تشخیص شکستگی بینی و اقدامات درمانی

0 4,309

علائم شکستگی بینی عبارتند از: کبودی، تورم و حساسیت به لمس در اطراف بینی، خونریزی بینی، بدشکلی، چرخش یا ترک‌خوردگی بینی، انسداد یک یا هر دو نوستریل یا سوراخ‌های بینی، انحراف تیغه بینی، تغییر رنگ شبیه به کبودی در زیر چشم

شکستگی و آسیب های بینی رایج ترین آسیب صورت به شمار می روند زیرا این عضو در صورت به علت بیرون زدگی بیشتر دچار آسیب می شود که در ادامه این نوشتار نشانه ها و علائم شکستگی بینی را مرور می کنیم.

 علائم و مراقبت های بینی شکسته

شاید زمانی که به بینی ضربه ای وارد می شود همان لحظه متوجه شکستگی و آسیب بینی نشویم اما کم کم نشانه های خود را همراه با علائم بروز می دهد که حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

چه چیز های موجب شکستگی بینی می شود

 علائم شکستگی بینی

  • ورم کردن بینی: اولین نشانه در  صورت بروز شکستگی بینی تورم و ملتهب شدن  و ورم کردن بینی است که به خاطر پاره شدن قسمتی از بافت  بینی باعث ورم و التهاب شده است.
  • تغییر شکل بینی: معمولا با شکستگی، بینی دچار انحراف یا زاویه دار شدن می شود که به راحتی دیده قابل دیدن است. اما وجود نشانه‌ها و علائم جزئی تر می تواند گویای شکستگی بینی باشد مانند قابل لمس بودن استخوان شکسته .
  • احساس درد فراوان در بینی:یکی از مطمئن ترین و سریع ترین راه ها برای تشخیص شکستگی وجود درد بسیار فراوان در بینی و اطراف آن است که اگر با دست ان را لمس کنید درد بیشتر می شود که در این صورت که احتمال شکستگی داده می شود.
  • خونریزی بینی: با شکستگی استخوان بینی  و پاره کردن عروق اطراف ان دچار خونریزی شدید می شود.
  • کبودی بینی و اطراف آن: معمولا بعد از گذشت یک ساعت از شکستگی بینی اطراف آن شروع به تغییر رنگ می کند که یکی از علائم شکستگی بینی است.
  • اشکال در تنفس: یکی از شایع ترین و بارز ترین علائم شکستگی بینی مشکل در تنفس است، که در این صورت باید از را دهان تنفس کرد.

تمام این موارد از نشانه ها و علائم شکستگی بینی می باشد که در ادامه این علائم را بیشتر بررسی می کنیم.

علائم و نشانه های شکستگی بینی

درصورت شکستگی بینی چه باید کرد؟

اولین کاری که بعد از شکستگی بینی باید انجام دهیم این است که فرد را  را در حالت نشسته قرار دهید به هیچ عنوان مصدوم را دراز نکنید و از او بخواهید که از راه دهان نفس بکشد سپس مقداری یخ بر روی بینی قرار دهید تا از ورم و خون ریزی بینی جلوگیری شود .

اگر در شکستگی بینی ماده ای شفاف از بینی بیرون آمد نشانه دهنده مایع نخاعی  و شکستگی جمجمه است اگر چنین چیزی را دیدید سعی نکنید جلوی ان را بگیرید و بگذارید تا خارج شود. اگر بینی دچار خون ریزی شد سعی کنید سر را رو به جلو کمی خم کنید تا خون خارج شود و از مسدود کردن بینی با پنبه خودداری کنید . سعی کنید از قورت دادن خون خودداری کنید زیرا باعث سرفه و حالت تهوع می شود.

در صورت امکان غضروف بینی را فشار دهید تا  از ایجاد لخته و خونریزی جلوگیری شود. بعد از کار های لازم بهتر است هرچه سریعتر برای ترمیم آن اقدام کنید زیرا هرچه دیرتر اقدام کنید جا انداختن ان سخت تر می شود.

 در آخر باید گفت که تمام شکستگی ها  نیاز به جراحی ندارند مثلا  مویه کردن بینی یا شکستگی بدون تغییر شکل بدون عمل در عرض ۴ هفته بهبود می یابد.

منبع:آرگـــامـــگ

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود