چرا پس از کشف واکسن کرونا هم باید ماسک بزنیم؟

0 3,788

مدیر موسسه ملی بیماری‌های عفونی آمریکا هشدار داد کشف واکسن کرونا منجر به لغو ضرورت استفاده از ماسک نخواهد شد.

شیوع ویروس کرونا در جهان یکی از فاجعه بارترین همه گیری‌ها در یک قرن اخیر محسوب می‌شود که آسیب شدیدی به بسیاری از کشور‌ها وارد کرده است. آمریکا که خود را قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین کشور جهان تلقی می‌کند، موفق به کسب لقب آسیب پذیرترین کشور جهان در این همه گیری شد. تاکنون بیش از ۷ میلیون نفر در این کشور به ویروس کرونا آلوده و از این میان، بیش از ۲۰۳ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. مقامات سیاسی آمریکا امیدوار هستند با کشف واکسن موثر برای مقابله با کووید ۱۹، بتوانند با کنترل و مدیریت این ویروس، محدودیت‌های اجتماعی اعمال شده را لغو کنند. با این حال، مقامات بهداشتی این کشور نظر دیگری دارند.
شفاآنلاین: بر این اساس، دکتر آنتونی فائوچی، مدیر موسسه ملی بیماری‌های عفونی آمریکا هشدار داد حتی اگر واکسن موثر برای مقابله با ویروس کرونا کشف شود نیز ضرورت رعایت نکات بهداشتی مانند حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون برطرف نمی‌شود.

این مقام آمریکایی خاطر نشان کرد: حقیقت تلخ این است که واکسن کرونا صد در صد موثر نخواهد بود و ما نمی‌توانیم عملیات واکسیناسیون عمومی را بر روی همه جمعیت کشور اجرایی کنیم. این به معنی آن است که ویروس کرونا همچنان می‌تواند در جامعه باقی مانده و در میان مردم شیوع پیدا کند.

فائوچی افزود: بهتر است در این باره دیدگاهی واقع گرایانه داشته باشیم. ما اگر بتوانیم واکسیناسیون را بر روی ۷۵ تا ۸۰ درصد جمعیت جامعه اجرایی کنیم، این امر می‌تواند یک دستاورد خوب و مناسب تلقی شود. به هیچ عنوان نمی‌توانیم احتیاط درباره اجرای مقررات بهداشتی در جامعه را کنار بگذاریم. حقایق علمی نشان داده است کووید ۱۹ می‌تواند برای مدتی در هوا معلق باقی بماند و این به معنی آن که توانایی انتقال ویروس از راه تنفسی زیاد است. استفاده از ماسک بهترین راهکار برای جلوگیری از شیوع ویروس از راه هوا است.

هم اینک دو غول داروسازی آمریکا در حال توسعه واکسن کرونا هستند. شرکت داروسازی مدرنا اعلام کرده است هم اینک در حال انجام مرحله پایانی آزماش واکسن است. با این حال، هنوز زمان دقیقی برای ارائه واکسن کووید ۱۹ به بازار مشخص نشده است.

ماسک

افراد بهبود یافته از کرونا باید ماسک بزنند؟

دانشمندان می گویند افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به دلیل ایجاد ایمنی در بدنشان در مقابل ابتلای مجدد مصونیت پیدا می‌کنند. این افراد تا ۳ ماه پس از ابتلا به ویروس نیازی به آزمایش مجدد کرونا ندارند. با این حال، با گسترش روز افزون شیوع ویروس، برخی دولت‌ها اقدام به اجباری کردن استفاده از ماسک برای تمامی مردم کرده اند. سوال رایجی که در این زمینه وجود دارد این است که آیا افراد بهبود یافته از کرونا نیز باید ماسک بزنند؟

دکتر دیوید الیس، رئیس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی در پاسخ به این سوال می‌گوید: بله، حتی افراد بهبود یافته از ویروس کرونا نیز باید در محافل عمومی از ماسک استفاده کنند. واقعیت این است که به دلیل تازگی ویروس، ما هنوز به رفتار‌های آن و تاثیراتی که بر بدن انسان دارد به طور کامل واقف نیستیم. همچنین شواهد اندکی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی افراد پس از یک بار ابتلا به کرونا، دوباره به آن مبتلا شده اند.

او افزود: افراد باید حتماً در جامعه از ماسک استفاده کنند. این اقدام نه تنها برای حفاظت خود فرد در مقابل ویروس، بلکه برای محافظت از سایرین در مقابل شیوع ویروس انجام می‌شود.

دانشمندان آمریکایی تاکید دارند از آنجا که هنوز شیوع کرونا در جامعه تحت کنترل در نیامده است، همه افراد و حتی کودکان نیز باید از ماسک استفاده کنند. تحقیقات متعدد نشان داده است کودکان در مقابل ویروس کرونا آسیب پذیری کمتری نسبت به سایر گروه‌های سنی دارند، اما حقیقت این است که همین کودکان به راحتی می‌توانند ویروس را به افراد آسیب پذیر مانند سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای منتقل کنند.

از این رو بهتر است همه اقشار سنی و جنسیتی در جامعه از ماسک استفاده کنند. استفاده از ماسک به ویژه در مکان‌های بسته، سیستم حمل و نقل عمومی (مانند مترو و اتوبوس) و اداراتی که دارای ارباب رجوع زیادی هستند باید حتما مورد تاکید قرار گیرد.

yjc

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود