مبتلایان به کرونای شدید دچار آسیب‌های قلبی می‌شوند

0 4,057

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد حدود ۵۰ درصد از بیمارانی که به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ شدید در بیمارستان بستری شده‌اند دارای سطوح افزایش یافته‌ای از پروتئینی به نام «تروپونین» هستند که به قلب آنها آسیب می‌زند.

ایرنا: به گزارش پایگاه اینترنتی یورک الرت، این آسیب شامل التهاب عضله قلب (میوکاردیت)، زخم یا مرگ بافت قلب (انفارکتوس)، محدودیت خون رسانی به قلب (ایسکمی) و ترکیب هر سه علایم است.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کالج لندن و بر روی ۱۴۸ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در ۶ بیمارستان لندن انجام شد، بزرگ ترین مطالعه ای است که تا کنون بهبودی بیماران کرونایی را که دارای سطوح بالای تروپونین هستند، بررسی می کند؛ سطوح بالای تروپونین در خون نشان دهنده بروز یک مشکل احتمالی در قلب است.

تروپونین زمانی در خون ترشح می شود که عضله قلب آسیب می بیند. سطوح افزایش یافته این پروتئین زمانی بروز می کند که یک رگ مسدود می شود یا التهابی در قلب وجود داشته باشد.

بسیاری از بیمارانی که به دلیل ابتلا به کرونای شدید در بیمارستان بستری می شوند در مرحله بحرانی این بیماری یعنی زمانی که بدن دچار واکنش ایمنی اغراق آمیز سیستم ایمنی نسبت به عفونت می شود، از سطوح افزایش یافته تروپونین برخوردار می شود. تمام بیماران در این مطالعه دارای سطوح افزایش یافته تروپونین هستند. این بیماران پس از ترخیص از بیمارستان، با اسکن ام. آر. آی قلب مورد پیگیری قرار گرفتند تا علل و میزان این آسیب در آنها بررسی شود.

پروفسور ماریانا فونتانا استاد قلب و عروق در دانشگاه کالج لندن (در انگلیس) که همراه با دکتر گراهام کول مشاور قلب و عروق در «کالج امپریال لندن» ریاست این تحقیق را بر عهده داشتند، گفت: افزایش سطح تروپونین با بروز عواقب بدتر در بیماران کووید-۱۹ همراه است.

وی افزود: بیماران مبتلا به کووید-۱۹ غالباً دارای مشکلات سلامتی مرتبط با قلب از جمله دیابت، فشار خون بالا و چاقی هستند. در جریان عفونت شدید کووید-۱۹، قلب نیز ممکن است مستقیماً تحت تأثیر قرار گیرد. روشن کردن این موضوع که قلب چگونه آسیب می بیند دشوار است اما اسکن های ام. آر. آی قلب الگوهای مختلفی از آسیب را نشان می دهند که ما را قادر می سازد تشخیص های دقیق تری ارائه دهیم و درمان های موثرتری را تجویز کنیم.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

انگلیس اولین کشوری است که واکسن کووید- ۱۹ فایزر را تایید و شروع به واکسیناسیون کرد.

مشروح این مطالعه در مجله European Heart Journal منتشر شده است.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود