راه های تشخیص و درمان کبد چرب

0 3,748

کبد دومین عضو بزرگ بدن می باشد که مسئولیت مهمی را بر عهده دارد و به خاطر مصرف الکل کبد به چربی مبتلا می شود که اصطلاحا آن را کبد چرب گویند. اما در ایران چون مصرف مشروبات الکلی اندک است علت به وجود آمدن کبد چرب عدم تحرک و نداشتن یک برنامه غذایی سالم و مناسب می باشد. ما در این مقاله به تشخیص کبد چرب و راه های درمانی آن اشاره می کنیم.

کبد به مثال یک صافی عمل کرده و مواد مضر تمام خوراکی ها و نوشیدنی ها را گرفته و مواد را بی خطر وارد بدن می کند. منظور از تشخیص کبد چرب و بیشتر چربی های خنثی مثل تری گلیسیرید می باشد. گرچه در این بیماری سن فاکتور مهمی نمی باشد اما به طور معمول سن شیوع این بیماری در ایران ۴۰ تا ۶۰ سالگی می باشد و در زنان شایع تر از مردان است. و بر حسب تحقیقات مرحله اول این بیماری ۳۰ درصد و مرحله بعدی آن ۱۰ درصد مردم ایران را به خود درگیر کرده است.

راه های تشخیص کبد چرب:

تشخیص کبد چرب با بررسی تاریخچه بیمار، معاینات فیزیکی، تصویر برداری کبدی، سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و آزمایش خون برای سایر بیماری های کبدی امکان پذیر است. این در حالی است که ممکن است کبد بزرگ نباشد و تمام تست ها طبیعی باشد. همچنین این بیماری بدون نشانه است و اغلب بیماران با مراجعه برای دلیل دیگری به وجود این بیماری هم پی می برند و گاهی نیز تشخیص کبد چرب به علت درد فوقانی شکم و بزرگی کبد در بیمار اتفاق می افتد.

کبد چرب غیر الکلی که شایع ترین بیماری کبدی در همه جای جهان است به خاطر چاقی، اضافه وزن و مقاومت به هورمن انسولین اتفاق می افتد.

راه های تشخیص کبد چرب

روش های درمان دارویی کبد چرب:

برای درمان کبد چرب هنوز به طور قطع دارویی تایید نشده است اما مصرف یک سری داروها مانند متفورمین، رزیگلیتازون و پیوگلیتازون و آنتی‌اکسیدا‌ن‌ها مانند ویتامین E مورد آزمایش قرار گرفته است که در روند بهبود این بیماری در بیماران غیر دیابتی تاثیر داشته است اما به خاطر عوارض بالا باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

راه های درمان کبد چرب با طب نوین

روش های درمان کبد چرب در طب نوین:

در این طب داروی قطعی برای این بیماری در نظر گرفته نمی شود و شخص بیمار با کنترل بیماری های پیش زمینه ای مانند کاهش وزن، چربی خون، دیابت و یا با قطع کردن داروهای مسبب کبد چرب البته به تشخیص پزشک، از پیشروی این بیماری جلوگیری می کند.

تشخیص کبد چرب تا درمان

روش های درمان کبد چرب در طب سنتی:

مقطر هفت گیاه شلیور محصولی است که با انجام آزمایشات در طب سنتی از گیاهانی که به طور قطع بیماری کبد چرب را درمان می کند برگرفته شده است و برای درمان انواع کبد چرب به شیوه های زیر قابل استفاده است:

درمان کبد چرب گرید ۱: هر صبح ناشتا تا چهار الی پنج ماه به اندازه ۱۰۰ سی سی

درمان کبد چرب گرید ۲: هر صبح ناشتا تا چهار الی پنج ماه به اندازه ۱۵۰ سی سی

درمان کبد چرب گرید ۳: هر صبح ناشتا و قبل از صرف شام تا چهار الی شش ماه ۱۵۰ سی سی

درمان کبد چرب در طب سنتی

شما با استفاده از بسیاری از گیاهان دارویی مانند درمان کبد چرب با خاکشیر می توانید این بیماری را درمان کنید. و علاوه بر این موارد باید توجه داشته باشید که تحرک و غذای سالم در این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود