صدای مفاصل و راهکار پیشگیری از آن

0 3,958

چرا مفصل من صدا میدهد. علت صدا دادن دست و پای من چیست. چرا زانوی من تق تق صدا میدهد. چگونه مفاصل صدا میدهند؟

در طول روز برای بسیاری از ما این اتفاق رخ داده است که هنگام را رفتن و یا در هنگام انجام فعالیت صدایی از مفاصلمان به گوش می رسد که این صدا مانند شکسته شدن استخوان ها می ماند که هیچ گونه دردی ندارد به همین دلیل در این مطلب قصد داریم بدانیم که علت صدای مفصل چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم.

شاید تا کنون این سوال را از خود پرسیده باشید که علت صدای مفاصل چیست و چه چیزی باعث به وجود آمدن این صدا می شود، در علم پزشکی به این رخداد کریپتاسیون می گویند که البته نمی توان آن را یک بیماری قلمداد کرد البته تا زمانی که این صدا دادن با درد همراه نباشد.

علت صدای مفاصل چست

علت صدای مفاصل چیست؟

معمولا زمانی که مفاصل شروع به صدا دادن می کنند می تواند به دلیل وجود هوایی باشد که در بین مفصل ها وجود دارد، زمانی که شما شروع به حرکت دادن زانوهایتان می کنید صدایی را می شنوید که انگار زانوی شما در حال ساییده شدن است و سر صدای زیادی هم دارد، شما نباید نگران باشید چون این عارضه نمی تواند برای شما نگران کننده باشد. که البته صدا دادن مفصل همراه با درد نشانگر فرسوده شدن مفاصل است.

فشار زیاد بر روی مفصل گاهی می تواند نشانگر یک بیماری باشد

بیشترین علت صدای مفاصل می تواند فشار زیادی باشد که در حین حرکت به مفصل وارد می شود، در بین تمام مفاصل ما ماده ای وجود دارد که باعث حرکت راحت تر مفاصل می شود، پس زمانی که به مفصلتان فشار می آورید باعث تشکیل حباب های گازی می شود مانند نیتروژن و دی اکسید کربن که این گازها یک علت صدای مفاصل می باشد.

آرتروز

گاهی اوقات علت صدای مفاصل می تواند نشانه وجود آرتروز باشد، زمانی که فرد به آرتروز دچار می شود منجر به تخریب مفاصل می شود که می تواند یک وضعیت دردناکی را برای فرد به وجود بیاورد. این وضعیت زمانی صورت می گیرد که آن ماده ای که در بین مفصل ها وجود دارد به مرور ساییده شود و از بین برود، زمانی که این ماده از بین برود هنگام راه رفتن مفصل ها بر روی یکدیگر ساییده می شود و منجر به بروز درد می شود.

خطر ناک نبودن صدا دار بودن مفاصل

سندرم پاتلوفمورال

علت صدای مفاصل به خصوص در قسمت مفصل زانو می تواند ناشی از پارگی رباط، سندرم درد پاتلوفمورال و منیسک باشد، می توان به طور کل گفت که هر زمان که بافت های بدن دچار آسیب شود می تواند منجر به کریپتاسیون شود، از جمله این آسیب ها بورسیت که ناشی از التهاب کیسه های تاندون های نزدیک به مفاصل است و یا ناشی از التهاب تاندون ها می باشد.

جابجایی تاندون ها

زمانی که شما در حال حرکت هستید لیگامان ها و تاندون هایی که به مفصلتان مرتبط هستند تغییر وضعیت می دهند که این تغییر موجب می شود تا هنگام حرکت از روی بافت استخوانی عبور کنند و بازو بسته شوند. در این حین زمانی که تاندون ها مدام در حال تغییر وضعیت هستند ممکن است از خود صدایی بروز دهند جوری که ممکن است این صدا را دیگران هم بشنوند.

نحوه بیشگیری از صدای تاندون ها

کندرومالاسی کاسه زانو

این مشکل بیشتر برای کسانی اتفاق می افتند که زیاد در حال حرکت و دویدن هستند که اکثرا خانم ها به آن دچار می شوند. در واقع این مشکل با قرار نگرفتن درست کاسه زانو در سر جای خودش اتفاق می افتند که با زیاد راه رفتن بیشتر آسیب می بیند و منجر به آسیب غضروف پا می شود به همین دلیل منجر به ایجاد صدای مفاصل شما می شود.

گیر کردن تاندون ها

یکی دیگر از مهم ترین علت صدای مفاصل گیر کردن تاندون ها است به خصوص در ناحیه لگن و ران که با گیر کردن باند تاندون ایلیوپسواس بر روی قسمت برجستگی استخوان لگن این اتفاق می افتند که به این بیماری مفصل ران صدادار می گویند.

آرتریت

یکی دیگر از اختلالاتی که باعث به وجود آمدن کریپتاسیون می شود آرتریت روماتوئید است که منجر به صدا دادن مفاصل می شود. این اختلال زمانی به وجود می آید که سیستم ایمنی بدن شما به صورت غیر ارادی به مایع بین مفاصلی شما آسیب برساند که در نتیجه فرسایش استخوان را برای شما به همراه خواهد داشت.

دلایل عمده صدای مفاصل

راه های پیشگیری از صدای مفاصل

معمولا برای درمان علت صدای مفاصل و یا همان کریپتاسیون می توان کار هایی را در بهبودی آن انجام داد اما از این مهم تر از آن کار هایی است که نباید انجام داد.

معمولا یکی از کارهای بیهوده ای که بسیاری از افراد به محض شنیدن صدای مفاصل خود انجام می دهند استفاده از زانو بند و مفصل بند است که باید گفت هیچگونه کمکی به بهبود این وضعیت نمی کند. بلکه ممکن وضعیت زانو را وخیم تر کند.

استفاده از حرکات کششی

شما می توانید برای کاهش صدای مفاصل از حرکات کششی استفاده کنید، شما می توانید در ابتدا با ماساژ پاهایتان حرکات کششی را انجام دهید برای انجام این کار باید حرکاتی انجام دهید که باعث کشیده شدن عضلات ۴ سر ران و همچنین کشیدگی ساق پا و کشیده شدن گردن و دیگر بافت های نزدیم مفصل ها شود.

نشانه های خطر ناک صدا دار بودن مفاصل

برای کشیدگی این عضلات باید روی زمین بنشینید و کمی خود را مایل به پشت حرکت دهید سپس یک پایتان را بالا بیاورید و پنجه هایتان را جای ممکن به سمت جلو بکشید و سپس به حالت اول برگردید. شما می توانید از حرکت های دیگری که باعث تقویت پاهایتان می شود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از صدا دادن مفاصلتان حتما این حرکات را روزانه چندین بار تکرار کنید.

حرکت دادن مفاصل

نشستن های طولانی مدت یکی حالت هایی است که انسان بیشتر ساعات خود را اینگونه سپری می کند، زمانی که ما ساعات زیادی را می نشینیم عضلاتمان دچار کوتاهی و سفت شدگی می شود زیرا در صورت نداشتن حرکت عضلات باعث می شود مفصل عضله را به سمت خود بکشد و کوتاه ترش می کند که از جمله علت صدای مفاصل است. اگر شما مجبور هستید ساعات زیادی را در حالت نشسته بگذرانید بهتر است که هر چند دقیقه تکانی به مفصل های خود بدهید و آنها را بکشید.

علت صدای مفاصل و راه های درمان آن

بالا بردن مصرف آب

از جمله تاثیراتی که کمبود آب بر روی بدن می گذارد تاثیر آن بر روی مایعات بین مفاصل است که در صورت کم آبی بدن آب میان بافتی مفصل ها خشک می شود که می تواند علت صدای مفاصل باشد به همین دلیل با تامین آب مورد نیاز بدن می توانید از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری کنید. به طور کل می توان گفت که هر چقدر آب بدن کمتر باشد صدای مفاصل هم بیشتر به گوشمان می خورد.

استفاده از مکمل گلوکزامین

یکی از مفید ترین راه های درمان و همچنین پیشگیری از به وجود آمدن صدای مفاصل استفاده از مکمل های تقویتی به نام گلوکزامین است که منجر به بهبود عملکرد مفاصل می شود که اگر در دوره های طولانی مدت از آن استفاده شود می تواند برای مفصل ها بسیار مفید و موثر واقع شود.

علت صدای مفاصل چیست

شما کافیست برای درمان و پیشگیری از به وجود آمدن صدای مفاصل نکاتی را رعایت و اقداماتی را در جهت بهبودی انجام دهید. البته باید گفت که صدا دادن مفاصل فقط مختص به زانو نمی باشد بلکه ممکن است این صدا از دیگر مفصل های خود مانند گردن، سرشانه بشنوید.

بهترین حرکاتی که شما می توانید برای بهبود صدای مفاصل انجام دهید عبارت اندز:

  • اگر بیشترین صدا را در قسمت پاها و لگنتان می شنوید بر روی عضلات پایین تنه خود توجه و تمرکز کنید و همچنین با انجام اصولی حرکت اسکوات و دیگر حرکات ورزشی مفید به تقویت پاهای خود بپردازید.
  • برای برطرف کردن صدای مفاصل گردنتان سعی کنید به آرامی سر خود را به طرف چپ و راست و سپس به عقب و جلو حرکت دهید و برای مدت ۲۰ ثانیه گردنتان را در همین حالت نگه دارید.

صدا دادن مفاصل گردن

  • اگر در قسمت شانه هایتان این صدا را می شنوید باید حرکاتی را انجام دهید که باعث شل شدن مفاصلتان شود، از جمله این حرکات Y، T و W است که باید هر کدام را در ۳ ست ۱۰ تایی انجام دهید.

مهم ترین علت صدای مفاصل

  • در روز نیم ساعت از وقت خود را به ورزش هایی از قبیل شنا، دوچرخه سواری و … اختصاص دهید.
  •  از نشستن های طولانی مدت و ایستادن های طولانی مدت خودداری کنید.
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود