نشانه های کرمک و راه های درمان آن

0 4,094

ایجاد بیماری های انگلی در کودکان و بزرگسالان بسیار شایع است و بیشتر از آن لحاظ که این سری بیماری ها به راحتی منقل می شوند باید در پیشگیری به ابتلای آنها بسیار دقت نمود. ما در این مقاله در مورد بیماری و درمان کرمک بحث می کنیم.

بیماری های انگلی علائم خاصی ندارند و بسیار راحت در مسافرت و اماکن شلوغ و همین طور به راحتی در مدارس در تماس تغذیه با دست های آلوده به سرعت منتقل می شود و شیوع آن در بزرگسالان و کودکان بسیار راحت اتفاق می افتد. برای آشنایی با راه های درمان کرمک در ادامه این مقاله همراهمان باشید.

کرمک:

یکی از بیماری های انگلی که در بین مردم شیوع بیشتری دارد، کرمک و یا اکسیور است. عامل این بیماری کرمی سفید رنگ و نخ شکل است که طول آن بین دو تا دوازده سانتی متر می رسد. این انگل از راه دهان وارد می شود و مکان زندگی او دستگاه گوارش می باشد. تخم کرم از طریق آب و مواد غذایی وارد روده ها و معده می شود و بعد لارو تبدیل به کرم کامل می شود. این کرم در قسمت تحتانی روده کوچک و بزرگ به زندگی پرداخته و موجب عوارض و مشکلات خاص خودش می شود.

راه های تشخیص کرمک

تشخیص کرمک:

کرم ها شب هنگام از شکاف معقد بیرون آمده و به فعالیت می پردازند به همین علت خارش در شب بسیار بیشتر است. برای تشخیص وجود کرمک لازم است یک تکه نوار چسب را روی شکاف معقد بچسبانید و صبح هنگام آن را بکنید و تا بزنید و به آزمایشگاه ببرید.

راه های پیشگیری از بیماری کرمک

نشانه های کرمک:

بیشترین نشانه این عارضه خارش های شبانه نشمین گاه به علت مهاجرت کرم ماده بارور به معقد می باشد. خارش ها به علت جنب و جوش کرم در آن ناحیه و اطراف آن است.

علائم بیماری کرمک

راه های سرایت کرمک:

تخم این انگل ابتدا از معقد و اطراف آن به لباس ها چسبیده و به دیگر وسایل منتقل شده و به راحتی از راه دهان وارد دستگاه گوارش می شوند. حتی تخم انگل می تواند در هوا پراکنده شده باشد و توسط افراد بلعیده شود. از راه خاراندن نشیمنگاه و تجمع انگل ها در زیر ناخن و خوردن آشامیدن با همان دستها بدون شستشوی مناسب نیز تخم کرمک منتقل می شود. اگر فردی با دست آلوده غذا تهیه کند و یا به وسیله دیگری دست بزند به راحتی با این کار این بیماری را منتقل نموده است. تخم انگل به راحتی از طریق ملحفه و رختخواب و لباس هم سرایت می کند.

چگونه می توان از ابتلا به بیماری کرمک جلوگیری کرد؟

درمان کرمک:

بهترین راه درمان کرمک در کودکان و بزرگسالان مصرف قرص میندازول می باشد که به صورت یک قرص داده می شود و در افراد دو سال به بالا این دارو برای همه یکسان است. دارو باید تا پانزده روز تکرار شود که اگر تخم انگی تبدیل به کرم شده باشد از بین برود. از دیگر روش های درمان کرمک می توان به استفاده از داروهای پیرانتل پاموات، پیرونیسیوم پاموات و پی پی رازین اشاره کرد. این تذکر در این جا حائز اهمیت است که درمان برای تمام افراد خانواده چه آنهایی که مبتلا هستند و چه نه باید صورت گیرد.

هر آنچه باید از علت تا درمان بیماری کرمک بدانید

قبل از این موارد با رعایت تمام نکات بهداشتی مانند ضد عفونی کردن دستها و البسه و رختخواب ها، شستشوی اسباب بازی های کودکان، پرهیز از بازی کودکان با وسایل و لوازم آلوده در محیط های غیر بهداشتی،  شستشوی کامل سبزیجات و میوه جات، جوشاندن آب آشامیدنی،میل نکردن غذاهای مشکوک و خام و بسیاری موارد دیگر از ابتلا به این عارضه جلوگیری کنید.

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود