سیستم ایمنی بدن و 6 نشانه ضعف در آن

0 3,791

اگر بیش از چهار عفونت گوش یا سه عفونت سینوس را در یک سال تجربه می کنید، ممکن است به یک اختلال نقص سیستم ایمنی مبتلا باشید.

عصر ایران: شما بدن خود را بهتر از هر فرد دیگری می شناسید و هیچ ردیاب یا اپلیکیشنی نمی تواند جایگزین درکی شود که به شما در احساس مواردی مانند نیاز به استراحت بیشتر کمک می کند.

به نقل از “لیو استرانگ”، شما به هیچ دستگاه خاصی نیز برای آگاهی از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن خود نیاز ندارید. به طور معمول، زمانی که بدن با مشکلی مواجه می شود تلاش می کند تا شما را با ارائه نشانه هایی از این شرایط آگاه کند.

در صورت مواجهه با هر یک از مواردی که در ادامه به آنها اشاره شده است، سیستم ایمنی بدن شما ممکن است از وضعیت مطلوب فاصله گرفته و به کمک نیاز داشته باشد.

بهبود زخم ها بیشتر از حد معمول طول می کشد

زمانی که با یک بریدگی، خراشیدگی یا زخم های دیگر مواجه می شوید، سیستم ایمنی وارد عمل می شود. زمانی که زخمی ایجاد می شود، گلبول های سفید خون به مبارزه با عفونت کمک می کنند، در شرایطی که گلبول های قرمز در ساخت بافت جدید نقش دارند. اما اگر سیستم امینی بدن شما ضعیف باشد، تمام این موارد مدت زمان بیشتری طول کشیده و روند بهبود زخم طولانی می شود.

تقویت سیستم ایمنی: اگر به هر شرایط و بیماری زمینه ای، مانند دیابت مبتلا هستید که ضعف در گردش خون را به همراه دارد با پزشک خود برای مدیریت این شرایط تعامل فعال داشته باشید.

استرس دارید

استرس موجب فعال شدن واکنش جنگ یا گریز در بدن می شود که افزایش التهاب را به همراه دارد. اگر استرس و التهاب حالت مزمن به خود بگیرند، فعالیت سیستم ایمنی را مختل کرده و سلول های محافظ بدن ما در برابر مهاجمان را سرکوب می کنند.

استرس بلند مدت توجه بدن را بیشتر به سمت غریزه زنده ماندن هدایت کرده و کمتر به حفظ و نگهداری از آن توجه می شود. بر همین اساس است که افرادی که استرس مزمن را تجربه می کنند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های مختلف و مکرر هستند.

تقویت سیستم ایمنی: مدیتیشن، یوگا، پیاده‌روی در طبیعت، صحبت با یک دوست صمیمی و حتی کلاس بوکس از جمله گزینه هایی هستند که می توانید برای کاهش استرس خود مد نظر قرار دهید. تا آنجا که می توانید روش های سالم برای مدیریت و تسکین استرس خود را برگزینید. ذهن و بدن شما سپاسگزار این کار خواهند بود.

به طور مکرر به عفونت های گوش و سینوس مبتلا می شوید

اگر بیش از چهار عفونت گوش یا سه عفونت سینوس را در یک سال تجربه می کنید، ممکن است به یک اختلال نقص سیستم ایمنی مبتلا باشید. شرایطی مشابه در مورد ابتلا به سینه پهلو دو بار در سال یا استفاده از دو دوره آنتی بیوتیک در سال نیز صادق است.

تقویت سیستم ایمنی: اگر با هر یک از شرایط مذکور مواجه هستید، مراجعه به یک پزشک متخصص در زمینه آلرژی ها و ایمونولوژی توصیه می شود. وی می تواند به بررسی دقیق شرایط و ارائه روش های درمان مناسب کمک کند.

همواره با سرماخوردگی مواجه هستید

اگرچه سرماخوردگی ممکن است نسبت به عفونت هایی که در بالا به آنها اشاره شد کمتر جدی باشد، اما همچنان شرایطی آزاردهنده است. اگر همواره بیمار هستید، این می تواند نشانه ای هشداردهنده از نقص در عملکرد سیستم ایمنی بدن باشد. اما پیش از این که نگران شوید، سبک زندگی خود را بررسی کنید.

اگر دارای کودکی هستید که به مهدکودک می رود، بیمار شدن مکرر شما ممکن است به واسطه میکروب های مختلفی که وی همراه خود به خانه می آورد در ارتباط باشد. همچنین، اگر معلم یک مرکز پیش دبستانی یا دبستان هستید، احتمال این که در معرض میکروب های مختلف قرار بگیرید بیشتر است و ممکن است بیش از حد معمول بیمار شوید.

اما اگر به طور مداوم بیمار می شوید و دلایل این چنینی در آن نقشی ندارند، ممکن است سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد.

تقویت سیستم ایمنی: مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین D ممکن است به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی منجر شده و خطر عفونت را افزایش دهد. از این رو، مصرف مکمل ویتامین D یکی از گزینه هایی است که به ویژه در فصول سرد سال می توانید مد نظر قرار دهید. به طور معمول، مصرف تا 2,000 واحد بین المللی ویتامین D در روز مشکل ساز نیست، اما پیش از آغاز مصرف هر نوع مکملی ابتدا با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا دوز مصرف مطلوب برای شما مشخص شود. دوز مناسب می تواند به عوامل مختلفی مانند محل زندگی، سن، رنگ پوست، و میزان استفاده از محصولات ضد آفتاب بستگی داشته باشد.

بیش از حد احساس خستگی می کنید

خستگی دلایل مختلفی دارد، از این رو، مواجهه با این شرایط همواره به معنای ضعف در سیستم ایمنی نیست. ابتدا بهتر است برای بررسی ابتلا به کم خونی، آپنه خواب، اختلال غدد درون ریز یا شرایط زمینه ای دیگر آزمایش دهید. اگر احتمال این موارد رد شد، ممکن است سیستم ایمنی بدن شما به کمک نیاز داشته باشد.

مقاله ای که در ژوییه 2019 در نشریه Physiological Reviews منتشر شد، نشان داد که این شرایط متاسفانه می تواند چرخشی باشد. زمانی که سیستم ایمنی برای بهتر شدن حال شما مبارزه می کند، این می تواند موجب احساس خستگی شود زیرا مبارزه به انرژی نیاز دارد. اما ممکن است خواب خوبی نداشته باشید و خواب بی کیفیت و ناکافی می تواند به ضعف بیشتر در سیستم ایمنی منجر شود.

تقویت سیستم ایمنی: خواب را یکی از اولویت های اصلی خود قرار دهید. به یک برنامه خواب-بیداری منظم متعهد باشید و اتاق خواب خود را به مکانی تاریک و خنک و مناسب خواب تبدیل کنید.

زمان زیادی را در توالت سپری می کنید

در شرایطی اسهال یا یبوست مزمن یا هر دو می توانند با سندرم روده تحریک پذیر مرتبط باشند، اما این شرایط می تواند نشانه ای از ضعف در سیستم ایمنی بدن یا استرس نیز باشد. و ما می دانیم که استرس می تواند انسان را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت، به ویژه عفونت های ویروسی سازد.

تقویت سیستم ایمنی: یک رژیم غذایی سرشار از قندهای افزوده، غلات پالایش شده و چربی های ترانس و اشباع می تواند به نقص در عملکرد سیستم ایمنی و اختلال در میکروبیوم روده منجر شود. از آنجایی که سلامت روده در سلامت سیستم ایمنی بدن نقش دارد، مصرف یک رژیم غذایی متعادل و سالم می تواند به پشتیبانی از سیستم ایمنی کمک کند.

به طور خاص، مطالعه ای که در دسامبر 2016 در نشریه Endocrine, Metabolic & Immune Disorders Drug Targets منتشر شد، نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند برای تقویت سیستم ایمنی مفید باشد. پروبیوتیک ها و مصرف فیبر بیشتر نیز ممکن است کمک کنند، اما پیش از هر گونه تغییر در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید زیرا تغییراتی که ایجاد می کنید گاهی اوقات ممکن است وخامت اوضاع را افزایش دهند.

نکته های دیگر برای تقویت سیستم ایمنی

هر چیزی که موجب افت سلامت شما می شود از جمله رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن، و مصرف الکل، همگی می توانند موجب افت عملکرد سیستم ایمنی شوند. در صورت مواجهه با هر نشانه احتمالی ضعف در سیستم ایمنی سبک زندگی خود را بررسی کنید.

افزون بر نکته هایی که برای پشتیبانی از سلامت سیستم ایمنی به آنها اشاره شد، فعال باقی ماندن را نیز فراموش نکنید. ورزش می تواند به خنثی کردن آثار استرس و حفظ گردش خون سالم کمک کند. بر همین اساس، از سلامت رگ های خونی اطمینان حاصل شده و سلول های ایمنی به خوبی به نقاط مختلف بدن ارسال می شوند.

در نهایت، به روابط اجتماعی خود توجه داشته باشید. وقت گذراندن با افرادی که دوستشان دارید می تواند به کاهش سطوح استرس و هورمون کورتیزول کمک کند و سلامت کلی شما را بهبود می بخشد.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود