علت خستگی زیاد چیست؟ و روش از بین بردن خستگی مفرط و سستی کدام است؟

0 3,799

گاهی اوقات در هر شرایطی که سپری می کنیم احساس خستگی داریم, خستگی ای که دلیلش را نمی دانیم و باعث اختلال در اجرای و عملکرد کارهای روزانه ما می شود. ما در این مقاله از دلیل خستگی زیاد و راه های رفع آن سخن می گوییم.

گاهی اوقات در هر شرایطی که سپری می کنیم احساس خستگی داریم, خستگی ای که دلیلش را نمی دانیم و باعث اختلال در اجرای و عملکرد کارهای روزانه ما می شود. ما در این مقاله از دلیل خستگی زیاد و راه های رفع آن سخن می گوییم.

خستگی به بی حالی مفرط اطلاق می شود که اگر غلو نکنیم و نگوییم مانع انجام کارهای روزمره می شود اما در درست و سرحال انجام دادن آنها اختلال ایجاد می کند و نمی گذارد ما با انرژی به کارهایمان برسیم. بدتر از حس خود خستگی عدم دانستن دلیل این موضوع می باشد که آدم را کلافه می کند. ما در این مقاله از دلیل خستگی زیاد برای اشخاصی که به این مشکل دچار هستند سخن رانده ایم و برای خلاصی از این حس راهکارهای موثری توصیه کرده ایم که پیشنهاد می کنیم, حتما این مقاله را مطالعه بفرمایید.

دلیل خستگی زیاد و سستی شما چیست؟

یک خستگی واقعی چیزی بیش از یک احساس خواب آلودگی معمولی می باشد که بیان آن برای افرادی که این حس را تجربه نکرده باشند بسیار مشکل است. این خستگی که انگیزه انجام هر کاری را از شما سلب می کند و مدام ذهن شما را به سمت رختخواب می کشاند و در روابط اجتماعی و برخوردتان با دیگران تاثیر می گذارد, نشانه تنبلی نیست و دلیل خستگی زیاد این شکلی بیماری خستگی است که انواع مختلفی همانند: خستگی احساسی, خستگی فیزیکی, خستگی به دلیل وجود یک بیماری و خود بیماری خستگی و گاهی اوقات بخاطر کاهش قند خون و از نشانه های افسردگی می باشد. اولین و بهترین راه درباره پیدا کردن دلیل خستگی زیاد مراجعه به پزشک است اما اگر حتی این مورد هم مثمر ثمر واقع نشد علت این حالتان را در عادات و رفتارهای زندگی تان بجویید و راهکارهای زیر را با ما برای از بین بردن خستگی و سستی مفرط تجربه کنید.

دلیل خستگی زیاد و روش درمان آن

  • به جای اینکه بخاطر احساس کسالت و خستگی به رختخواب بروید و بعد از یک چرت کوتاه سر درد و بی حالی را به جان بخرید, جنب و جوش داشته باشید و فعالیت فیزیکی بدنتان را افزایش دهید. برای این کار یک جفت کفش مناسب بپوشید و همراه با یک موسیقی باب طبعتان به پیاده روی و ورزش بپردازید و خودتان را در معرض هوای مرطوب و اکسیژن تازه قرار دهید تا با ترشح اندورفین خلق و خوی شما بهتر شود و احساس سر زندگی کنید.
  • برای درمان کسالت و خستگی از شب یک سیب زمینی را با پوست قطعه قطعه کنید و داخل یک لیوان آب بیندازید و در یخچال بگذارید و صبح ناشتا این نوشیدنی را میل کنید. می دانم حتی تصور خوردن یک این چنین نوشیدنی سر صبح حالم آدم را بد می کند, اما خوب است بدانید سیب زمینی سرشار از پتاسیم است و این ماده معدنی برای سوخت و ساز بدن در کنار منیزیم سبب برطرف کردن بی حالی و خستگی شما می شود و به شما انرژی تزریق می کند.
  • گیاه گزنه و قاصدک را به مدت ده دقیقه در یک لیوان آب جوش دم کنید و بعد از صاف کردن آن را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و بنوشید. گزنه دارای آهن و ویتامین C فراوان می باشد و ویتامین C  به جذب آهن ناخون آهن که به سادگی جذب خون آهن بدن نمی شود کمک می کند و بسیار موثر است, همچنین وجود قاصدک به این دمنوش مقدار آهن بیشتری را سبب می شود. خوب است بدانید آهن عنصری مورد نیاز برای ساخت گلبول های قرمز که حاوی هموگلوبین که نقش انتقال اکسیژن را دارند می باشد و  کمبود اکسیژن موجب کاهش کارایی عملکرد سیستم بدن می شود و این امر خستگی ای را به دنبال دارد که به آن خستگی و کم خونی ناشی از فقر آهن می گویند. و نوشیدن این دمنوش به مدت دو بار در روز با ذکر خاصیت های نام برده شده شما را سرحال می کند.خستگی زیاد ناشی از چیست؟ و چگونه درمان می شود؟
  • اگر سطح کورتیزول بدن بالا باشد حتی بعد از استراحت و خواب, احساس خواب آلودگی و خستگی در شخص احساس می شود که یک دلیل خستگی زیاد می باشد, برای تنظیم سطح کورتیزول بدن خوب است کمی جینسینگ مصرف کنید. برای این منظور دو و پنجاه و چهار سانتی متر از ریشه جینسینگ را جدا کنید و خرد و قطعه قطعه کنید و در یک استکان آب جوش بگذارید و سر استکان را بپوشانید و  به مدت ده دقیقه به آن اجازه دهید تا دم بکشد و بعد از این مدت به جای چای یا قهوه که در صبحانه میل می کنید این دمنوش را با کمی عسل یا آبلیمو بنوشید و برای اینکه تاثیر آن را ببینید بهتر است هر روز از این دم کرده استفاده کنید.
  • از خواص لیمو ترش همین بس که بدانید این میوه به عنوان یک انرژی زا معرفی شده است و ترکیب یک لیوان آب با نصف این میوه ترش و خوشمزه و نوشیدنش یک بار در صبح و یک بار در وسط روز باعث سرحالی و از بین رفتن خستگی شما می شود. اگر در فصل گرما هستیم لیوان آب ترجیحا یخ و اگر در فصل سرما قرار داریم آب لیوان گرم باشد, بهتر است.
  • برای برطرف کردن خستگی و کسالت و بی حالی ورزش یوگا را تجربه کنید, این ورزش از قرن پنجم و ششم به عنوان یک ورزش مفید برای ذهن و جسم بر گزیده شده است.
  • ریشه شیرین بیان هم مانند جینسنگ به تنظیم سطح عملکرد کورتیزول که سبب خواب آلودگی می شود کمک می کند. در یک استکان آب جوش یک قاشق غذاخوری ریشه خشک شیرین بیان بریزید و  بر سر استکان سرپوش بگذارید و ده دقیقه به آن تایم بدهید بعد از گذشت این زمان محلول را صاف کنید و قبل از صبحانه با کمی عسل یا آب لیمو صرف کنید.دلایل خستگی زیاد و راهکارهای برطرف کردن آن
  • دلیل خستگی زیاد می تواند کمبود منیزیم در بدن باشد. منیزیم به عنوان یک ماده مغذی در تمام کارکردهای بدن نقش حیاتی دارد. برای بهره بردن از این ماده مهم استفاده از غلات کامل, موز, سبزیجات پر برگ با رنگ تیره و آجیل پیشنهاد می شود که سرشار از منیزیم هستند.
  • کربوهیدرات های پیچیده که از مولکول های شکر درست می شوند در بدن گلوکز تولید می کنند و موجب انرژی بدن می شوند و برای تشخیص کربوهیدرات خوب و پیچیده از کربوهیدرات بد و ساده بدانید که هرچه از میزان شکر بالا تر و میزان فیبر کمتر باشد ارزش غذایی کربوهیدرات کمتر است. غلات سبوس دار, میوه جات, سبزیجات, حبوبات دارای فیبر فراوان هستند.
  • برای از بین بردن خستگی در بین روز یک چرت کوتاه بزنید. چرتی که حداکثر زمانش بیست دقیقه باشد و شما را وارد مرحله خواب بلند مدت نکند و سبب گیجی شما در ادامه طول روز نشود و اصطلاحا دچار تنبلی خواب نشوید. این چرت ده تا بیست دقیقه ای که انرژی تحلیل رفته شما را بر می گرداند و موجب سر حالی شما می شود به چرت انرژی زا معروف است و تنها وسیله لازم برای این کار یک جای دنج برای چرت زدن می باشد.
  • در طول روز, مصرف اسفناج را در برنامه غذایی خود بگنجانید. زیرا اسفناج به دلیل داشتن آهن و منیزیم به رفع خستگی و بهبود کارایی بدن کمک می کند.آیا خستگی زیاد دلیلی بر بیماری می باشد؟

تمام این راه حلها زمانی تاثیر گذار هستند که شما بعد از مراجعه به پزشک از دلیل خستگی زیاد خود مطلع شده باشید و برای بهبود وضعیت خود این راه کارها را با مشورت پزشک به کار ببندید. امیدواریم که مطالب ذکر شده در این مقاله در بهتر شدن شرایط شما مفید واقع شود.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود