دلیل و درمان سردی پا

0 3,751

گاهی اوقات با پوشیدن چند جوراب هم نمی توان سردی پا را از بین برد. وجود این سردی در پاها بعضا نشانه بیماری در بدن می باشد که لازم است آن را جدی بگیرید و به دنبال روش های موثر برای درمان آن باشید.

اگر از سلامت جسم خود مطمئن هستید سردی پاها نگران کننده نیست اما اگر از صحت و سلامت جسم خود بی اطلاعید سردی پا را باید جدی بگیرید. عمده ترین و اولین دلیل سرد بودن پاها هوای سرد است. دلیل بعدی آن مشکل در سیستم خون رسانی است که خون کافی برای گرم نگه داشتن پاها به آن نمی رسد. نرسیدن خون به پاها می تواند از سبک زندگی، کم تحرکی و نشستن های طولانی مدت پشت میز نشات بگیرد.

دلایل عمده سردی پا و راه های درمان آن:

گاهی سردی پا نشانه جدی نیست و گاهی سردی پاها دلیلی بر وجود یک بیماری در بدن می باشد. در ادامه با دلایل سرد بودن پاها آشنا شوید.

  • وجود بیماری رینود: این بیماری باعث می شود تا پاها و انگشتان احساس سردی و بی حسی داشته باشند. وقتی شخص در سرما قرار بگیرد و یا تحت استرس باشد این حالت پیش می آید. بیماری رینود سبب می شود تا رگ هایی که خون را به پاها می رسانند باریک شوند و خون رسانی به خوبی انجام نشود. اغلب وجود این بیماری در زنان و افرادی که در مناطق سرد ساکن هستند، مشاهده می شود. در این بیماری پوست نیز تغییر رنگ می  دهد. در ابتدا پوست سفید رنگ شده و بعد کم کم به رنگ آبی در آمده و بعد از گرم شدن قرمز می شود. علاوه بر این بر اثر گرم شدن پوست، شخص احساس پا درد و سوزش می کند. در صورتی که این بیماری خفیف باشد با گرم نگه داشتن پاها می توان آن را درمان کرد البته پزشک داروهایی برای انجام بهتر عمل خون رسانی نیز تجویز می کند.

آیا سردی پا نشانه وجود یک بیماری می باشد؟

  • بیماری کم کاری تیروئید: هنگامی که غده تیروئید کارکرد خود را به خوبی انجام ندهد و هورمون کافی ترشح نکند، بسیاری از سیستم های بدن عملکرد طبیعی خود را از دست می دهند. نشانه های این بیماری به آهستگی خود را بروز می دهد و احتما اینکه با استرس و فرایند بالا رفتن سن اشتباه گرفته شود، بسیار زیاد است. از جمله علائم کم کاری تیروئید می توان به احساس سرما، خستگی، افزایش وزن و مشکلات حافظه اشاره کرد. این بیماری با انجام آزمایش مشخص شده و برای درمان کم کاری تیروئید می توان از هورمون مصنوعی استفاده نمود و از این طریق سردی پا را از بین برد.

علت سردی پا چیست؟

  • کم خونی: هنگامی که میزان کافی گلبول قرمز سالم برای رساندن اکسیژن به تمام نقاط بدن در خون وجود نداشته باشد، آنمی یا کم خونی ظاهر می شود. از عمده دلایل کم خونی احساس ضعف و خستگی است اما سردی بودن دست و پاها، احساس گیجی، تنگی نفس، ردرد و رنگ پریدگی نیز از دیگر علایم این بیماری به حساب می آیند. برای درمان کم خونی نوع، علت و شدت آن مد نظر قرار می گیرد اما در بیشتر موارد با تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل هایی همچون آهن، اسید فولیک، ویتامین ث و ویتامین ب۱۲ می توان آن را برطرف نمود.
  • وجود بیماری عروق محیطی: هنگامی که چربی و کلسترول در دیواره رگ ها انباشته شود این بیماری بروز پیدا می کند. زیرا وجود این مواد در رگ ها سبب باریک شدن آنها می شود. چندین سال برای سفت شدن دیواره رگ ها زمان لازم است و به همین علت بروز نشانه های آن زمان بر می باشد. اولین علایم این بیماری درد و گرفتگی در پاها است و از دیگر نشانه های آن به سردی پوست پا، درد و قرمز شدن آن می توان اشاره کرد. درمان این بیماری به میزان پیشرفت آن بستگی دارد و تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو در درمان این بیماری مفید است.

دلایل سردی پاها و راه های درمان آن

  • هیپرهیدروز: این بیماری را با عنوان تعرق غیر طبیعی می شناسند که معمولا در دست ها و پاها رخ می دهد. هیپروهیدروز فعالیت بیش از حد دستگاه عصبی سمپاتیک است. این عارضه موجب تنگ شدن رگ ها می گردد و در صورتی که دست و پاها عرق می کنند، خون در آنها کمتر جریان دارد و باعث سردی پا ها و دستان می گردد. برای درمان این بیماری باید پزشک متخصص دارو تجویز نماید.
  • آسیب عصب دیابتی: علایم این بیماری که در اشخاص مبتلا به دیابت خود را بروز می دهد شامل، بی حسی، گزگز شدن، سوزش، درد و سردی دست و پاها می باشد. این علایم در شب خود را بیشتر نشان می دهند. در این حال نباید که دستها و پاها را برای گرم شدن درون تشت آب داغ قرار دهید و به جای این کار از پتو و لباس گرم و یا انجام حرکات بدنی برای تسریع در عمل گردش خون می تواند مثمر ثمر واقع شود.

سردی پا را جدی بگیرید

استعمال سیگار و دیگر آسیب های عصبی که به علت کمبود ویتامین، وجود بیماری های کبد و کلیوی، عفونت، مشکلات متابولیک و قرار گرفتن در معرض مواد سمی رخ می دهد نیز در سردی پا ها نقش دارد.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود