علامت های ورم مغز و راههای درمان آن

0 4,172

آدم مغزی که به نام ورم مغز نیز نامیده می‌شود، بیماری بسیار خطرناکی بوده که باعث تجمع مایع در مغز می‌شود. این مایع فشار داخل جمجمه را افزایش می‌دهد که به آن فشار داخل جمجمه (ICP) می‌گویند.

مغز یکی از اندام های بدن می باشد که بنا به دلایل مختلفی ورم می کند که علائم ورم مغز به شدت و علل آن بستگی دارد.

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای مغز بوجود آید ورم آن می باشد که دارای علت های مختلفی است، ورم مغز باعث افزایش فشار داخل جمجمه می شود که به آن فشار داخل جمجمه ای یا ICP می گویند در ادامه مطلب شما را با علائم ورم مغز آشنا خواهیم کرد.

علائم ورم مغز

نشانه ها و علائم ورم مغز

زمانی که مغز بیش از حد ورم می کند باعث تجمع و حبس مایعات در سر می شود در نتیجه از جریان خون به سمت مغز جلوگیری می کند در حالی که مغز برای عملکرد خود نیاز به اکسیژن دارد، ورم همچنین مانع از خروج مایعات از مغز می شود که این مشکل باعث می شود مغز بیشتر ورم کند که در نتیجه باعث آسیب رسیدن به مغز و در نهایت به مرگ سلول های مغزی منجر می شود علائم ورم مغز بسته به شدت و علل آن مختلف می باشد که عبارتند از :

  • سرگیجه
  • درد و خشکی گردن
  • سر درد
  • تهوع و استفراغ
  • تنفس نامنظم
  • کاهش حافظه
  • کاهش بینایی یا تغییرات آن
  • بی حسی و بهت زدگی
  • عدم توانایی در راه رفتن
  • به سختی حرف زدن
  • تشنج
  • بیهوشی ( کاهش هوشیاری)

 

نشانه های ورم مغز

 روش های درمان ورم مغز

استفاده از درمان فوری به منظور برطرف شدن ورم مغز سبب بهبود کامل تر و سریع تر فرد می شود که در واقع بدون استفاده از این درمان ها برخی از آسیب های مغزی برای همیشه باقی می مانند.

ورم مغز

اکسیژن رسانی

از روش هایی که به درمان ورم مغز کمک می کند این است پزشک اکسیژن را از طریق دستگاه تنفس مصنوعی یا هر وسیله دیگری به بیماری برساند این روش باعث می شود خون به میزان کافی اکسیژن دریافت کند، پزشک با تنظیم دستگاه تنفس مصنوعی به کاهش ورم مغز کمک می کند.

زدن سرم

یکی دیگر از روش های کاهش ورم مغز سرم زدن می باشد که بیمار باید مایعات و دارو را از طریق تزریق داخل رگ دریافت کند این روش از کاهش شدید فشار خون جلوگیری می کند در نتیجه تمامی بدن به ویژه مغز، خون به مقدار کافی دریافت می کنند اما بعضی از سرم ها ورم مغز را بدتر می کنند بنابراین پزشک باید دقت داشته باشد که مقدار صحیحی از یک سرم مناسب را به بیمار تزریق کند تا به بهبود ورم مغز کمک کند.

کاهش دادن دمای بدن

پایین آوردن دمای بدن و مغز به بهبود ورم مغز کمک می کند البته استفاده از این روش به دلیل اینکه انجام صحیح آن سخت می باشد برای درمان ورم مغز خیلی استفاده نمی شود.

دارو ها

در بعضی موارد پزشک به منظور درمان ورم مغزی دارو تجویز می کند و داروهایی را که پزشک تجویز می کند به علل و علائم ورم مغز بستگی دارد.

ونتری کلوستومی یا سوندگذاری داخل بطن مغزی

یکی دیگر از روش های درمان ورم مغزی این است که پزشک جراح با ایجاد سوراخ کوچک در جمجمه و فرستادن یک لوله باریک پلاستیکی از طریق این سوراخ به داخل سر، به منظور کاهش فشار داخل سر مایع مغزی نخاعی توسط این لوله خارج می شود.

عمل جراحی

روش دیگری که به بهبود ورم مغز کمک می کند جراحی می باشد که با استفاده از این روش قسمتی از جمجمه به منظور کاهش فشار داخل جمجمه برداشته می شود و یا از این روش به منظور ترمیم یا برداشتن عامل ایجاد کننده ورم استفاده می شود مانند : ترمیم سرخرگ یا سیاهرگ آسیب‌دیده و یا برداشتن تومور مغزی

اثرات طولانی مدت ورم مغز

بسته به علائم ورم مغز و شدت آن ممکن است ورم مغز تا مدت ها روی بدن تاثیر بگذارد که در واقع مشکلات ناشی از ورم مغز بسته به شدت و محل آسیب می باشد و ممکن بر روی موارد زیر تاثیر گذار باشد:

  1. توانایی تفکر و توجه
  2. سر درد
  3. افسردگی
  4. خوابیدن
  5. توانایی ارتباط برقرار کردن
  6.  حرکت بدن

ورم مغز

 که در این گونه موارد بیمار باید به کمک پزشک با این مشکلات کنار آید که برخی از این مشکلات پس از مدتی برطرف می شوند اما برخی دیگر شاید نیاز به درمان همیشگی باشد.

تشخیص ورم مغز

پزشک به منظور تشخیص ورم مغز آزمایشات زیر را برای بیمار تجویز می کند:

  • معاینه سر و گردن توسط پزشک
  • معاینه و بررسی اعصاب
  • سی تی اسکن سر برای تعیین مقدار و محل ورم
  • ام آر آی (MRI) سر برای تعیین اندازه و محل ورم
  • آزمایش خون برای بررسی علل ورم

نشانه های ورم مغزی

عوامل بروز ورم مغز

آسیب مغز در اثر تروما : در این موارد یک حادثه سبب آسیب رسیدن به مغز می شود که مهم ترین حوادث عبارتند از : افتادن، زمین خوردن، تصادف رانندگی، برخورد چیزی با شتاب به سر، برخورد سر به جایی، ضربه به سر و آسیب سر در حین دعوا.

سکته مغزی ایسکمیک : این نوع سکته مغزی در اثر مسدود شدن رگ ها خونی در مغز یا نزدیکی آن و یا در اثر لخته شدن خون ایجاد می شود که در نتیجه مغز نمی تواند خون و اکسیژن کافی دریافت کند و سلول های مغزی می میرند و مغز ورم می کند.

خونریزی مغزی و سکته مغزی هموراژیک : زمانی که خون از داخل رگ های خونی به بیرون نشت می کند خونریزی رخ می دهد، مهم ترین نوع خونریزی مغزی سکته مغزی هموراژیک می باشد و هنگامی که رگ های خونی مغز پاره می شوند باعث خونریزی و سکته مغزی می شود و در نتیجه در اثر خونریزی فشار داخل مغز افزایش می یابد.

 بیماری های عفونی : از دیگ علل ورم مغز ممکن است بیماری های عفونی باشد که در اثر یک میکروب مثل باکتری یا ویروس ایجاد می شوند که بیماری های عفونی مانند : مننژیت، انسفالیت، توکسوپلاسموز، آمپیم مغزی

 تومورها : تومور های مغزی از راه های مختلفی سبب ورم مغز می شوند و زمانی که یک تومور رشد می کند به قسمت های دیگر مغز فشار وارد می کند و از خروج مایع مغزی نخاعی از مغز جلوگیری می کند که در نتیجه رشد رگ های خونی جدید در تومور باعث ایجاد ورم مغز می شود.

مناطق مرتفع : از دیگر دلایلی که باعث ورم مغز می شود ارتفاع بیش از ۱۵۰۰ متری است که محققان هنوز علت دقیق آن را کشف نکرده اند.

چگونه از سر و مغزمان محافظت کنیم؟

۱. حتما از کلاه ایمنی در انجام ورزش های برخوردی مانند دوچرخه سواری، اسکیت بازی و موتور سواری و یا انجام هر فعالیتی که امکان ضربه به سر وجود دارد استفاده کنید.

۲. اگر فشار خون و یا بیماری قلبی دارید حتما زیر نظر پزشک تمام کارهای مربوط به کنترل این بیماری ها انجام دهید.

۳. . در زمان سوار شدن به خودرو حتما از بستن کمر بند ایمنی اطمینان حاصل فرمایید.

۴.  از کشیدن سیگار پرهیز کنید.

منبع:آرگا

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود