مردم بی‌جهت CT نکنند/شاید برای همیشه کرونا با ما باشد/تعریق فراوان جزء علائم کروناست

یک متخصص بیماری های عفونی:

0 3,756

یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: شاید مجبور باشیم برای سالها با این ویروس زندگی کنیم بنابراین نباید اجازه دهیم اضطراب بر زندگی ما تاثیر بگذارد. متاسفانه امروز اضطراب در جامعه زیاد شده به طوری که اولویت اول جامعه بهداشتی ما هم اکنون استرس ناشی از کرونا شده نه خود بیماری کرونا. این در حالی است که کرونا یک واقعیت است و نه زیادی باید ازش بترسیم و نه زیادی در مقابلش باید شجاع باشیم بلکه باید رفتار منطقی نسبت به ویروس داشته باشیم.

ایسنا: دکتر “ناصر شهابی” در گفت و گو با ایسنا با اشاره به علائم بیماری کرونا گفت: بیماری کووید ۱۹ هیچ علامت اختصاصی ندارد و دارای طیفی از علائم بوده به طوری که این ویروس دارای هزار چهره است.

وی با بیان اینکه تب شایع ترین علامت عفونت کروناویروس است افزود: کوفتگی بدن، سرفه های خشکی، خارش و درد در گلو، علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ جزء عمومی ترین علائم کرونا ویروس که ممکن است در فاز اول بیماری در بیماران بروز و ظهور پیدا کند که در این وضعیت به هیچ عنوان نیازی نیست افراد (افراد بدون داشتن بیماری های زمینه ای) به پزشک مراجعه کرده و تنها با ماندن در خانه و استراحت، و استفاده از مایعات گرم و مسکن ها می توانند این دوران را پشت سر بگذارند.

شهابی با اشاره به اینکه تنگی نفس و عدم راحتی در زمان تنفس و درد در قفسه های سینه می تواند جزء علائم پیشرفته عفونت کووید ۱۹ باشد افزود: در این شرایط فرد حتما باید به پزشک معالج مراجعه کرده تا پزشک نسبت به شرایط و وضعیت عفونت کووید ۱۹ اقدامات لازم را برای بیمار تجویز کند.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه ۸۰ درصد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در فاز اول بیماری خواهند بود افزود: از این میان نیز تقریبا ۴۰ درصد افراد بدون علامت بوده و ۴۰ درصد دیگر نیز دارای علائم ساده و اولیه این بیماری هستند که به هیچ عنوان نیازی مراجعه به مراکز درمانی نداشته و تنها باید در خانه در ایزوله باقی بمانند.

وی ادامه داد: هم اکنون در فصلی از سال هستیم که مشکلات تنفسی را در سال های گذشته در افراد نداشته ایم بنابراین هرکسی که این علائم اولیه کرونا را در خود می بیند باید بپذیرد که به عفونت کووید ۱۹ مبتلا شده است و هیچ جای نگرانی هم نداشته و نیازی ندارد که حتما تست های تشخیصی انجام دهد زیرا تاثیری این تست ها در روند درمانی افراد نداشته و تنها این افراد باید در خانه مانده و استراحت کرده و از مایعات گرم و مسکن ها در صورت نیاز استفاده کنند.

شهابی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از این علائم با هم در بیماران کوویدی ظاهر می شود؟ گفت: بیشتر بیماران کرونایی یک الی دو مورد از این علائم را ممکن است با هم داشته باشند و داشتن همه این علائم با یکدیگر تقریبا محال است.

این متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه گرفتن تست های تشخیصی هیچ تاثیری در روند درمان این بیماری برای کسانی که دارای علائم ساده این بیماری هستند، ندارد اظهار کرد:هیچ تست تشخیصی قطعی برای کرونا وجود ندارد. تست های حلقوی یا CPR نیز ویژه تشخیص کووید ۱۹ نیز نیست بلکه تستی است که از گذشته وجود داشته است و برای تشخیص سایر بیماری های ویروسی دیگر استفاده می شده این در حالی است که کرونا ۷ ماه است که در دنیا بروز پیدا کرده بنابراین هیچ آزمایش تخصصی برای تشخیص کووید ۱۹ وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تست های CPR تنها در ۷۰ درصد قابل اتکا می باشد اظهار کرد: در بهترین حالت ۳۰ درصد از بیماران را در تست های مولکولی از دست می دهیم.

شهابی با بیان اینکه اگر فردی علامت دارد، باید قبول کند که در ارتباط با کروناست اظهار کرد: هرکه علامت کرونا دارد بنا را عفونت به کووید ۱۹ بگذارد.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در پاسخ به این سوال که آیا عفونت گوش میانی می تواند جزء علائم کرونا باشد افزود: معمولا عفونت های گوشی به دنبال یکسری عفونت های ویروسی اتفاق می افتد و ممکن است به دنبال عفونت کرونا، عفونت ثانوی در گوش فرد ایجاد شود.

وی درباره استفاده از داروی اگزما برای درمان عفونت کووید ۱۹ نیز گفت: اگزما یک انتی بیوتیک است و هیچ تاثیری بر ویروس کرونا ندارد و هیچ ضرورتی ندارد بیماران کرونایی از این دارو استفاده کنن و تنها استفاده از مسکن ها و مایعات گرم برای بیماران تجویز و توصیه می شود.

شهابی با تاکید بر اینکه افراد برای تشخیص بیماری عفونت به کووید ۱۹ نیازی به انجام آزمایش خون و CT اسکن ندارند افزود: در ابتدای شیوع این اپیدمی در ایران برای تشخیص این بیماری از CT اسکن استفاده می کردیم اما امروز تشخیص ها به صورت اپیدمیولوژی است و دیگر از روش CT استفاده نمی کنیم مگر در حالت خاصی که بخواهیم بفهمیم ویروس به چه میزان ریه فرد بیمار را درگیر کرده است بنابراین هیچ ضرورتی به انجام ازمایش خون و سی تی اسکن نیست و مردم نیز سر خود این کارها را انجام ندهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا «کهیر» می تواند جزء علائم بیماری باشد؟ افزود: روز به روز دانش جامعه پزشکی درباره کرونا افزایش پیدا می کند. در حال حاضر علائم پوستی فراوان درباره این بیماری ذکر می شود که می تواند این علائم به به صورت دانه های قرمز قابل لمس و یا بدون لمس، دانه های درشت پوستی، دانه های خون مردگی و کهیر باشد.

شهابی با بیان اینکه هر نوع علائم پوستی به معنای کرونا نخواهد بود و اگر فردی علائم پوستی دارد باید به پزشک مراجعه کند افزود: گروه زیادی از جامع ما از گذشته درگیر مسائل تنفسی به دلیل مصرف موادمخدر و سیگار بودند که در نیمه دوم سال این افراد دچار علائم شدید تنفسی می شوند که ویروس کرونا می تواند علائم تنفسی را تشدید کند بنابراین در این افراد باید اقدام تشخیصی و درمانی زودتر صورت گیرد.

وی درباره فرم علائم گوارشی در بیماران کرونایی نیز گفت: معمولا عفونت های گوارشی ناشی از کرونا ویروس به صورت دو تا سه بار اسهال در روز و گذار بروز پیدا می کند و اسهال های حجیم، مکرر و خونی جزء نشانه های عفونت کووید ۱۹ نیست.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با تاکید بر اینکه بپذیریم که ویروس کرونا در جامعه هست و باید با آن کنار بیایم اظهار کرد: ممکن است کرونا برای همیشه در جامعه بماند پس باید به زندگی با کرونا عادت کنیم.

وی با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه همچون استفاده از ماسک، شست و شوی مرتب دست ها و رعایت فاصله گذاری فیزیکی گفت: از همه مردم خواهش داریم امسال را سفر نکنند و در سال های بعد به سفر بروند زیرا کرونا در کمین ماست و تا زمان تهیه واکسن و یک درمان خاص، رعایت مسائل پیشگیرانه در اولویت است.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه تعریق فراوان می تواند جزء علائم کرونا باشد افزود: شاید مجبور باشیم برای سالها با این ویروس زندگی کنیم بنابراین نباید اجازه دهیم اضطراب بر زندگی ما تاثیر بگذارد. متاسفانه امروز اضطراب در جامعه زیاد شده به طوری که اولویت اول جامعه بهداشتی ما هم اکنون استرس ناشی از کرونا شده نه خود بیماری کرونا. این در حالی است که کرونا یک واقعیت است و نه زیادی باید ازش بترسیم و نه زیادی در مقابلش باید شجاع باشیم بلکه باید رفتار منطقی نسبت به ویروس داشته باشیم.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود