نشانه ها و درمان سردرد خوشه ای

0 4,572

سردرد خوشه ای یا کلاستری چیست؟ چگونه تشخیص دهیم و به درمان آن میپردازیم.

سردرد های خوشه ای دارای حملات مکرر سردرد های دردناک است که می تواند ماه ها این روند و حمله ها ادامه داشته باشد. اما ممکن است بعد از توقف سردرد ماه ها به این سردرد دچار نشود.  معمولا برای درمان سردرد خوشه ای می توان از دارو های متناسب برای کاهش درد استفاده کرد.

معمولا به هر گونه ناراحتی و درد در پیشانی، سر، جمجمه سردرد می گویند، اما باید گفت که سردرد انواع مختلفی دارد که هر کدام نشانه های خاص خود را دارد، زمانی که صحبت از سردرد می شود شاید گمان کنید که سردرد های میگرنی جزء ناتوان کننده ترین سردرد ها باشد اما این گونه نیست در این مطلب قصد داریم شما را با نوعی سردرد به نام سردرد خوشه ای آشنا کنیم که کسانی که مبتلا به این سردرد هستند باید درد زیادی را متحمل شوند، که البته برای درمان سردرد خوشه ای راهکار هایی هم وجود دارد.

علائم سردرد خوشه ای و درمان آن

سردرد خوشه ای چیست؟

یکی از نادر ترین و کم یاب ترین سردرد ها سردرد های خوشه ای نام دارد که بسیار طاقت فرسا و غیر قابل تحمل هستند و معمولا در اواسط شب بروز می کند که با درد در یک طرف سر و یا درد در داخل چشم شروع می شود و معمولا به صورت دوره ای ظاهر می شوند که به همین دلیل به سردرد های خوشه ای معروف شده اند. و به طور معمول ممکن است در هفته چندین مرتبه رخ دهد یا ممکن است ماه ها سر دردی اتفاق نیفتد که بیشتر هم برای مردان این اتفاق می افتد.

با افزایش سن دوره های حملات سردرد های خوشه ای کمتر می شود و به جایی می رسد که دیگر دچار این نوع سر درد نخواهید شد. باید گفت با وجود غیر قابل تحمل نبودن درد این نوع سردرد هیچ گونه عارضه ای برای فرد ندارد و تاثیر بر روی سلامتی ندارد.

در مورد علت ابتلا به این بیماری باید گفت بسیاری از کارشناسان در حال حاضر علت خاصی را برای ابتلا این سردرد ها کشف نکرده اند.

علائم سردرد خوشه ای

از اصلی ترین علائم سردرد خوشه ای، درد های عمیق، شدید و متمرکز بر روی یک نقطه است که معمولا در یک طرف سر ایجاد می شود، این درد ها کم کم به سمت شقیقه ها حرکت می کنند و به نزدیکی چشم ها می رود که باعث قرمزی چشم، پف کردن چشم، و آبریزش بینی و گرفتگی بینی می شود.

سردرد خوشه ای در زمان های خاصی شروع می شود مثلا هر روز در یک ساعت مشخص شروع می شود زمانی که سردرد شروع می شود دردش به سرعت زیاد می شود که ممکن است این سردرد ساعت ها ادامه پیدا کند. ممکن است شما در طول یک روز به دفعات زیادی دچار سردرد های خوشه ای شوید.

 روش های درمان سردرد خوشه ای

از دیگر علائم سردرد خوشه ای:

  • درد پشت چشم راست یا چپ (درد پشت کاسه چشم)، اما ممکن است به قسمت های دیگر صورت، سر، گردن و شانه شما برسد.
  • قرمزی چشم در طرف آسیب دیده
  • درد یک طرفه
  • ریزش اشک شدید
  • عرق کردن صورت و پیشانی
  • پوست رنگ پریده
  • تورم در اطراف چشم در طرف آسیب دیده

ویژگی های سردرد خوشه ای: دوره این سردرد ها معمولا بین ۶ الی ۱۲ هفته است. سردرد ها ممکن است به صورت دوره های ثابت ظاهر شوند. دوره های مزمن این بیماری ممکن است تا ۱ سال تداوم داشته باشد. بیشتر این حملات در شب اتفاق می افتد، درد به صورت کاملا ناگهانی قطع می شود، پس از اتمام دوره درد فرد احساس خستگی فراوانی می کند. دوره تقریبی آن بین ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت است.

تشخیص: برای تشخیص این بیماری با مراجعه به پزشک می تواند این بیماری را تشخیص دهد که معمولا با آزمایش های آم آر آی و یا سیتی اسکن قابل شناسایی هستند.

درمان سردرد خوشه ای

در ابتدا باید گفت که سردرد خوشه ای درمانی ندارد و فقط می توان با اقدامات لازم و مصرف دارو از شدت درد و دوره آن کاست. زمانی که سردرد شما شروع می شود باید فوری اقدامات لازم را برای درمان سردرد انجام دهید و نگذارید که سردردتان بدتر شود، معمولا مسکن های بدون نسخه برای این گونه سردرد ها موثر نیستند.

اکسیژن

استفاده از اکسیژن برای درمان سردرد خوشه ای بسیار مناسب است، طریقه مصرف به این صورت است که با دوز پیشنهادی که پزشک تجویز کرده ۷ لیتر را به مدت ۱۰ دقیقه با استفاده از ماسک استنشاق کنید این کار را باید بلافاصله با شروع سردرد انجام دهید، این روش تقریبا برای ۷۰ درصد بیماران سردرد خوشه ای پاسخ مثبت می دهد.

استفاده از اکسیژن برای درمان سردرد خوشه ای

سوماتریپتان

 سوماتریپتان با انقباض عروق مغزی و کاهش التهاب عصبی، باعث بهبود سردردهای عروقی می‌شود. در بسیاری از مطالعات نشان داده شده که این دارو قابلیت آن را دارد که در عرض ۱۵ دقیقه ۷۰ درصد از درد این سردرد را کاهش دهد. این دارو به صورت تزریقی و خوراکی استفاده می شود که نوع خوراکی آن بسیار کند تر از تزریقی آن عمل می کند پس برای درمان سردرد خوشه ای نوع خوراکی آن توصیه نمی شود.

نکته: مصرف سوماتریپتان در بیماران مبتلا به بیماری های ایسکمی قلب و یا پرفشاری خون کنترل نشده، ممنوع است.

استفاده از دارو های مفید جهت درمان سردرد خوشه ای

اسپری بینی زولمی تریپتان

این اسپری یک اسپری دارویی قابل جذب است که برای درمان سردرد خوشه ای از آن استفاده می شود، از جمله فواید این اسپری بینی اثر گذاری سریع، نداشتن عوارض، سهولت در مصرف آن است این اسپری قابلیت آن را دارد که در عرض ۱۵ دقیقه ۸۰ درصد افراد بهبود یافته اند. این روش برخلاف مصرف اکسیژن و تزریق سوماتریپتان بسیار راحت تر و اثر گذار تر است به همین دلیل یک داروی برجسته برای درمان سردرد خوشه ای شناخته شده است.

استفاده از اسپری بینی برای درمان سردر خوشه ای

قرص های زولمی تریپتان

این نوع قرص به عنوان اولین داروی خوراکی از دسته تریپتان است که در جهت حملات و درمان سردرد خوشه ای موثر است. مکانیزم عمل این دارو به گونه ای است که باعث می شود فرد دچار سردرد دوره قابل تحملی از سردرد را تحمل کند که ممکن است ۳۰ دقیقه این بهبودی طول بکشد. در واقع باید گفت که این دارو اثری در تسکین سردرد های مزمن خوشه ندارد.

استفاده از دارو های پیشگیری کننده برای درمان سردر خوشه ای

پماد کپسایسین

این پماد به دلیل دارا بودن ماده ای که در فلفل قرمز وجود دارد به عنوان یک مسکن جهت درمان سردرد خوشه ای استفاده می شود. برای استفاده از این پماد کمی از آن را داخل بینی خود بمالید و به آرامی استنشاق کنید. استفاده از این پماد به مدت ۲ ماه تاثیر قابل توجهی در کاهش درد های سردرد خوشه ای دارد.

استفاده از دارو ها برای درمان سردرد خوشضه ای

روش های خانگی درمان سردرد خوشه ای

  • داشتن یک ورزش مرتب
  • تمرین تنفس هایی عمیق و طولانی
  • داشتن خوابی منظم
  • استفاده از چای زنجبیل
  • استفاده از روغن نعناع فلفلی

روش های خانگی درمان سردرد خوشه ای

 برای پیشگیری از سردرد خوشه ای باید بعضی ار عادات غلط می تواند تاثیر فراوانی در شدت و طولانی شدن زمان سردرد های خوشه ای باشد که ترک آن ها می تواند کمک زیادی جهت پیشگیری از این بیماری باشد مانند ترک مصرف الکل، ترک مصرف سیگار و دخانیات، تنظیم کردن منظم خواب.     منبع: آرگــامــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود