش درمانی جهت دفع علت سفید شدن مو بسیار موثر بوده و به سرعت موهای سفید را تیره می کند. برای تهیه این لوسیون به سه لیوان آب، سه قاشق غذاخوری گل بابونه اضافه کنید. آن را بر روی حرارت گذاشته تا به جوش آید. سپس حرارت را کم کنید تا وقتی که مقدار آن نصف شود. جوشانده را صاف کرده و بعد از خنک شدن، موهای سر را بعد از استحمام با این لوسیون شستشو دهید. از این لوسیون چند بار در هفته استفاده کنید.

درمان سنتی و طبیعی رفع سفیدی مو

روغن نارگیل

برای درمان علت سفید شدن موی سر از ترکیب مقداری آب لیموترش تازه با روغن نارگیل استفاده کنید. همچنین از ترکیب پودر حنا ۲ قاشق غذاخوری، ماست ۱ قاشق غذاخوری، پودر ریحان خشک شده ۱ قاشق غذاخوری، پودر قهوه ۳ قاشق غذاخوری و روغن نارگیل ۳ قاشق غذاخوری، ماسک مویی به دست می آید که هم به تیره شدن موهای خاکستری و سفید کمک می کند و هم برای تقویت ساقه و ریشه های موی سر بسیار خوب است.

برنج سبوس دار

در طب سنتی برای سیاه شدن موهای سفید و جلوگیری از سفید شدن مو ها توصیه می شود که برنج سبوس دار جایگزین برنج معمولی شود. زیرا برنج سبوس دار منبع غنی از ویتامین های گروه B می باشد. اگر در کنار این نوع برنج از هلیله سیاه استفاده شود، این روش بهترین درمان برای رفع سفیدی موها می باشد.

زنجبیل

در طب هندی برای رفع سفیدی موی سر، از ترکیب خوراکی عسل و زنجبیل استفاده می شود. به ۱ قاشق غذاخوری عسل، ۱ قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده اضافه کنید. روزی یک بار به اندازه ۱ قاشق چای خوری از این ترکیب را میل نمایید.

درمان خانگی رفع سفیدی مو

مصرف میوه

مصرف میوه هایی مثل موز (و یا مخلوط با عسل و آبلیموی تازه)، زغال اخته، آووکادو، توت فرنگی، گلابی، آلو، هلو و سیب در پیشگیری و حل علت سفید شدن مو بسیار اثر گذار هستند. زیرا منابع خوبی از ویتامین C، ویتامین های گروه B، آهن، ید و منگنز هستند.

 

منبع: آرگــامــگ

 

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود