نگران «آبله میمونی» نباشید

0 3,740

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: قدرت انتشار و مرگ و میر بیماری آبله میمونی کم است و نباید نگرانی زیادی از این بیماری به خود راه داد.

دکتر علیرضا جانبخش گفت: بیماری آبله میمونی بیماری خطرناکی محسوب نمی‌شود، قدرت انتشار و سرایت این بیماری چندان بالا نیست و عمدتا از طریق تماس فیزیکی منتقل می‌شود. احتمال سرایت این بیماری از طریق تنفسی هم وجود دارد، برای این نوع انتقال مدت زمان زیادی لازم است، بنابراین عمدتا از طریق ارتباط فیزیکی و بیشتر از طریق ارتباط جنسی و تماس پوست به پوست منتقل می‌شود.

علی رغم اینکه در بسیاری از کشور‌ها موارد بیماری گزارش شده، اما چندان وسعت انتشاری مشاهده نشده و همین امر نشان از پایین بودن قدرت سرایت این بیماری دارد. دوره کمون این بیماری پنج تا ۲۱ روز است و در عمده موارد دوره کمون بیماری حدود ۱۰ تا ۱۴ روز به درازا می‌کشد. بعد از این مدت بیماری خود را با علائم مشابه سرماخوردگی از جمله تب، خستگی، سردرد، بدن درد، درد عضلانی و… نشان می‌دهد.

با پیشرفت بیماری پس از چند روز بثورات پوستی در نواحی صورت و دست و پا انتشار پیدا می‌کند که آبدار هستند و نشانه بارز این بیماری محسوب می‌شوند. این بثورات تا حدود دو هفته بر روی پوست باقی می‌ماند و اگر بیمار این بثورات پوستی را دست کاری نکرده و عفونت در بدن منتشر نشود، پس از طی این مدت بیماری خود به خود بهبود یافته و اثر و ردی هم از بثورات بر روی پوست باقی نمی‌ماند.

درمان خاصی برای این بیماری وجود نداردفعلا دو نوع قرص برای درمان این بیماری پیشنهاد شده که اختصاصی نیست و این بیماری در صورتی که عفونت بدن را درگیر نکند خودبخود خوب می‌شود. این بیماری مرگ و میر چندانی ندارد و تنها برای افرادی که نقص سیستم ایمنی داشته و نیز برای نوزادان و سالمندان می‌تواند عفونت اضافی ایجاد کرده و خطرساز شود.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود