آشنایی با پیوند قرنیه چشم

0 3,961

پیوند قرنیه که در اصطلاح پزشکی به آن کراتوپلاستی (Corneal transplantation) گفته می شود، یک نوع عمل جراحی است که به کمک این عمل، قرنیه آسیب دیده یک فرد با قرنیه اهدایی از یک فرد دیگر جایگزین می گردد. این عمل می تواند برای کل یا بخشی از قرنیه آن فرد انجام شود.

پیوند قرنیه چشم بنا به شرایط خاص لازم و ضروی می شود. زمانی که قرنیه دچار آسیب جدی شده باشد و به اندازه غیر طبیعی کدر می شود. لطفاً برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

کدر شدن قرنیه چشم به دلایل مختلف در افراد اتفاق می افتد. این کدر شدن ممکن است نیاز به پیوند قرنیه چشم را ایجاد کند. در بسیاری از مواقع با کدر شدن قرنیه دید فرد از بین خواهد رفت. 

چشم دریچه ما به دنیای اطراف است. مسلماً با نبودن چشم به مشکلات زیادی دچار می شویم. چشم دارای اجزای پیچیده و زیادی است که هر گونه خلل در این اجزا می تواند منجر به اختلال در بینایی گردد. قرنیه یک دایره بیرنگ می باشد که اطراف این دایره را صلبیه(بخش سفید چشم) احاطه کرده است.

ضرورت پیوند قرنیه چشم

پیوند قرینه چشم با کدر شدن قرنیه انجام می شود. عوامل بسیاری سبب کدر شدن قرنیه می گردند. تشکیل شدن تبخال روی قرنیه، مهم ترین دلیل برای کدر شدن قرنیه است. تبخال به علت ویروس در چشم به وجود می آید و با تشکیل تبخال در چشم، فرد احساس می کند درون چشمش چیزی قرار گرفته است.

قرنیه چشم

لک ایجاد شده بر روی قرنیه به دلیل تکرار در تبخال زدن به وجود می آید و در نهایت این تبخال زدن منجر به کدر شدن قرنیه می شود. از علائم تبخال چشم، حس وجود جسم خارجی در چشم و درد است. این تبخال تشکیل شده به مدت یک دهم از دید فرد را کم خواهد کرد. عواملی چون آسیب دیدن چشم، پاره شدن قرنیه، ضربه خوردن چشم و تصادفات از دلایلی هستند که اگر به آن ها توجه نشود، موجب تشکیل لک در چشم می گردند.

با لک دار شدن قرنیه، نیاز به جراحی احساس می شود. این جراحی برای افرادی که احتیاج به پیوند قرنیه چشم ندارند، انجام می گیرد. جون تنها دلیل آسیب دیدن چشم، وجود لک بر روی قرنیه است و بقیه اجزای چشم به خوبی کار می کنند و سالم هستند. بنابراین بیمار را می توان بدون پیوند زدن قرنیه چشم به شرایط عادی بازگرداند.

پیوند قرنیه چشم

پیوند قرنیه چشم در تمام سنین از بدو تولد تا ۹۰ سالگی امکان پذیر می باشد. برای پیوند کردن قرنیه چشم می توان از قرنیه یک انسان فوت شده کمک گرفت. این پیوند تا ۶ ساعت یا کمتر بعد از مرگ قابل انجام است. پس زدن پیوند قرنیه ی چشم به ندرت پیش می آید. چون این قسمت از چشم به دلیل نداشتن رگ، به صورت جزء ناپیوسته قلمداد نمی شود. این مسئله موجب می شود که پیوند قرنیه با هر گروه خونی انجام گیرد. این قرنیه ها در بانک چشم ذخیره می شوند. این بانک برای انجام آزمایش های لازم و برای نگه داری از قرنیه هزینه دریافت می کند.

جراحی قرنیه چشم

نحوه انجام پیوند قرنیه

برای بیرون آوردن قرنیه از چشم فرد فوت شده، دایره ای با قطر ۷ تا ۸ میلی متر در چشم ایجاد می کنند. برای ادامه پیوند به ۱۶ بخیه در چشم زنده احتیاج هست. این بخیه ها در چشم فرد به قدری ریز زده می شوند که بیمار متوجه آن ها نخواهد شد. برای بیرون آوردن قرنیه چشم فرد فوت شده از تیغ هایی با قیمت ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان کمک گرفته می شود این تیغ ها یکبار مصرف می باشند. برای برش و خارج کردن قرنیه فرد فوت شده، دقت زیادی به کار برده می شود. این دقت به اندازه ای است که نباید بیرون آوردن قرنیه به شکل نامنظم و کج باشد. برای اطمینان و جا افتادن قرنیه پیوندی بر روی چشم بیمار، مقدار زیادی از قرنیه فرد فوت شده خارج می گردد.

مراقبت های بعد از عمل پیوند قرنیه

اگر پزشک برای شما پیوند قرنیه پیشنهاد داده است، باید سریعاً آن را انجام دهید. تاخیر در پیوند قرنیه در بزرگسالان موجب انحراف چشم و در کودکان سبب تنبلی چشم می گردد. ضمن اینکه بعد از انجام عمل پیوند، فرد دچار دوبینی خواهد شد و وضعیت بینایی به شکل اول نخواهد شد.

مشکلات پیوند قرنیه چشم

برای جلوگیری از آلرژیک و بروز علائمی چون تورم، ملتهب شدن ، عفونی و قرمز شدن چشم بعد از جراحی باید زیر نظر پزشک باشید. این مشکلات موجب ایجاد رگ در قرنیه و دفع پیوند می شود. احتمال دفع پیوند تا ۳ سال وجود دارد. به همین خاطر در این مدت باید مراقبت های لازم در مورد چشم انجام شود. البته دفع پیوند تا ۳۰ سال با درصد بسیار کم احتمال دارد.

معاینه قرنیه چشم

حس وجود شن در چشم و تاری دید از نشانه های دفع پیوند هستند. با این علامات سریع باید به پزشک مراجعه شود و پزشک با تزریق آمپول کنار قرنیه پیوندی و روی کره چشم از بیرون زدگی قرنیه ممانعت می کند. این پیوند تا سه بار قابل انجام می باشد و بعد از هر بار انجام، عمل پیوند مشکل تر خواهد شد.

مراقب چشمان خود باشید و اجازه هیچ گونه آسیب و ضربه وارده به چشم را ندهید. چون ممکن است باعث دفع پیوند و پارگی شود. بهتر است برای محافظت چشم از عینک پلاستیکی استفاده شود.

اگر بعد از پیوند قرنیه چشم،دوباره تبخال در قرنیه زدید، باید از قطره ضدتبخال استفاده کنید و به پزشک رجوع کنید.

امیدواریم در این مقاله اطلاعات کافی و مفیدی درباره عمل پیوند قرنیه در اختیار شما علاقه مندان به سلامت چشم قرار داده باشیم و از خواندن آن ها استفاده لازم را برده باشید.

منبع: آرگــامــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود