علل بروز و روش های درمان درد کف پا

0 95

درد در قسمت کف پا یکی از شایع ترین درد هایی است که بی شک همه آن را تجربه کرده اند، بیشترین علت درد کف پا می تواند فشار بیش از حد به کف پا باشد، البته درد در قسمت کف پا می تواند علت های دیگری هم داشته باشد که در ادامه با علت ها و راه های درمان درد کف پا آشنا خواهیم شد.

 علت های درد کف پا

علت های درد کف پا

درد در قسمت کف پا را نمی توان به پای نشانه های بیماری خاص گذاشت چرا که درد در کف پا می تواند دلایل مختلف و یا حتی ساده ای داشته باشد. که در ادامه به این دلایل پی خواهیم برد..

از جمله دلایل درد کف پا عبارتند از: وارد شدن فشار مستقیم توسط ضربه/ کشیدگی ناگهانی ماهیچه کف پا/ رگ به رگ شدن رباط های کف پا/ التهاب تاندون ها/ صاف بودن کف پا/ آرتروز/ گرفتگی ماهیچه های کف پا/ راه رفتن های طولانی/ بیماری خار پاشنه/ اضافه وزن/ بارداری/ پوکی استخوان/ فشار خون بالا/ بیماری انحراف انگشتان پا/ کمبود آب/ بیماری پارکینگسون/ کم تحرکی/ سن بالای ۴۰ سال و .. می توانند از مهم ترین علت های درد در کف پا باشند.

راه ای درمان درد کف پا

  1. به طور کل باید گفت که ضربه و آسیب به کف پا یکی از شایع ترین علت های درد در قسمت کف پا است. معمولا ماهیچه هایی در کف پا هستند که بسیار ضخیم و محکم هستند که کار آن ها محافظت از کف پا است. معمولا درد از قسمتی شروع می شود که ماهیچه پا از پاشنه به سمت پنجه ها یا همان قسمت متاتارسال (استخوان های زیر پنجه) کشیده می شود اتفاق می افتد.
  2. آسیب، کشیدگی، رگ به رگ شدن در ناحیه متاتارسال منجر به ایجاد درد شدیدی می شود که فرد با راه رفتن احساس درد فراوانی می کند. معمولا کف پا در اثر آسیب دیدگی آثاری از کبودی به جای نمی گذارد و فقط باعث آسیب به عضلات کف پا می شود.
  3. رگ به رگ شدن که یکی از دلایل درد کف پا بود در اثر کشیدگی بیش از حد رباط های کف پا و یا تحمل یک وزن زیاد اتفاق می افتند، که اگر این عضلات بیش از حد اندازه کشیده شود باعث پاره شدن رباط های کف پا می شود.
  4. در بین ورزشکاران زمانی که از حرکت های ورزشی سنگین به صورت مکرر استفاده می کنند، این تداوم باعث به وجود آمدن بیماری آرتروز در نتیجه شروع درد های کف پا خواهد شد.
  5. یکی دیگر از علت های درد در ناحیه کف پا می توان به موارد جزئی تری اشاره کنیم که در صورت تکرار و تداوم منجر به درد در ناحیه کف پا خواهد شد.از جمله این موارد استفاده از کفش های نامناسب و پاشنه دار/ راه رفتن بر روی سطح ناصاف/ انجام مسابقات طولانی و ..که شما باید برای درمان درد کف پا اقدام به کنترل این موارد کنید.
  6. اگر شما صبح ها هنگام بیدار شدن از خواب در قسمت کف پای خود احساس درد می کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید چرا که می تواند نشانه های ابتلا به بیماری رماتیسم باشد ولی اگر این درد در هنگام راه رفتن ایجاد شود علتش می تواند یکی از دلایلی که در بالا اشاره کرده ایم باید.
  7. همانطور که گفتیم بارداری هم از دیگر عوامل درد کف پا است، که این درد با افزایش وزن مادر در ارتباط است که بیشتر زنان باردار از این درد شکایت می کنند که البته راه هایی ساده برای درمان درد کف پا وجود دارد که در ادامه به این راه های اشاره خواهیم کرد.

درمان درد کف پا با راه های ساده

روش های درمان درد کف پا

 ما در این قسمت به شما راه هایی ساده را آموزش می دهیم که تا حدودی به درمان درد کف پا شما کمک می کند، اما اگر به مدت ۶ هفته و یا بیشتر در گیر این درد هستید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

در موارد خفیف تر از این روش ها استفاده می شود:

  • زمانی که شما از کفش نامناسبی استفاده می کنید باعث می شود که پا فشار وارد شده را به خوبی جذب نکند در نتیجه منجر به ایجاد درد در کف پا شود پس استفاده از یک کفش با کیفیت و طبی می تواند اولین راه درمان درد کف پا باشد.
  • استفاده از ماساژ و آرام سازی عضلات کف پا با یک روغن گیاهی توسط یک فرد ماهر.

علت و درمان درد کف پا چیست

  • استفاده از مسکن های غیر نسخه ای.
  • باند پیچی کردن محل آسیب دیده.
  • استفاده از کمپرس آب یخ توسط یک بطری یخ در مراحل ابتدایی شروع درد.
  • بالا بردن پاها از سطح زمین
  • منع استفاده از حرکات سنگین
  • استفاده از تمرینات کششی و حرکات مخصوص جهت نرم شدن و انعطاف پذیر تر شدن ماهیچه کف پا

 درمان درد کف پا

در موارد شدیدتر از موارد زیر استفاده می شود:

  • استفاده از فزیوتراپی
  • گچ گیری قسمت کوچکی از پا برای مدت ۳ هفته
  • استفاده از ضد التهاب ها
  • استفاده از بی حس کننده ها
  • استفاده از آتل برای جلوگیری از حرکت پا
  • در موارد بسیار شدید تر هم از عمل های جراحی برای درمان درد کف پا استفاده می کنند.

ورزش هایی برای درمان درد کف پا:

روش اول: استفاده از حرکت کششی با پله، گونه ای روی پله بایستید که فقط پنجه ها روی پله قرار بگیرد و پاشنه پا در حالت معلق بیرون از پله قرار بگیرد سپس بدون اینکه زانو های خود را خم کنید برای مدتی در همین وضعیت قرار بگیرید، بعد از آن در همان حالت که هستید به آرامی پاشنه های خود را پایین بیاورید و سپس به حالت اولیه برگردید این ورزش را ۲ مرتبه در روز انجام دهید.

روش دوم: ابتدا روبرو دیوار باستید و سپس دست هایتان را به عرض شانه هایتان باز کرده و روی دیوار قرار دهید سپس یک پا را در جلو و پای دیگری را در عقب بگذارید( برای مثال طرز قرار گرفتن شما باید مانند هل دادن یک شی از روی زمین باشد) طوری که کشش را در ساق پای عقبی تان احساس کنید. این حرکت را برای هر پا روزی ۲ مرتبه انجام دهید.

روش سوم: در این حرکت باید با استفاده یک شی کروی کف پایتان را ماساژ دهید. به این صورت در حالتی که ایستاده اید یک شی غلتان را انتخاب کنید مانند یک توپ کوچک و یا وسیله های مخصوصی که برای ماساژ کف پا وجود دارد، اما بهتر است از یک بطری یخ برای این کار استفاده کنید. سپس به آرامی بطری و هر چیزی که انتخاب کرده اید را جوری زیر پا قرار دهید تا گودی پا را پر کند سپس پایتان را به آرام روی آن بغلتانید.

دلایل ابتلا به درد کف پا

تا زمانی که به بهبودی کاملی دست نیافته اید از انجام هر گونه حرکات اضافه خودداری کنید و به طور مداوم استراحت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود