سکس تراپی یا درمان مشکلات رابطه جنسی

0 4,391

سکس تراپی؛ ازدواج را می توان به عنوان اولین تعهد عاطفی و حقوقی افراد در بزرگسالی نام برد.ازدواج سالم می تواند نیازهای عاطفی و امنیتی افراد را در سطحی عالی برآورده کند.

س*ک*س تراپی نوعی روان درمانی ویژه است. این یک اصطلاح کلی برای درمان مشکلات سلامت روان از طریق صحبت با یک متخصص بهداشت و روان است. از طریق س*ک*س تراپی، می توانید نگرانی های مربوط به عملکرد جنسی، احساسات جنسی ورابطه جنسی صمیمی، چه در درمان فردی، چه زوجین و یا در خانواده را برطرف کنید. درمان جنسی می تواند برای افراد در هر سن، جنس یا گرایش جنسی مؤثر باشد. متخصصین رابطه جنسی با مراجعه کنندگان، در مطب یا هر جای دیگر ارتباط جنسی ندارند. مربی جنسی که تماس جسمی نیز دارد بخشی از جریان اصلی س*ک*س درمانی نیست. س*ک*س تراپی به طور معمول کوتاه مدت است و تعداد جلسات آن محدود است. با این حال، برنامه های درمانی بستگی به نگرانی ها و اهداف مورد نظر نیز دارد. در این مقاله از بخش جنسی نصرینو به بررسی س*ک*س تراپی می پردازیم.

آنچه در مورد س*ک*س تراپی باید بدانید

هدف از س*ک*س تراپی این است که به افراد کمک کنند که از چالش های جسمی و عاطفی گذشته عبور کنند تا رابطه ای رضایت بخش و زندگی جنسی لذت بخشی داشته باشند. س*ک*س تراپی معمولاً توسط روانشناسان دارای مجوز، مددکاران اجتماعی، پزشکان یا درمانگران دارای مجوز که آموزش های پیشرفته ای در زمینه های مربوط به سلامت جنسی و روابط جنسی دارند ارائه می شود.

س*ک*س تراپی

متخصصین س*ک*س تراپی دارای مدرک تحصیلات تکمیلی هستند و می توانند صلاحیت خود را در رابطه با رابطه جنسی با نشان دادن مجوز توسط انجمن مدرسان جنسی و مشاوران نشان دهند. اختلال عملکرد جنسی شایع است. در حقیقت، گزارش شده است که ۴۳ درصد از زنان و ۳۱ درصد از مردان در طول زندگی خود نوعی اختلال عملکرد جنسی را تجربه می کنند.

این اختلالات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

صمیمیت جسمی و عاطفی بخش های اساسی رفاه انسان هستند. هنگامی که در جنسی اختلالی رخ می دهد، داشتن زندگی جنسی ممکن است دشوار باشد. ممکن است درمان مشکلات روابط جنسی بتواند به شما در ترمیم مجدد چالشهای جنسی و افزایش رضایت جنسی کمک کند.

س*ک*س تراپی

چرا باید س*ک*س تراپی انجام گیرد

س*ک*س تراپی می تواند در حل مسائل مختلف جنسی از نگرانی در مورد عملکرد جنسی گرفته تا مشکلات در روابط جنسی به شما کمک کند. از طریق رابطه جنسی، ممکن است شما روی موضوعاتی از قبیل موارد زیر تمرکز کنید:

  • نگرانی در مورد میل جنسی یا برانگیختگی جنسی
  • نگرانی در مورد علاقه های جنسی یا گرایش جنسی
  • رفتار جنسی تحریک آمیز یا اجباری
  • نگرانی های مربوط به عملکرد نعوظ
  • انزال زودرس (انزال زودرس)
  • مشکل در برانگیختگی جنسی
  • مشکل در رسیدن به ارگاسم (آنورگاسمی)
  • مقاربت دردناک
  • مشکلات جنسی مربوط به ناتوانی یا بیماری مزمن
  • نگرانی در مورد تجارب جنسی ناخواسته گذشته
  • قبل از قرار ملاقات

برای تهیه قرار ملاقات خود با درمانگر لیستی از موارد زیر را تهییه کنید:

  • جزئیاتی از مشکلتان، از جمله زمان شروع آن، خواه همیشه، حضور داشته باشد و یا بصورت مقطعی باشد، متخصصانی که شما دیده اید، و معالجه آنها را امتحان کرده اید و نتایج آنها
  • اطلاعات شخصی اصلی، از جمله شرایط پزشکی و هرگونه فشار عمده یا تغییر زندگی اخیر
  • تمام داروهای مصرفی از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها، سایر مکمل ها یا داروهای گیاهی و دوزهای آنها
  • سؤالاتی که از پزشک خود در مورد نگرانی های جنسی خود دوست دارید بپرسید

آنچه از س*ک*س تراپی انتظار دارید

احتمالاً با توصیف نگرانی های جنسی خاص خود، س*ک*س تراپی را آغاز خواهید کرد. مسائل جنسی می تواند پیچیده باشد و درمانگر در نظر دارد از همه عوامل دخیل در این مشکل ایده کاملی بگیرد. این به طور معمول شامل ارزیابی عمیق اولیه  پیشینه شما و ایجاد نگرانی های جنسی یا رابطه است. هنگامی که  متخصص س*ک*س تراپی شرایط را فهمید، شما و درمانگر خود در مورد راه های رفع نگرانی ها و بهبود ارتباط و صمیمیت روابط خود صحبت خواهید کرد.

صحبت در مورد رابطه جنسی و صمیمیت در آن ممکن است در ابتدا احساس ناخوشایندی داشته باشد یا باعث اضطراب شما شود، اما متخصصین رابطه جنسی به شما آموزش می دهند که حساس راحتی داشته باشید و در تشخیص و کشف نگرانی های جنسی مهارت دارند.

رابطه جنسی -1

شما و شریک زندگی تان به احتمال زیاد یکسری تمرینات مانند تمرینات زیر را باید انجام دهید:

  • تمرینات ارتباطی با همسرتان
  • به عنوان مثال، تکنیک های ذهن آگاهی، کم کردن سرعت و تمرکز روی آنچه که در حین رابطه جنسی صمیمانه حس می کنید
  • خواندن یا تماشای فیلم های آموزشی در مورد سلامت جنسی
  • نحوه تعامل با شریک زندگی خود را از نظر جنسی و غیر جنسی تغییر دهید

س*ک*س تراپی معمولاً کوتاه مدت است. در برخی از ملاقات ها با درمانگران می توان به سرعت مشکل را مورد بررسی قرار داد. با این حال، به طور معمول، چندین جلسه مشاوره لازم است. با پیشرفت س*ک*س درمانی، می توانید از تجربیات خانه خود برای شناسایی و اصلاح مسائل دیگری که می خواهید روی آن کار کنید، استفاده کنید. به یاد داشته باشید، مربیگری جنسی که درگیر تماس جسمی است، جزئی از جریان اصلی س*ک*س درمانی نیست و مخالف اخلاق متخصصان دارای مجوز بهداشت روان است.

به خاطر داشته باشید که نگرانی در مورد رابطه جنسی و صمیمیت در آن اغلب با سایر موضوعات اساسی مانند استرس، اضطراب یا افسردگی مرتبط است. در موارد دیگر، عملکرد جنسی تحت تأثیر بیماری مزمن، عوارض جانبی دارو، جراحی یا پیری قرار دارد. بسته به نگرانی ها و سلامت جسمی شما، دیدن یک متخصص جنسی ممکن است کافی باشد یا ممکن است درمان شما نیازمند تیمی باشد که شامل ارائه دهنده مراقبت های اولیه و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی است، باشد. برای برخی از نگرانی های جنسی، دارو ممکن است مفید باشد. ارزیابی کامل پزشکی می تواند به تعیین ماهیت مشکل شما و گزینه های درمانی که ممکن است مناسب باشد، کمک کند.

نتایج س*ک*س تراپی

از طریق س*ک*س تراپی، می توانید یاد بگیرید نگرانی های خود را به وضوح بیان کنید، نیازهای جنسی خود و جنسی شریک زندگی خود را بهتر بشناسید. به یاد داشته باشید که رابطه جنسی مؤثر نیاز به اعتماد به نفس و برقراری ارتباط خوب با درمانگر دارد. اگر احساس راحتی نمی کنید و به اعتماد به نفس خود فکر نمی کنید، درباره این نگرانی ها در یک جلسه درمانی صحبت کنید، یا یک درمانگر دیگری را پیدا کنید که احساس راحتی بیشتری به شما دست دهد.

س*ک*س تراپی

نحوه انجام س*ک*س تراپی

س*ک*س تراپی مانند هر نوع روان درمانی است. شما با گفتگو از طریق تجربیات، نگرانی ها و احساسات خود شرایط را درمان می کنید. شما به همراه درمانگر خود سازوکارهای مقابله ای را برای کمک به بهبود پاسخ های خود در آینده تهیه می کنید تا بتوانید زندگی جنسی سالم تری داشته باشید.

در حین قرار ملاقات های اولیه، پزشک فقط با شما یا با شما و شریک زندگی تان صحبت خواهد کرد.

آیا به س*ک*س درمانی نیاز دارم؟

یک روش برای تعیین اینکه آیا به یک  متخصص س*ک*س تراپی نیاز دارید یا نه این است که تجزیه و تحلیل کنید که چه بخش هایی از زندگی شما بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته است.

اگر کیفیت زندگی و سلامت عاطفی تحت تأثیر اختلال عملکرد جنسی شما قرار گرفته است، دیدن یک متخصص رابطه جنسی ایده خوبی است. به همین ترتیب، اگر عدم صمیمیت یا مشکل در برقراری ارتباط با شریک زندگی به عنوان جدی ترین دغدغه شخصی شما است، یک متخصص روان درمانی برای شروع کار مناسب است.

چند نکته درباره درمان مشکلات روابط جنسی

سازگاری

موفقیت آمیز بودن درمان تا حد زیادی به این بستگی دارد که چقدر با درمانگر خود ارتباط برقرار می کنید و چقدر به آنها و راهنمایی های آنها اعتماد دارید که بتوانند برای برطرف شدن نگرانی هایتان به شما کمک کنند. اگر به هیچ وجه با یک متخصص  س*ک*س تراپی احساس راحتی نمی کنید، به دنبال دیگری باشید.

س*ک*س تراپی

انفرادی یا زوجی

لازم نیست شریک زندگی خود را با خود به جلسات درمانی ببرید. برای برخی از افراد، تکنیک درمانی جنسی انفرادی برای رفع نگرانی ها کافی است. برای دیگران، حضور هر دو نفر در طول درمان ممکن است به بهبود رضایتمندی و ایجاد ارتباط قوی تری کمک کند. در مورد انتخاب خود برای شروع درمان با شریک زندگی خود صحبت کنید. اگر دوست دارید که آنها درگیر شوند، از آنها بپرسید.

۱۰ نکته ای که یک  متخصص س*ک*س تراپی می تواند دیکته کند

نکاتی درباره رابطه جنسی که در واقع می توانید از آنها بهره مند شوید. درمانگران در جلساتشان با افراد زیادی روبرو شده اند که تمایل داشتند رابطه جنسی کاملی داشته باشند، مانند فیلم ها، طوری که موهای هیچ کس کثیف نمی شود و همه دارای ارگاسم واکنشی هستند. اما واقع گرایانه نیست. این هالیوود است.در زندگی واقعی، رابطه جنسی می تواند گیج کننده، ناامیدکننده و حتی ناامید کننده باشد. ممکن است افراد از داشتن رابطه جنسی احساس ناراحتی کنند، از اینکه به طور مرتب این کار را انجام ندهند، ناامید شده یا از اینکه آیا این کار را به درستی انجام داده اند بسیار نگران هستند.

س*ک*س تراپی

در اینجا ۱۰ نکته رایج برای برطرف شدن این مشکلات بیان می شود:

۱- از تمام حواس خود استفاده کنید

برای تمرکز روی احساسات بدن خود از پنج حس خود استفاده کنید (بله، هر پنج حس). ذهنیت مبتنی بر عملکرد را رها کنید و به جای آن رویکرد مبتنی بر لذت را اتخاذ کنید. این امر به کاهش آن نوع فشار جنسی که اکثر مردم از شکایت جنسی در مورد آن شکایت دارند، کمک می کند. تمرین با این کار می تواند به شما در یادگیری برای از بین بردن ترس های مختلف کمک کند.

۲- تعریف خود را در مورد رابطه جنسی گسترش دهید – سعی کنید از مسیر بیرونی استفاده کنید!

رابطه جنسی بیش از مقاربت آلت تناسلی و واژینال است. به خاطر تنوع، سعی کنید استفاده از لرزاننده یا سایر اسباب بازی های جنسی را انجام دهید، از جمله مواردی مانند بوسه عمیق، لمس حسی و ماساژ وابسته به عشق شهوانی. بررسی طیف وسیعی از لذت بدن برای دستیابی به ارگاسم مهم است.

۳- زبان عاشقانه یکدیگر را درک کنید

وقتی رفتن در اتاق خواب به نقاط قوت خود اعتماد کنید. تغییر کردن، سرزنش و عصبانی شدن وقتی نیازهای شما برآورده نمی شود بسیار آسان است. اما به جای ترک کردن آن، مدتی وقت بگذارید تا دیدگاه یکدیگر را درک کنید. چند مورد مشترک پیدا کنید.

مشاجرات معمولاً به این دلیل اتفاق می افتد که یک نفر احساس ناامیدی می کند. بنابراین یادگیری و ابراز عشق به زبان شریک زندگی خود (خواه از طریق هدایا، محبت جسمی یا بیرون بردن زباله ها)، پایه و اساس صمیمیت جنسی ایجاد خواهید کرد.

۴- از مقایسه شریک زندگی خود با شرکای جنسی گذشته خود خودداری کنید، زیرا هیچ کس دوست ندارد مقایسه شود؟

مقایسه تمایل به ایجاد ناامنی و نارضایتی غیر ضروری دارد. درعوض، با یکدیگر کنار آمده و چیزهای هیجان انگیز را حفظ کنید. خاطرات جدید بسازید! برای شب برنامه ریزی کنید.

س*ک*س تراپی

۵- کارآگاه باشید

نسبت به بدن خود کنجکاو باشید! این روش را در گسترش آگاهی خود در مورد آنچه باعث می شود احساس جنسی زنده داشته باشید در نظر بگیرید. همه اینها به شما کمک می کند که به آموزش شریک زندگی خود در زمینه لمس کردن کمک کنید.

۶- محدودیت های خود را بدانید

وقتی بتوانید انگیزه های خود را بشناسید و مقدار زمان و انرژی و منابعی را که باید برای شریک زندگیتان در نظر گیرید بدانید، فشار کمتری احساس می کنید و بیشتر در کنترل زندگی جنسی تان موفق خواهید بود.

۷- بازیگوش باشید

این کار را بصورت بازی انجام دهید. لازم نیست که رابطه جنسی خیلی جدی باشد.

۸- تصمیم به صمیمی بودن بگیرید

برای خود و شریک زندگی خود زمان بندی کنید یا به عبارت ساده تر، خود را با فعالیتهای غیر مرتبطانه سرگرم نکنید. برای زنده نگه داشتن این جرقه، شما باید حداقل یک ساعت در هفته برنامه ریزی کنید که به کارهای سرگرم کننده با هم بپردازید.

۹-تلفن را از برق بکشید و با آرامش بخوابید

برای اینکه احساس راحتی بیشتری در بدن داشته باشید و انرژی بیشتری برای کشف چیزهای جدید در اتاق خواب داشته باشید، باید احساس آرامش کنید. اولین و آخرین ساعت روز برای رابطه جنسی در نظر بگیرید.

۱۰- زمان خود را در اولویت قرار دهید

برای صمیمیت جنسی فرصت های بیشتری ایجاد کنید. برنامه خود را برای استراحت، آرامش و فعالیت های جنسی تنظیم کنید و از آنجا که برای برانگیختگی جنسی به جریان خون به اندام تناسلی خود نیاز دارید، به طور منظم ورزش کنید. این برای افزایش لذت بسیار حیاتی است. نه تنها این، بلکه ورزش روحیه شما را بالا می برد و به شما تقویت کننده اندروفین می دهد – دو ماده ضروری که میل جنسی را تقویت می کنند.

رابطه جنسی لازم نیست که ناامیدکننده یا ترسناک باشد. وقتی انتظارات واقع بینانه ای را تنظیم می کنیم و نسبت به نیازها و خواسته های خود و شریک زندگی خود صادق باشیم، پس می توانیم زندگی جنسی رضایت بخش تری داشته باشیم.

راه هایی برای کمک به خودتان برای یک زندگی جنسی بهتر از نظر س*ک*س تراپی

تحولات جسمی شما هنگام پیر شدن، بدن شما نیز تحت تأثیر قرار می گیرد و تأثیر عمده ای بر روابط جنسی شما دارد. کاهش سطح هورمون و تغییر در عملکرد عصبی و گردش خون ممکن است منجر به مشکلات جنسی مانند اختلال نعوظ یا درد واژن شود. چنین تحولات جسمی معمولاً بدان معنی است که در طول زندگی میانی و بعدی، واکنشهای فرومایه تری در روابط جنسی داشته باشیم. اما افزایش اعتماد به نفس، مهارت های ارتباطی بهتر و مهارهای کاهش یافته می توانند به ایجاد یک تجربه جنسی غنی تر، ظریف تر و در نهایت رضایت بخش کمک کنند. با این حال، بسیاری از مردم قادر به درک کامل پتانسیل رابطه جنسی در سنین بالاتر نیستند.

با درک عناصر حیاتی جسمی و عاطفی که زمینه ساز رضایت جنسی است، می توانید در صورت بروز مشکلات، بهتر حرکت کنید. درمان مشکلات جنسی اکنون راحت تر از گذشته است. در صورت نیاز به درمان آنها، داروهای متناسب و متخصصین  متخصص س*ک*س تراپی وجود دارند. اما ممکن است شما با ایجاد چند تنظیم در سبک های دمورد علاقه خود، مسائل جنسی جزئی را حل کنید. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید در خانه امتحان کنید.

س*ک*س تراپی

خود را آموزش دهید

مقدار زیادی از امکانات به خودی خود برای هر نوع مشکل جنسی در دسترس هستند. اینترنت یا کتابفروشی محلی خود را پیدا کنید، چند منبع که به شما و شریک زندگیتان کمک می کند تا در مورد حل مشکل اگاه شوید، انتخاب کنید. اگر صحبت کردن به طور مستقیم خیلی دشوار است، شما و شریک زندگی تان می توانید قسمت هایی را که دوست دارید، زیرنویس کنید و آنها را به یکدیگر نشان دهید.

به خود وقت بدهید

با افزایش سن، واکنشهای جنسی شما کند می شود. شما و شریک زندگی تان می توانید با پیدا کردن یک محیط آرام، راحت و بدون وقفه برای رابطه جنسی، شانس موفقیت خود را بهبود بخشید. همچنین، درک کنید که تغییرات بدنی در بدن شما بدان معنی است که برای تحریک و رسیدن به ارگاسم به زمان بیشتری نیاز دارید. وقتی به آن فکر می کنید، گذراندن زمان بیشتر برای رابطه جنسی چیز بدی نیست.

از روغن کاری استفاده کنید

غالباً خشکی واژن که از پرینوپوز شروع می شود با مایعات و ژل های روان کننده به راحتی قابل اصلاح است. برای اجتناب از رابطه جنسی دردناک، از این موارد آزادانه استفاده کنید – مشکلی که می تواند باعث پرخاشگر شدن میل جنسی و افزایش تنش های روابط شود از این طریق حل می شود. هنگامی که روان کننده ها دیگر کار نمی کنند، در مورد گزینه های دیگر با پزشک خود مشورت کنید.

 محبت بدنی را حفظ کنید

حتی اگر شما از مشکلی خسته، تنش یا ناراحت هستید، انجام بوسه و نوازش برای حفظ پیوند عاطفی و جسمی ضروری است.

تمرین لمس کردن

تکنیک های تمرکز حسی که پزشکان متخصص جنسی می توانند به شما کمک کنند بدون اینکه احساس فشار کرده باشید مجدداً از طریق آنها صمیمیت بدنی برقرار کنید را انجام دهید همچنین بسیاری از کتاب های خودیاری و فیلم های آموزشی تمریناتی از این قبیل ارائه می دهند.

از شریک زندگی خود بخواهید تا شما را به شکلی لمس کند که دوست دارد لمس شود

این حس بهتری به شما می دهد که از چه فشارهایی، از ملایم تا محکم، باید استفاده کنید.

موقعیت های مختلف را امتحان کنید

ایجاد یک کارگاه دارای موقعیت های مختلف جنسی، نه تنها علاقه به عشق ورزی را ایجاد می کند، بلکه می تواند به غلبه بر مشکلات نیز کمک کند. به عنوان مثال، افزایش تحریک به G-spot که هنگام مقاربت مرد از پشت با همسر، می تواند به زن کمک کند تا به ارگاسم برسد.

خیالات خود را یادداشت کنید

این تمرین می تواند به شما در کشف فعالیتهای احتمالی که فکر می کنید ممکن است برای شما یا شریک زندگی شما باشد، کمک کند. سعی کنید به یک تجربه یا فیلمی که شما را برانگیخته است فکر کنید و سپس حافظه خود را با همسر خود به اشتراک بگذارید. این امر به ویژه برای افرادی که تمایل کم دارند مفید است.

تمرینات کگل را انجام دهید

زن و مرد هر دو می توانند با ورزش کردن عضلات کف لگن خود، آمادگی جنسی خود را بهبود بخشند. برای انجام این تمرینات، اگر می خواهید ادرار را در وسط جریان متوقف کنید، عضلات مورد استفاده خود را محکم کنید. انقباض را دو یا سه ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. ۱۰ بار تکرار کنید.

سعی کنید پنج ست در روز انجام دهید

این تمرینات را می توان در هرمکان انجام داد – در حالی که رانندگی می کنید، در میز کار خود می نشینید یا در یک ایستگاهایستاده اید. در خانه، زنان ممکن است از وزنه های واژینال استفاده کنند تا مقاومت عضلات را افزایش دهند. در مورد محل دریافت این موارد و نحوه استفاده از آنها با پزشک یا یک متخصص روان درمانی صحبت کنید.

سعی کنید آرامش داشته باشید

قبل از برقراری رابطه جنسی، کارهایی مانند بازی کردن یا بیرون رفتن برای صرف یک شام خوب، که آرامش بخش است را انجام دهید. تکنیک های ریلکسیشن مانند تمرین های تنفس عمیق یا یوگا را امتحان کنید.

از ویبراتور استفاده کنید

این دستگاه می تواند به زن کمک کند تا عکس العمل جنسی خود را بیاموزد و به او اجازه دهد تا همسرش انچه را دوست دارد برایش انجام دهد.

تسلیم نشوید

اگر هیچکدام از تلاش های شما مؤثر نیست، از ناامیدی خودداری کنید. پزشک شما اغلب می تواند علت مشکل جنسی شما را تعیین کند و ممکن است بتواند روش های درمانی مؤثر را مشخص کند. او همچنین می تواند شما را با یک متخصص روابط جنسی آشنا کند و به شما کمک کند موضوعاتی را کشف کنید که ممکن است در راه رسیدن به یک زندگی جنسی خوب کارساز باشد.

خط آخر

تحقق زندگی جنسی به دلایل مختلف برای سلامتی شما حیاتی است. عناصر جسمی و عاطفی یک زندگی جنسی سالم دارای مزایای بسیار از جمله فشار خون طبیعی، سلامت بهتر قلب و کاهش استرس است. همچنین رابطه جنسی فقط یک بخش طبیعی و سرگرم کننده است. با این وجود، برای برخی افراد، رابطه جنسی منبع اضطراب و نگرانی زیادی است. اختلال در عملکرد جنسی می تواند منجر به عوارضی برای رابطه، از بین رفتن اعتماد به نفس و بسیاری از اثرات منفی دیگر شود.

منبع: دکتـــرســــلام

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود