راههای درمان سوزاک

0 3,792

سوزاک را با چه روش های درمانی می توانیم برطرف کنیم آیا درمان آنتی بیوتیکی برای این عارضه مفید است و ممکن است نسبت به این نوع درمان مقاومت نشان دهد سوزاک شایع ترین عارضه ناشی از روابط جنسی محافظت نشده است

پس از پیدا شدن یک گونه بسیار مقاوم به آنتی‌بیوتیک در شهر «لیدز» در انگلیس که به آن لقب «ابرسوزاک» داده‌اند، «سالی دیویس» با ارسال نامه‌ای به تمام پزشکان خانواده درباره تجویز صحیح و دقیق آنتی‌بیوتیک، هشدار داده است که موارد تازه مقاومت به آنتی بیوتیک همچنان در حال افزایش است و بنابراین این خطر وجود دارد که سوزاک بیماری درمان‌ناپذیری شود و از این رو بسیار مهم است که درمان کم‌تاثیر انجام نشود.

، در حال حاضر درمان سوزاک با تجویز همزمان دو آنتی بیوتیک یعنی با تزریق «سفتریاکسون» و مصرف خوراکی «آزیترومایسین» انجام می‌شود اما موارد بیماری در انگلیس در سال‌های اخیر افزایش داشته و در ماه‌های اخیر نیز روشن شد که برخی بیماران فقط با آزیترومایسن درمان شده‌اند. گونه جدیدی هم که در لیدز یافت شده به آزیترومایسین مقاوم است و این باعث نگرانی مقامات بهداشتی شده است.

بنابر این گزارش، مقاوم شدن سوزاک به آنتی‌بیوتیک مختص بریتانیا نیست و گزارش‌ها از نقاط مختلف دنیا حاکی از این هستند که سوزاک به سرعت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم می‌شود.

تجویز بی رویه و نامناسب آنتی‌بیوتیک در چند سال اخیر به عنوان یکی از مهمترین مشکلات امور درمانی در دنیا مطرح شده است و مقاومت به آنتی‌بیوتیک چنان در دنیا در حال افزایش است که عده‌ای خطر آن را از تروریسم بیشتر دانسته‌اند.

سازمان جهانی بهداشت هم مقاومت عفونت‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ را یک تهدید بزرگ جهانی دانسته و هشدار داده که جهان وارد دوره « پسا آنتی‌بیوتیک» شده، یعنی عفونت‌های ساده‌ای که سالیان طولانی قابل درمان بودند، اکنون دوباره می‌توانند کشنده باشند. این سازمان سال پیش در باره مقاومت سوزاک به آنتی‌بیوتیک‌ها هشدار داده بود.

سوزاک یک بیماری مقاربتی است که میکروبی به نام «نیسریا گونوریا» باعث آن می‌شود. بیماری در مردان تقریبا در تمام موارد (۹۰ تا ۹۵ درصد) علامت‌دار است اما انتقال میکروب به حدود نیمی از زنان باعث بروز علامتی نمی‌شود. گفته می‌شود سوزاک بیشتر در زنان جوان زیر ۲۵ سال دیده می‌شود. سوزاک درمان نشده می‌تواند باعث عفونت‌های مجرای ادرار، ناباروری و بیماری‌های التهابی لگن (در زنان) شود.

منبع: دکتـــرســــلام

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود