n ویژگی یک متخصص درد را بشناسید

0 3,717

شاید در تبلیغات اینترنتی و یا از طریق اقوام و دوستان با یک متخصص درد آشنا شده و برای شناخت بیماری خود به مطب درد مراجعه کرده باشید.

تخصص فوق تا حد زیادی ناشناخته بوده و این مورد نیز به این دلیل است که این رشته پزشکی در حدود 12 سال است که به عنوان یک رشته تحصیلی در دانشگاه‌های پزشکی ایران تدریس می‌شود و هنوز بسیاری از افراد با این رشته و اینکه متخصص درد دقیقا پس از گرفتن تخصص و یا فوق تخصص چه می‌کند، آشنایی ندارند. ما در این مطلب به معرفی بیشتر این رشته پزشکی پرداخته و شما را با کار یک متخصص درد و چگونگی روند تشخیص درد آشنا خواهیم کرد. همچنین به شما خواهیم گفت که برای چه مشکلاتی می‌توانید به مطب درد مراجعه کنید و چه خدماتی در آن جا به شما ارائه می‌شود. دکتر شمس یکی از متخصصان این رشته است که در انتهای این مطلب به معرفی وی خواهیم پرداخت.

تخصص دردشناسی چه رشته‌ای است؟

همان طور که پیشتر اشاره کردیم این رشته چند سالی است که در دانشگاه‌های پزشکی کشور تدریس می‌شود و افرادی که دوره تحصیل تخصصی و یا فوق تخصصی را پشت سر می‌گذراند به عنوان متخصص درد شناخته می‌شوند. واحدهای درسی که در این رشته تدریس می‌شود متنوع است و به پزشکی که این تخصص را دریافت کرده کمک می‌کند تا بتواند از راه‌های مختلفی درد و ریشه پدیدآورنده آن را در بیمار شناسایی نماید. به طور ساده و خلاصه می‌توان گفت متخصص درد بر انواع مختلفی از درد اشراف دارد و می‌تواند با کمک پزشکان دیگر و دریافت آزمایش‌های مختلف مانند آزمایش‌های پزشکی جدید و یا عکس‌های رادیوگرافی، ام آر آی و بررسی سابقه پزشکی بیمار، درد وی را تشخیص دهد.

متخصص درد باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد؟

  • در خصوص انواع درد اطلاعات کافی داشته باشد.
  • پیشینه زندگی بیمار را تا حدودی در حوزه‌های مختلف روانی، شغلی و .. بررسی نماید.
  • بتواند درد بیمار را بررسی کرده و مشکلات حاد و مزمن را از بیماری تازه شایع شده بشناسد.
  • پس از شناخت درد، دارو و روش‌های مناسب و تأثیرگذاری را برای کنترل بیماری و یا درمان آن تجویز نماید.
  • متخصص درد باید از بیمار آزمایش‌هایی مرتبط برای تشخیص درد وی بخواهد.
  • شرایط بدنی و فیزیکی بیمار را درک نماید.
  • با استفاده از مهارت‌هایی که آموزش دیده مانند استفاده از روش بلاک عصبی و یا تجویز داروهای تزریقی و همچنین استفاده از درمان‌های فیزیوتراپی به کنترل درد و یا درمان بیمار کمک نماید.
  • مراحل درمانی را با استفاده از تجهیزات و درمان‌های به‌روز در مطب درد آغاز نماید.

برای چه بیماری‌هایی می‌توان به مطب درد مراجعه کرد؟

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم برای بیشتر بیماری‌ها و دردها می‌توانید به متخصص درد مراجعه کنید. نکته مهمی که اهمیت تشخیص متخصص درد را نشان می‌دهد این است که گاهی ما دچار دردهایی می‌شویم که تشخیص آن برای پزشکان سخت می‌شود و گاهی لازم است به چند پزشک مختلف مراجعه شود. گاهی اوقات نیز تشخیص داده می‌شود که درد ما ریشه عصبی دارد و زمانی که تحت فشارهای عصبی، استرس و اضطراب قرار می‌گیریم این بیماری عود کرده و ما را دچار درد و مشکل بیشتر می‌نماید. بنابراین زمانی که به مطب درد مراجعه می‌کنید متخصص درد سؤالاتی را از شما می‌پرسد و در صورت نیاز از شما آزمایش‌های مختلفی را درخواست خواهد کرد که وجود همه آن‌ها در کنار هم و توجه به پیشینه فعالیت‌ها و روش زندگی شما به متخصص درد کمک می‌کند تا بیماری شما را شناسایی کرده و بهترین و مؤثرترین روش درمانی را برای‌تان در نظر گیرد. ما در ادامه تمامی دردها و بیماری‌هایی که می‌توان برای شناخت و درمان آن‌ها به متخصص درد مراجعه کرد را در سه دسته مختلف بررسی خواهیم کرد.

دردهایی که از آسیب رسیدن به بافت‌های بدن به وجود می‌آید:

  • آرتروز (ساییدگی مفاصل بدن)
  • آرتریت روماتوئید که موجب بروز درد در مفاصل کوچک مانند انگشتان دست و پا و مچ دست می‌شود.

دردهایی که از آسیب رسیدن به سیستم عصبی به وجود می‌آید:

  • سکته مغزی
  • آسیب نخاعی
  • اسکلروز چندگانه
  • نوروپاتی: دردهایی که ریشه عصبی دارند و از بروز زونا، اچ آی وی و یا دیابت به وجود می‌آیند.

دردهایی که از آسیب رسیدن به سیستم عصبی و بافتی به وجود می‌آید:

  • کمردرد
  • گردن درد
  • سرطان‌های مختلف

بهترین زمان برای مراجعه به مطب درد چه زمانی است؟

بسیاری از افراد ممکن است بگویند ما پس از احساس درد به پزشک متخصص مورد نظر مراجعه کردیم و با دریافت دارو و یا راه‌های درمانی مناسب پس از دوره‌ای سلامتی خود را به دست آوردیم. روی سخن ما با این افراد نیست بلکه برای مراجعه به متخصص درد باید مشکل فراتر از این موارد باشد، به طوری که شما پس از طی دوره درمان بهبود پیدا نکرده باشید و یا مشکل و درد شما به درستی تشخیص داده نشده باشد.

همچنین اگر درد را بیش از سه ماه است که تحمل کرده‌اید و روش‌های درمانی اثری بر درد شما نداشته و به قول معروف درد شما مزمن شده و یا این درد به اندازه‌ای رسیده که قدرت بدنی‌تان را کم کرده و شما نمی‌توانید فعالیت‌های و کارهای روزمره‌تان را به راحتی انجام دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما به مطب درد مراجعه کنید و اجازه دهید متخصص درد بیماری شما را بررسی نماید.

دکتر شمس، متخصص درد

چنانچه تصمیم دارید برای درمان درد مزمن خود به پزشک متخصص درد مراجعه کنید ما به شما دکتر محمدحسن شمس، را پیشنهاد می‌کنیم. دکتر شمس مدرک تخصص خود را در رشته درد و انستزی در سال 1388 از دانشگاه شهید بهشتی کسب کرده و چند سالی است تحت عنوان متخصص درد به درمان بیمارانی که سال‌هاست از درد خود رنج می‌برند مشغول است. در حال حاضر علم در رشته‌های مختلف پیشرفت‌های چشمگیری پیدا کرده است که می‌تواند رنج و درد بیماران را در هر زمینه‌ای کاهش داده و برطرف نماید. متخصص درد نیز می‌تواند دردهای مزمن شما را درمان کرده و زندگی سرشار از آرامش و بدون دردی را برای شما به ارمغان آورد. بنابراین کافیست برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خدمات ارائه شده در مطب درد دکتر شمس سری به سایت ایشان به آدرس الکترونیکی www.matabdard.com  بزنید.

آدرس : تهران – تقاطع دولت و کاوه جنوبی ابتدای خ وارسته پلاک۴۹طبقه۲واحد۷
۰۲۱۲۲۵۵۸۷۱۸
۰۲۱۲۲۵۵۸۶۰۲
۰۹۳۳۷۲۶۲۰۲۸

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود