شیفت یلدا

0 3,881

امشب هم شیفت است، خسته از ماه‌ها کار مداوم سرش را به صندلی تکیه می‌زند، بین خواب و بیداری صدای دخترکش را می‌شنود: مامان انارا رو دون کنیم؟

خبرگزاری صداوسیما: خستگی همراه همیشگی‌اش شده، دلش یک خواب راحت و آرام می‌خواهد خوابی بدون استرس و اضطراب که نگرانی حال بیمارانش را نداشته باشد.
هنوز صدای بغض دخترکش در گوشش می‌پیچد که می‌گفت امشب یلداست و همه کنار هم هستند، ولی تو اینجا نیستی.
چقدر تلاش کرده بود تا بغضش پشت تلفن نشکند و بتواند دخترش را راضی کند که یلدای امسال را بدون او باشند.
شیفت یلدا
الهی تب نکنی
آن روز که عکس دخترش را با لباس سفید پرستاری در صفحه شخصی‌اش گذاشت و زیرش نوشت: «الهی تب کنم پرستارم تو باشی» فکر نمی‌کرد، روزی برسد که تب کردن به کابوس فرزند دلبندش تبدیل شود.
مادر، اما این روز‌ها نگران است، از تب کردن دخترش، تب کردن دیگران، از اینکه کسی بگوید تب دارد، نگران است، همه تلاشش را می‌کند تا دخترش نفهمد دلش آشوب است، ولی خوب می‌داند که سهم دخترش در مقابله با این ویروس باید بیشتر از دیگران باشد پس دعایش این است دیگران هم در این جنگ سهیم باشند تا بار روی شانه‌های نحیفش دلبندش کمتر شود.
چالش رقص‌هایشان برای همه سوال شد، بعضی‌ها دست به سرزنش زدند و بعضی‌ها هم خوش‌شان آمد؛ این رقص شروع ماجرا بود و با گسترش شیوع کرونا هیچکس دلش رقصی چنین میانه میدان آرزو نکرد، بعدتر‌ها معلوم شد بیشتر آن‌هایی که در چالش رقص بودند از پرستاران و کادر درمان نبودند و آن‌هایی که در کارگاه‌های تولید ماسک و لباس و مواد ضدعفونی کار می‌کنند، رقص بهتری داشتند.
خسته، اما پرتلاش‌
می‌گوید: همکاران من در حالی در حال خدمت رسانی هستند که اضافه کار و معوقات آنان ماه‌ها تاخیر دارد، ولی با همه این‌ها با شیوع کرونا همه موظف به اضافه کار هستیم.
خستگی از صدایش می‌بارد و ادامه می‌دهد: به مردم بگویید در خانه بمانند، همین که در خانه باشند بزرگترین کمک به ماست تا کارمان کمتر شود، نگرانی ما تنها در بیمارستان نیست، خانواده هایمان هم مضطرب هستند هم نگران ما و هم نگران خودشان.
این حرفش یعنی حتی در خانه هم تنها هستند، وضعیت آنان خیلی بدتر از مردم عادی است، با کوچکترین سهل انگاری ناقل بیماری می‌شوند، کافی است هنگام خستگی شدید ناخواسته دستش را به صورتش بکشد، مثل بیشتر ما …
اگر چه خانواده هایشان هم همه تلاش‌شان را می‌کنند تا شرایط را هنگام ورودش به خانه عادی جلوه بدهند، اما می‌داند که ته دلشان این چیزی نیست که نشان می‌دهند.
این روز‌ها ارتباطشان با خانواده و عزیزانشان تصویری شده، تصویری که حتی لمس آن هم برایشان شاید غیرممکن باشد، هر پرستاری ۸ تا ۱۲ ساعت لباس‌های ایزوله‌ای بر تن دارد که تحمل آن شاید برای نیم ساعت غیرممکن باشد، لباس‌هایی که راه نفوذی حتی برای هوا ندارند.
در کنار همه این خستگی‌ها ناامید نیستند و با جان و دل به بیماران خدمت می‌کنند، یکی می‌گوید: شده ام سنگ صبور و پای درد دل مریض‌ها می‌نشینم، آن‌ها این روز‌ها ملاقاتی هم ندارند و در اتاق دربسته دلتنگ می‌شوند، یک دعا، برای رفع همه خستگی هایمان کافی است.
جهادگران در راه خدا
همان روز‌های اول که کرونا حضورش در ایران را علنی کرد و کادر درمان به مبارزه با آن پرداختند، از آنجا که هر ویروس و بیماری جدیدی دلهره‌هایی با خود دارد، این‌ها هم از این دلهره و دغدغه بی نصیب نبودند و وقتی فکر و ذهن درگیر شود، خستگی جسمانی هم بیشتر نمود پیدا می‌کند، اما در همان روز‌های اول رهبر انقلاب در پیامی از پزشکان و پرستاران و مجموعه دست اندرکاران پزشکی در مواجهه و مبارزه با این بیماری صمیمانه قدردانی کردند.
بالاترین مقام دینی و سیاسی کشـور، پرستاران را قدر دانسته و به آن لقب «جهاد فی سبیل الله» دادند: «پزشکان، پرستاران، بقیه عوامل حقیقتا در حال جهاد فی سبیل الله هستند؛ این کار درمانی که امروز این‌ها می‌کنند جهاد فی ســبیل الله اســت و ارزش خیلی بالایی دارد؛ لازم می‌دانم از خانواده‌های این عزیزان هم تشکر کنم، همسرانشان، فرزندانشان و پدر مادرهایشان که تحمل می‌کنند این سختی را، بعضی از این عزیزان روزها، شب‌های متوالی به منازل خودشان سر نمی‌زنند و مشغول کار هستند، کار شبانه روزی در واقع می‌کنند، خانواده‌ها تحمل می‌کنند، صبر می‌کنند، از آن‌ها هم من عمیقا متشکرم.»
دردی آشنا
در کردستان ۱۱ هزار نیرو فعالیت دارد که پنج هزار نفر آنان از کادر درمان هستند و حالا حدود نیمی از آن‌ها یعنی ۲ هزار و ۳۰۰ نفر، این روز‌ها برای درمان بیماران کرونایی تلاش می‌کنند.
رییس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۲۲نفر کادر پرستاری در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان مشغول خدمات رسانی به مردم هستند.
حیدر ایزدی افزود: این تعداد پرستار در ۲۰ مرکز درمانی بیمارستانی شامل ۱۶ مرکز دولتی و چهار مرکز غیردولتی به مردم خدمات ارائه می‌دهند.
وی با بیان اینکه براساس استاندارد‌های تعریف شده در سطح استان حدود ۲برابر وضعیت فعلی نیاز به رده شغلی پرستار است، اظهار داشت: با این حال در این دوران بحران کرونا بویژه زمانی که پیک بالا بود با برنامه‌ریزی‌های مختلف این کمبود‌ها حدود ۲۰ درصد جبران شده است.
رییس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد:تمام کادر درمان بویژه پرستاران در این دوران بحرانی با جان و دل به بیماران خدمات ارائه می‌دهند ضمن اینکه خود نیز مشکلات و موانع زیادی دارند که امید می‌رود با همت و توجه مسوولان رفع شود.
شیفت یلدا
ابتلای ۶۵۰ پرستار به کرونا
عضو هیات نظام پرستاری سنندج اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون ۶۵۰ نفر از کادر پرستاری استان به ویروس کرونا مبتلا شده و از این تعداد متاسفانه یک نفر از کادر پرستاری بیمارستان تامین اجتماعی سقز «رضا کریمی نسب» بدلیل ابتلای به ویروس کرونا به شهادت رسید.
لقمان شریفی افزود: از زمان شیوع این ویروس نظم شغلی کادر پرستاری با اختلال مواجه شده و در بعضی مراکز درمانی استان مرخصی استعلاجی به دلیل بیماری کرونا باعث فشار کاری مضاعف بر همکاران شده است که در این میان نیز تعداد زیادی از پرسنل به دلیل خدمت در بخش‌های کرونا چندین ماه است که در قرنطینه‌ی خانوادگی به سر می برند.
وی افزود: با وجود تمام این مشکلات، گروه‌های پرستاری بدون توجه به دشواری‌های موجود با همت و تلاش مثال زدنی در حال خدمت هستند.
جنگی تمام عیار
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان این روز‌ها را مصداق جنگی تمام عیار می‌داند که کرونا نه خانه به خانه، که چهره به چهره می‌چرخد و قربانیان خود را انتخاب می‌کند.
دکتر فرزین رضاعی با بیان اینکه پزشکان و کادر درمان بیشتر از بقیه در معرض ابتلا هستند گفت: با همه این‌ها کادر بهداشت و درمان بدون وقفه به تلاش ادامه می‌دهند تا هیچ بیماری پشت درب بیمارستان نماند.
شیفت آخر
برای جایگزینی یک پرستار بیش از چهار و برای پزشک بیش از هشت سال زمان لازم است و ما با نماندن در خانه، زمان را برای تخصص بیشتر کادر درمان طولانی‌تر می‌کنیم.
این روز‌ها شاید خودمان را به آب و آتش بزنیم تا هر طور شده محدودیت‌های کرونایی را دور بزنیم و هر طور شده خود را به خانه دوست و آشنا و فامیلی برسانیم غافل از اینکه شاید داریم، شیفت آخر را برای پرستاری رقم می‌زنیم که به دل خطر زده است و دارد جان دوستی، آشنایی یا همسایه و فاملی از ما را نجات می‌دهد.
این روز‌ها کادر درمان خسته تر، ولی مقاوم‌تر از همیشه در تلاش هستند، به پاس این تلاش آنان، دیدارهایمان را مجازی کنیم همانطور که آن‌ها ماههاست این کار کرده‌اند.
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود