دلایلی که موجب بزرگ شدن شکم می شوند

0 3,957

هستند کسانی که وقتی غذا یا دارویی می خورند, می گویند شکمم باد کرده یا شکمم ورم کرده و دلیلش را نمی دانند. نشریه نصرینو در مقاله این بار خود از علت بزرگ شدن شکم به دلایل متفاوت می گوید.

علت بزرگ شدن شکم چیست و چرا این اتفاق می افتد؟

وقتی رده ها حساس باشند مصرف هر چیزی اعم از غذا و حتی آنتی بیوتیک ها باعث بزرگ شدن شکم می شوند. آنتی بیوتیک ها تعادل فلور های روده را به هم می زنند و موجب افزایش باکتری های عامل تخمیر مواد غذایی می شوند و این کار در ورم شکم بی تاثیر نیست. معمولا توصیه می شود همراه با آنتی بیوتیک, پروبیوتیک نیز مصرف شود تا عوارض جانبی دارو کاهش داده شود.

همیشه ازدیاد تعداد فلورهای روده مشکل ساز نیست گاهی هم کم شدن این فلور ها ایجاد مشکل میکند. تغذیه نامناسب, تغذیه ای که مصرف چربی و پروتئین در آن بیشتر از حد نیاز بدن باشد, برهم زدن تعداد فلورهای روده را سبب می شود. پرهیز از تغذیه نامناسب, شیوه غذا خوردن و نوع پخت غذا نیز در تعادل این فلورها اهمیت دارد. مصرف پروبیوتیک و آب پز کردن غذا در حفظ تعادل فلور روده کار ساز است.

نفخ کردن یکی از دلایل افزایش شکم است

نفخ کردن یکی دیگر از دلایل بزرگ شدن شکم است. مصرف مواد فودمپ که شامل حبوبات, برخی میوه ها و غلات و برخی سبزی ها مثل کلم اعث ایجاد نفخ در شکم می شود. حذف کامل این مواد به علت نیاز بدن به آنها ضروری نیست اما می توان در خوردن بیش از اندازه آنها پرهیز کرد.

گاهی اوقات آب در بدن محبوس می شود و دفع نمی گردد. این آب اضافی در شکم جمع می شود و باعث بزرگ شدن شکم می گردد. در این مورد بهتر است حتما دلیل عدم دفع آب از بدن را جستجو کنید و بعد از اطلاع به رفع آن بپردازید چون مشکلات جدی تری نسبت به ورم شکم ایجاد می کند.

علت بزرگی شکم افراد چیست؟

در مواقع خیلی کم این بزرگی شکم می تواند ناشی از یک بیماری خطرناک و جدی باشد که باید پیگیری شود. بیماری هایی همانند سندروم روده تحریک پذیر, رکتوکولیت هموراژیک, یا التهاب زخم شونده رود بزرگ. این بیماری ها موجب عدم تعادل مزمن روده می شوند و ورم شکم را به همراه می آورند.

هورمن کورتیزول و هورمن انسولین که به تغذیه وابسته هستند در بزرگ شدن شکم تاثیر می گذارند. هورمن های زنانه, مخصوصا هورمن هایی که قبل از دوره یائسگی ترشح می شوند نیز در تغییر اندازه حجم شکم موثر هستند.

چرا شکم افراد بزرگ می شود؟

گاهی اوقات عدم سفتی عضلات شکم باعث بزرگی شکم می شود که در این مورد با اصلاح نمودن برنامه غذایی خود به علاوه ورزش های شکمی و پیاده روی می توان برای از بین بردن شکم اقدام کرد.

وجود استرس بالا باعث ترشح شدن هورمن های فوق کلیوی می شود و این هورمن سبب افزایش التهابات روده ای و به تبع آن افزایش قطر شکم به همراه درد می گردد. برای حل این مشکل باید استرس را از خود دور کنید و آرامش داشته باشید.

از دلایل بزرگ شدن شکم چه می دانید؟

در صورتی که بزرگی شکم شما بیش از حد معمول باشد, لازم است به پزشک مراجعه کنید و علت آن را جویا شوید. و همچنین با به کار گیری موارد ذکر شده در متن می توان جهت  درمان آن اقدام نمود.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود