کرونا دوای درد سرطان شد

0 4,151

یک متخصص بیماری‌های داخلی بیان کرد: احتمالاً ویروس کرونا با فعال کردن سلول های لنفوسیت T علیه خود، می تواند موجب فعالیت سلول های ایمنی علیه سلول های سرطانی شود.

دکتر حمیدرضا امیرذهنی در گفت‌وگو با ایسنا، به نقش احتمالی ویروس کووید ۱۹ در بهبود نوعی سرطان اشاره و اظهار کرد: مقاله ای با عنوان “SARs-COV-۲-induced remission of Hodgkin lymphoma” که در تاریخ ۲ ژانویه ۲۰۲۱ در ژورنال هماتولوژی بریتانیا منتشر شده است، نقش احتمالی ویروس کووید ۱۹ در بهبود نوعی سرطان لنفاوی بدخیم به نام لنفوم هوجیکن را نشان می دهد.

وی به بیمار ۶۱ ساله مبتلا به لنفوم هوجیکن پیشرفته که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است، اشاره و مطرح کرد: این بیمار که با علائم عفونت ریوی کرونا و تست PCR مثبت، بستری و تحت درمان قرار گرفته است، پس از ۱۱ روز بستری به علت پنومونی(عفونت ریوی) کرونا، بدون دریافت هیچ گونه کورتیکواستروئید و یا ایمونوکموتراپی از بیمارستان ترخیص می شود.

این متخصص بیماری های داخلی ادامه داد: چهار ماه پس از ترخیص از بیمارستان، علائم این بیمار بدون انجام هیچ درمانی برای بیماری بدخیم لنفاوی خود، به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافته است.

وی از برطرف شدن نواحی درگیر بیمار به طور باور نکردنی در معاینات و اقدامات تشخیصی خبر داد و یادآور شد: این مورد نشان دهنده نقش احتمالی ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در درمان سرطان لنفاوی بدخیم است.

امیرذهنی خاطرنشان کرد: محققان همچنان در حال بررسی بیشتر این موضوع هستند. از نظر تئوریک، احتمالاً ویروس کرونا با فعال کردن سلول های لنفوسیت T علیه خود، می تواند موجب فعالیت سلول های ایمنی علیه سلول های سرطانی شود.

وی با بیان اینکه شباهت زیاد سلول های سرطانی به ویروس از نظر آنتی ژنی، علت افزایش فعالیت سلول های ایمنی علیه سلول سرطانی است، افزود: در واقع سیستم ایمنی توسط ویروس کرونا بیدار می شود و با توجه به شباهت بالای آنتی ژنی سلول های سرطانی به ویروس کووید ۱۹، سیستم ایمنی همزمان با کرونا ویروس، علیه سلول های سرطانی نیز فعال می شود.

این متخصص بیماری های داخلی تأکید کرد: اینکه این پدیده در مورد سایر سرطان ها هم رخ دهد یا خیر؟ هنوز در هاله ای از ابهام است اما از نظر علمی به نظر می رسد این پدیده احتمالاً می تواند در مورد انواع دیگری از سرطان ها هم صادق باشد.

وی با بیان اینکه دانستن حقایق بیشتر در این مورد نیازمند تحقیقات بیشتر است، مطرح کرد: به نظر می رسد علم پزشکی با توجه به پیشرفت های خیره کننده در زمینه ویروس شناسی، سرطان شناسی و ایمونولوژی، به زودی به پاسخ این سوالات خواهد رسید.

تصویر چپ قبل از ابتلا به کرونا، تصویر راست بعد از ابتلا و بهبودی کامل
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود